E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #19075  door P.K.
 
Hallo!

Aangezien ik sinds kort in het bezit ben van een ''dikke'' 518i zal ik mij hier eens voorstellen.
Ik ben Paul, student, en een autofanaat met een voorkeur voor BMW's.
2,5 jaar geleden heb ik m'n eerste auto gekocht, een E30 316, voor gebruik als dagelijks vervoer en als opknapper. Ik had namelijk 0 technische kennis en wilde dit graag aanleren door wat te hobbyen. Een opknapper was het zeker, veel roest en versleten onderdelen. In 2,5 jaar veel gedaan en laten doen aan de E30, maar recent kwamen wat dingen naar boven wat er voor zorgde dat het ingewikkeld werd om de auto als daily te blijven gebruiken.
Daarom, en omdat ik en m'n broer nog een keer mee wil doen aan een carbagerun achtig iets, zijn wij op zoek gegaan naar een auto tot 500 euro die ik dan als daily kon gebruiken zodat ik rustig met de E30 bezig kan.

Uiteraard kwam er veel meuk voorbij, maar gelukkig ook opeens een E34 binnen het budget. Auto had wel last van stotteringen en starte soms slecht of helemaal niet als de motor warm was. Dat hebben we gemerkt tijdens de testrit. Motor viel uit en wilde niet meer aan. ANWB erbij gehaald, die zag dat er 2 kabels los zaten, heeft die aangesloten en hij startte weer. Aangezien we dit zo'n cool apparaat vonden namen we het risico voor lief en hebben we de auto gekocht. Sindsdien is hij niet meer uitgevallen. Hij heeft nog wel wat problemen met stationaire loop en hij haalt z'n maximum toerental niet. Dat probeer ik nog te fixen.

Verder is het een heerlijke auto. Er staat 273000km op de klok maar eigenlijk merk je dat niet. De onderhoudsboekjes zitten er niet meer bij maar de auto geeft het gevoel goed onderhouden te zijn. Zo tikt de motor niet (bekend M40 kwaaltje) en stuurt en remt het nog goed.

En nu de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto is onderandere voorzien van een elektrisch dakraampje, elektrische ramen voor, armsteunen, verwarmde ruitensproeiers, afneembare trekhaak, zonnerollo achter en een interior light package. Daarnaast was er ook al een compleet audio systeem ingebouwd met subwoofer, versterker, radio en een setje tweeters.

Plannen/wensen:
Motor probleem fixen, verdenk momenteel de brandstofdrukregelaar, ga die binnenkort vervangen.
Auto poetsen, een oude wrap heeft de lak wat verpest, dus moet even kijken of dat een beetje te herstellen valt.
Stuur vervangen, liefst voor een sportstuurtje
Op zoek naar een goede bestuurdersstoel, huidige is versleten
Vloermatten kopen, zitten nu van die rubberen action dingen in.
 #19076  door Coach
 
Ziet er niet verkeerd uit en leuke opties! Pas mijn eerste ervaringen gehad met een 518i en niks mis mee.
Hopelijk 'verbouwen' jullie 'm niet teveel voor de carbage-run en komt ie daarna niet bij het oud vuil terecht. Zonde van zo'n mooie auto.
Veel plezier en succes met het opknappen en herstellen!
 #19077  door Machiel
 
Welkom Paul! Ziet er op het eerste oog nog prima uit, inderdaad. Mooie kleur, ook. Veel plezier ermee!

Waarom verdenk je de brandstofdrukregelaar? Die heb ik bij mij ook moeten vervangen, maar de symptomen waren wel heel anders dan bij jou. Dat zegt op zich niet zoveel natuurlijk, maar ben toch wel nieuwsgierig waarom je de drukregelaar verdacht vindt. Zie link hieronder mijn ervaringen / speurtocht:

viewtopic.php?f=18&t=1274&hilit=irritant
 #19078  door Theo
 
P.K. schreef: Hij heeft nog wel wat problemen met stationaire loop en hij haalt z'n maximum toerental niet.
Zo uit mijn hoofd meen ik me te herinneren dat M40's te kampen hadden met een snel slijtende nokkenas. Bij mijn E30 325i had ik ook een flink ingelopen nokkenas en die wilde ook met heel veel moeite nog maar 5500 toeren draaien. Dat merkte je verder niet aan het blok, hij tikte niet en liep gewoon rustig.

Ik zou de kleppendeksel er even afhalen en kritisch naar de nokken kijken. Kost niks en dan kun je dat uitsluiten.

Frisse kar om te zien trouwens, zo uit het boekje.
 #19080  door P.K.
 
