Pagina 1 van 4

Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:31 dec 2016, 00:56
door JerunK
De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb mijn pitmanarm laten vervangen. De oude had 2-3 mm speling op het einde van de arm en als je weet dat de uitslag op de wielen behoorlijk groter is dan de slag van de pitmanarm, kun je wel nagaan hoe groot de speling op de buitenomtrek van de banden moet zijn geweest.
Ik heb veel topics gelezen over pogingen die speling te verkleinen door de bout op de arm strakker aan te draaien, maar de speling tussen de getande uitgaande as van het stuurhuis en de getande binnenzijde van de pitmanarm verhelp je daar niet mee. Ik heb nu een nieuwe pitmarm en de speling is weg; het resultaat is verbluffend.
Omdat ik de stuurkogels twee maanden geleden samen met alle rubbers van de stabilisatorstangen heb (laten) vervangen en de hulppitmanarm nog in prima staat verkeert, stuurt de auto nu messcherp. Veren en dempers aan de voorzijde zijn twee jaar geleden vernieuwd, dus alles bij elkaar opgeteld is zo'n beetje de complete voortrein nu op orde en dat merk je. Even los van een stuurhuis dat inmiddels 3 ton achter zijn kiezen heeft kan ik zeggen dat ik af ben van dat zoekerige, dweilerige gevoel rond de middenstand en het continue moeten corrigeren. Ik kan nu gewoon bij 130 km/h het stuur tussen duim en wijsvinger houden en de auto houdt zonder problemen de lijn aan die ik wil rijden, zoals het hoort eigenlijk. Cruisecontrol erbij en gaan, helemaal te gek. Ik ben blij en kan deze ingreep iedereen die dezelfde klachten heeft aanraden. :)

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:31 dec 2016, 05:34
door Coach
Volgens mij moet dit bij mijn 525 ook gebeuren. Je klachten komen me erg bekend voor. Is dat een dure ingreep?

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:31 dec 2016, 13:05
door ivo
Een simpele maar effectieve oplossing! Lekker he zo dat "nieuwe" stuurgedrag.

@Coach
max 4 tientjes voor onderdeel en 15min werk bij een 6-pitter.

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:31 dec 2016, 16:36
door JerunK
@ Coach: in mijn geval is het onderdeel bij BMW besteld: circa €75,-- ex btw. Mijn monteur koos ervoor om het subframe te laten zakken en de stuurbox uit te bouwen. Factuur krijg ik nog, maar vertrouw de garage wel dat ze het niet te gek maken.

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:31 dec 2016, 19:22
door Bart Jansema
Ben je goed genaaid! Zo arm kost 25 euro bij automaterialenhandel en montage is 10 minuten hoeft niks los ja het armpje zelf

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:31 dec 2016, 19:55
door Coach
Oke, wat moet ik precies bestellen dan en waar? En wat zeg ik tegen de monteur wat ie moet gaan doen?

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:31 dec 2016, 20:00
door easy rider
JerunK schreef:...Ik heb nu een nieuwe pitmarm en de speling is weg...
Je bedoeld toch niet deze, #10 op de afbeelding. Als die vertanding speling heeft op het stuurhuis dan zat de bout met moer #11 & 12 niet goed aangedraaid.
Afbeelding

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:02 jan 2017, 01:45
door JerunK
Inderdaad nummer 10. Bout 11 met moer 12 aandraaien was bij mijn auto een gepasseerd station, dus nieuw.

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:02 jan 2017, 13:02
door Coach
Kan iemand nog even aangeven waar ik zo'n pitman-arm kan bestellen voor mijn 525i?

Re: Pitmanarm vervangen en einde dweilen

BerichtGeplaatst:02 jan 2017, 15:16
door Ruck