Onderhoud (14 juni 2017)
Hoewel een Inspectie II nog niet noodzakelijk was, nog één groen blokje over, zou ik daarna niet zoveel tijd hebben om de Vijf voor onderhoud te missen. Dus besloten de Inspectie II wat eerder uit te laten voeren dan wanneer de auto erom vraagt.
Zo kon ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om de stuurinrichting na te laten kijken in verband met de speling. Uitkomst was dat het stuurhuis inderdaad speling heeft, maar dat dit nog ruim binnen de acceptabele marge valt. Het advies van de dealer was om het voor nu te laten voor wat het is en als het zover is dan eens over vervanging na te gaan denken omdat een stuurhuis op z'n zachtst gezegd niet goedkoop is. Voor nu blijven ze er liever vanaf omdat er dan wellicht meer kwaad dan goeds uit voortkomt. Een gebruikte installeren doen ze liever ook niet meer, tenzij ik een stuurhuis vind dat aantoonbaar uit een E34 komt dat nooit (voor)schade heeft gekend, weinig kilometers heeft, vooral rechtuit heeft gereden enz.
Wie zei ook alweer dat dealer het liefst zoveel mogelijk onderdelen op voorhand vervangt!?
Het "stapje opzij" had te maken met een simpel spoorstangarmpje aan één zijde. Die laten vervangen en de Vijf stuurt aanmerkelijk beter. Ongelooflijk dat een onderdeeltje van zo'n € 60,00 zoveel verschil in rijgedrag kan uitmaken. Stuurhuis wordt in de begroting opgenomen...
De vrieskist (17 juni 2017)
Al maandenlang zag ik als een berg tegen een klus op waar ik de nodige uren en energie aan kwijt zou zijn: het vervangen van de kachel. Als ik de geschiedenis erop nasla heb ik iets met kachelunits. Al moet ik zeggen dat dat voornamelijk aan mijn eigenwijsheid te danken is en het feit dat ik op een gegeven moment niet prettig meer in de auto zat na een tijdelijk oververhitte kachelweerstand.
Inmiddels sinds lange tijd vond ik de temperatuurregeling niet geheel naar mijn zin werken in mijn Vijf. De regeling had ik altijd op "AUTO" staan met de temperatuur op 22 graden Celsius met de airconditioning ingeschakeld. In het verleden volstond voor mij deze instelling in bijna elke weersomstandigheid. Totdat ik op een gegeven moment constateerde dat het interieur wel erg koud werd en ik bijna met ijspegels aan mijn neus achter het stuurwiel zat. Op een gegeven moment stond de temperatuur op de maximale stand om het nog een beetje warm te krijgen. Airconditioning uitschakelen hielp iets, maar niet voldoende. En zo zat ik tijdens het rijden continu aan de instellingen te rommelen.
Kortom de kachelkraan was een verdachte, maar ook de kachel zelf had ik op mijn lijstje staan.
Ik wist hoe ik deze klus moest klaren en dat dit niet in een uurtje gedaan is. Ook vind ik koelvloeistof best wel een smerig goedje en zo kan het gebeuren dat ik inmiddels zo'n anderhalf jaar een gloednieuwe kachel op de plank had liggen. Tussentijds een goede vervangende kachelkraan op de kop getikt en nog een nieuw rubber besteld dat ik zou kunnen vervangen als alles toch open ligt.
Inmiddels zijn we in mei/juni 2017 beland en heb ik af en toe het idee dat er iets minder ijslucht uit de luchtroosters komt en het af en toe sissen van het expansieventiel neemt steeds regelmatigere vormen aan... Oh jee... Dat houdt in dat ik toch maar eens de stoute schoenen aan moet trekken en op onderzoek uit moet gaan om daarbij de kachel en kachelkraan vervangen.
Voor de zekerheid nog even gecontroleerd of ik daadwerkelijk alles in huis heb wat ik in huis moet hebben. Is de kachel los, dan is immers niet met de auto te rijden. Naast de kachel zelf had ik ook nieuwe O-ringen besteld, soms zijn ze nog wel te gebruiken, maar ik wil niet het risico lopen dat de boel dan begint te lekken.
