Coach schreef:Kan het ook zijn dat de E34's verschillende stuurbekrachtigingssystemen hebben?
Ja, maar dat is op die van jou niet van toepassing. De 525iX heeft tandheugelbesturing. Wél kan er verschil zijn in de stuurbekrachtiging. Normaal of servotronic (grofweg toeren- of snelheidsafhankelijke bekrachtiging).
Zwaar sturen en indirect sturen kunnen met elkaar verband houden óf verschillende, onafhankelijke oorzaken hebben.
Ik ben van mening dat er vaak veel te snel naar het stuurhuis als boosdoener gekeken wordt, terwijl dit vrij zelden de oorzaak van slecht stuurgedrag is.
Zwaar sturen kan o.a. liggen aan (in random order): Bandenspanning, versleten stuurpomp, slechte multiriem, te weinig olie of versleten mechanische delen. Soms ook aan het te vast nastellen van het stuurhuis.
Indirect sturen kan o.a. liggen aan: Bandenspanning, slechte of scheef afgesleten banden, verkeerde uitlijning (zie mijn post verder naar boven), veren en dempers (incl. lagers), stuurstangen, pitmanarmen, draagarmen, hardyschijfje in de stuurkolom, niet goed functionerende stuurbekrachtiging (fluctuaties), stuurhuis, alle bewegende delen van de achterasophanging.
En dan zal ik vast nog wel een paar zaken vergeten zijn.
Indicatief:
Begin bij het makkelijkste: Banden. Profiel en bandenspanning. Banden mooi rond en gebalanceerd, auto nog uitgelijnd? (Opnieuw uitlijnen is zinloos als er mechanische delen versleten zijn!)
Voorwielen vrij van de grond, stuur fixeren of vasthouden en dan proberen de voorwielen te draaien (links rechts
). Als je de wielen kan draaien terwijl het stuur niet meebeweegt >>> speling in het stuurgedeelte.
Geen speling >>> Ophangingsdelen checken.
Als je auto over de lengte-as beweegt tijden het rijden >>> Achterasophanging eerste verdachte.
Etc.
Logisch te werk gaan kan veel geld besparen.