Coach schreef:Ziet er niet verkeerd uit en leuke opties! Pas mijn eerste ervaringen gehad met een 518i en niks mis mee.
Hopelijk 'verbouwen' jullie 'm niet teveel voor de carbage-run en komt ie daarna niet bij het oud vuil terecht. Zonde van zo'n mooie auto.
Veel plezier en succes met het opknappen en herstellen!
Het dakraampje en de armsteunen zijn mijn favoriete opties, de originele kentekenplaten zonder NL zitten er ook nog bij, vind ik ook wel cool.
Verbouwen vind ik ook zonde, dus dat gaan we ook niet doen. Zijn van plan er een BMW-servicemobil van te maken. Dus het blijft bij stickers en een zwaailamp op het dak.
Thx!
Machiel schreef:Waarom verdenk je de brandstofdrukregelaar? Die heb ik bij mij ook moeten vervangen, maar de symptomen waren wel heel anders dan bij jou. Dat zegt op zich niet zoveel natuurlijk, maar ben toch wel nieuwsgierig waarom je de drukregelaar verdacht vindt.
Eerst dacht ik aan de verdelerkap. Als je soms wegrijdt bij het stoplicht dan stottert 'ie wat, hetzelfde als je bij lage toeren (1500) opeens het gas in drukt, dus had het idee dat het misschien slecht contact maakte. Verdelerkap en rotor was nog prima. Bougiekabels waren recent vervangen samen met het brandstoffilter. Ook nog stappenmotor gereinigd, was het ook niet, gasklep schoonmaken gaf ook geen verschil. De bosch super 4 bougies vervangen voor de juiste NGK varianten, hielp ook niks. Oude bougies hadden witte elektroden, dus te weinig brandstof of ontsteking te vroeg. Aangezien een m40 volgens mij een automatisch geregelde ontstekingstijdstip heeft (kan er namelijks niks over vinden) verdenk ik dus de brandstof toevoer. Brandstofpomp maakt geen lawaai, en dan blijven denk ik de drukregelaar of de injectoren over. Tenzij de nokkenas dus wel gaar blijkt te zijn...
Veel symptonen die ik las over een defecte BDR kwamen overeen met die van mij.

PS, ik ben geen automonteur dus moet het helaas doen met info van het internet en uit werkplaatshandboeken.

@ Theo: nokkenas zal ik voor de zekerheid gaan controleren inderdaad. Hij houdt trouwens niet altijd bij hetzelfde toerental op, geen idee of dat nog wat betekend.
Blackthunder schreef:Dat ziet er inderdaad nog goed uit, mooie plaatjes! :)
Dankje!
 #19081  door ivo
 
Welkom hier op het forum.

En ga de tip van Theo inderdaad eens na, lijkt op de symptomen van een ingesleten nokkenas. Is meteen een controle om te zien of de oliesproeileiding bij de nokkenas nog goed zijn werk doet.
 #19083  door easy rider
 
Welkom Paul,

Zo even uit het blote hoofd zeg ik: vacuumlek. Gezien je bougies wit geslagen waren lijkt het dat de motor te schraal staat te draaien. voorgaande kan komen door een vacuumlek. Als dat het niet is dan moet je het mij niet kwalijk nemen, ben meer van de diesels 8-)

Veel plezier op het forum.
 #19087  door danny-ex-touringE34
 
Hallo Paul, welkom.

Bij de M40-43 motoren wil dat zwarte doosje van de carterontuchtig wel eens verstopt raken. Gaat hij bij stationair onregelmatig van lopen; of die dan het toptoerental niet wil halen weet ik niet.
Mooie auto en als die straks weer goed draait, is het genieten. Groeten, Danny
 #19119  door P.K.
 
Bedankt voor de tips.

Vandaag de brandstofdrukregelaar vervangen met helaas 0 effect.
Er loopt een slang van de kleppendeksel onder de BDR door die er droog uit ziet. Ga daar een nieuwe voor bestellen.
Daarnaast wil ik ook nog de puls generator en de krukassensor door meten. Misschien dat daardoor de timing niet klopt ofzo, beide stekkers daarvan zaten ook los toen ik de auto ging bezichtigen voor aankoop.
Nokkenas ga ik van de week controleren als het weer mee zit, was erg koud vandaag.
Als de nokkenas versleten is houd de motor dan ook in op hetzelfde toerental? Bij mij verschilt het namelijk per versnelling.
dannytouringE34 schreef:Bij de M40-43 motoren wil dat zwarte doosje van de carterontuchtig wel eens verstopt raken. Gaat hij bij stationair onregelmatig van lopen
Dan ga ik ook op zoek naar dat doosje.

Heb nu het gevoel dat het of een vacuumlek is, of de timing van de ontsteking.

Verdere vragen knal ik wel in het motorische hulp gedeelte van het forum. :D