Tot mijn verrassing kon ik geen sporen vinden van lekkage. Ook rond de bevestigingspunten van de leidingen vond ik geen sporen, dus feitelijk zou de kachel goed moeten zijn. Omdat ik nu zo ver was besloot ik om wel de kachel te vervangen. De oude kachel eruit halen ging redelijk eenvoudig. Op dat moment bleek dat het vervangen van de kachel niet zo'n slecht idee was, omdat ik in de kachel zelf een paar stukjes rubber vond. Overigens kon ik ook de condensor zelf even goed bekijken en dat gaf de oorzaak weer van de verminderde werking.
Aan de onderkant is duidelijk een absint-kleurige zooi te zien en dat houdt in dat de airconditioning aan het lekken is. Ik baalde hier behoorlijk van, omdat ik vijf/zes jaar geleden een nieuwe condensor had gekocht en ik in de veronderstelling was dat deze dus nu al lek was.
De andere condensor had ik al die tijd bewaard en die zou ik dan maar moeten gaan inbouwen, omdat een nieuwe schrikbarend duur is geworden. In dat geval zou ik het wel met het exemplaar willen proberen wat ik reeds op de plank had liggen.
Ondertussen de kachelkraan vervangen. Dit ging behoorlijk makkelijk, omdat de stalen leidingen vanuit het interieur los zijn (immers, de kachel was er nog uit). Daarna de nieuwe kachel ingebouwd, koelvloeistof bijgevuld en O-ringen voor de airconditioning besteld. De nieuwe kachel inbouwen had wat meer voeten in de aarde en had ik voornamelijk ruzie met de aansluiting van de leiding aan de bestuurderszijde. Je komt gewoon nergens goed bij. Nadat ik een tang kapot had geknepen (ik ken mijn eigen kracht niet) en mijn armen heb "overstressed" zat de aansluiting erop. Vraag me niet hoe, maar het was uiteindelijk gelukt.
Met het mooie weer van de op dat moment komende week zou de airconditioning nog even zijn werk moeten doen totdat de onderdelen in huis zijn. De eerste rit daarna merkte ik overduidelijk verschil en werkte de kachel zoals het hoort.
De sweatbox (24 juni 2017)
Tsja, en dan stap je in een behoorlijk heet interieur op een maandagmiddag. Hoewel de hitte met de grootste moeite weggewerkt kan worden, en zelfs dat lukt niet, heeft eenmaal op de snelweg de airconditioning besloten om er maar helemaal mee te kappen. De Vijf is dwars en geeft mij te kennen dat ik de komende week maar zwetend in de auto moet zitten. Van alle weken moet ik uitgerekend in de warmste week van het jaar zonder een werkende airconditioning rijden. Ik blijf erbij: mijn auto heeft een ziel.
Overigens heeft mijn ontdekking van het afgelopen weekend wel al gelijk de oorzaak aan het licht gebracht. De onderdelen zijn inmiddels in huis en ik kan weer sleutelen. Hoewel de klus heel wat minder ingrijpend is dan de vervanging van de kachel, heb ik hier ook wel de nodige uren aan gespendeerd. Ondertussen een afspraak gemaakt om de airconditioning opnieuw te laten vullen, dus voor die tijd moet de klus geklaard zijn.
In plaats van de middenconsole dit keer de rechterkant van het dashboard demonteren. Nadat de afdekkap van de condensor was gedemonteerd zag ik aan de onderkant van de condensor al de absint-kleur.
Nadat alles echt vrij was, de leidingen van de condensor waren losgeschroefd vanuit het schutbord kon de condensor als een cassette uit de kachelunit worden geschoven.
Het viel mij hier wel op dat de gemonteerde condensor er aanzienlijk ouder uit zag dan het exemplaar wat ik op de plank had liggen. Ik was in de veronderstelling dat ik het nieuwe exemplaar had ingebouwd, maar dat was dus duidelijk niet het geval. Dan is het niet zo gek dat een 23 jaar oude condensor er een keertje mee kapt in plaats van het exemplaar wat een jaartje of vijf oud is. In ieder geval ben ik daarmee wel gerustgesteld en zit de nieuwere condensor nu in de auto met nieuwe O-ringetjes.
Nu het systeem opnieuw laten vullen en genieten van een koel interieur. Al zal komende week de wenselijkheid hiervan minder noodzakelijk worden geacht dan vorige week