E34Forum.nl

 #18481  door danny-ex-touringE34
 
Hoi allen,
Is al eens voorbij gekomen(kon 't niet vinden), maar de achter ruitenwisser blijft sinds een tijdje in diverse nul standen staan.
Wie weet hoe dit is op te lossen? Groeten, Danny
 #18482  door Coach
 
Bij mij bleef ie ook staan en was het opgelost door het moertje aan te draaien.
 #18488  door Coach
 
Marco noemde in zijn verkoop topic het volgende:
De achterruitenwisser werkt niet. Motor etc werkt wel maar de pin tussen motor en glasplaat (waar de wisser op zit) wil niet lekker er uit schieten en aangrijpen. Waarschijnlijk is de pin krom want als ik er wd40 inspuit komt ie er wel uit en werkt het spul naar behoren.
Zou dat het kunnen zijn?
 #18492  door Ruck
 
Ik heb het bijzondere probleem dat mijn wisser, nadat ik de sproeier heb gebruikt, de wisser een cm of 10 verder draait dan hebt nul punt.
als ik hem dan nogmaals in de normale stand zet. wist hij 1x en stop op het juiste punt. Ik kan hier ook geen logisch probleem in vinden :|
 #18502  door danny-ex-touringE34
 
Het hele mechanisme is gangbaar en werk een slag of 5. Na elke inschakeling is de nul-stand ergens anders, behalve links onder(soms ook daar :lol: :lol: ).
Hoe bepaalt het systeem in principe die nul-stand? Het lijkt als of er ergens slip zit. Groeten, Danny
 #18504  door Ruck
 
Voor zover ik toen gezien heb. Zit er gewoon een schijf op met een sleep contact. Die in de zogeheten nulstand onderbroken is.

De motor krijgt signaal (spanning direct op de wissermotor) om te gaan draaien, het sleepcontact neemt vlak erna de spanning over (motor krijgt spanning via de schijf met sleepcontact)
De motor stopt waar de schijf is onderbroken (de nulstand).

Zo zou het eigenlijk moeten werken.. :roll:

Het zou dus jou geval kunnen zijn, dat die schijf los zit. De behuizing zit dicht geklonken. Is dus niet makkelijker "even" te maken.
 #18536  door danny-ex-touringE34
 
Ruck schreef: Het zou dus jou geval kunnen zijn, dat die schijf los zit. De behuizing zit dicht geklonken. Is dus niet makkelijker "even" te maken.
Bedankt. Zoiets vermoedde ik al; had/heb geen idee hoe het systeem is opgebouwd. Krijg van het ETK ook geen helder beeld. De wisser werkt in ieder geval, kijk tzt weleens. Groeten, Danny
 #18550  door MV525i
 
Ruck schreef:Voor zover ik toen gezien heb. Zit er gewoon een schijf op met een sleep contact. Die in de zogeheten nulstand onderbroken is.

De motor krijgt signaal (spanning direct op de wissermotor) om te gaan draaien, het sleepcontact neemt vlak erna de spanning over (motor krijgt spanning via de schijf met sleepcontact)
De motor stopt waar de schijf is onderbroken (de nulstand).

Zo zou het eigenlijk moeten werken.. :roll:

Het zou dus jou geval kunnen zijn, dat die schijf los zit. De behuizing zit dicht geklonken. Is dus niet makkelijker "even" te maken.
Klopt. Als de motor werkt dan hoef je daar niet te zoeken en die schijf heeft een vast nulpunt. De as die uit de schijf komt is conisch en vertand, de arm die er op vastzit uiteraard ook. Is het mogelijk dat de tanden op de as en/of de arm versleten zijn? In dat geval gaat de arm over de as draaien of je het moertje nou vastgedraaid hebt of niet. Zelfde geldt uiteraard voor de bevestiging van de wisserarm zelf.
IMG_20170111_235646.jpg
IMG_20170111_235712.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.