Rond de zomer berichtte ik over een hoog olieverbruik en mijn poging om met TSL de slijtage enigzins te vertragen. Daar leek inderdaad wat verbetering op te treden (na oliewissel olieverbruik 800-900km/liter ipv 700km/liter) maar het bleef hoog.
Vorig week heb ik de auto weggebracht naar mijn vaste garagist om de pitman arm te laten vervangen. Ik wilde eindelijk wel eens van het slechte rechtuit rijden af. De auto heeft daar even gestaan om op het onderdeel te wachten en maandag was de operatie geslaagd. Dinsdagochtend wil hij de auto van de brug rijden om naar de uitlijnspecialist te gaan en de auto wil niet starten. Er is vonk, voldoende benzinedruk, startmotor draait goed rond. Eerst is gedacht aan het verzuipen van de motor, alle bougies gereinigd en herplaatst: niet starten. Voor de zekerheid is een compressietest gedaan en die bleek verontrustend: cilinder 1 en 2 nog maar 6 bar, de andere 4 hadden slechts 2 bar. Om een plotselinge schade in de distributie uit te sluiten is het klepdeksel losgeweest, maar behalve veel aangetroffen oilsludge bleek alles in orde, dus aan de timing lag het niet. Om een fout in de compressiemeter uit te sluiten is met een andere meter de zelfde compressietest nog eens gedaan en deze gaf ook 2x 6 bar en 4x 2 bar. In februari dit jaar was dit nog 6x 8 bar!
Slechte bedoelingen van de garagehouder sluit ik uit, ik ga uit van puur toeval dat het bij hem gebeurde, maar ik vraag me wel af hoe het kan dat een rijdende auto (met een motor op z'n retour) ineens op vier pitten een bijna totaal compressieverlies kan hebben.
Iemand een idee?
Vorig week heb ik de auto weggebracht naar mijn vaste garagist om de pitman arm te laten vervangen. Ik wilde eindelijk wel eens van het slechte rechtuit rijden af. De auto heeft daar even gestaan om op het onderdeel te wachten en maandag was de operatie geslaagd. Dinsdagochtend wil hij de auto van de brug rijden om naar de uitlijnspecialist te gaan en de auto wil niet starten. Er is vonk, voldoende benzinedruk, startmotor draait goed rond. Eerst is gedacht aan het verzuipen van de motor, alle bougies gereinigd en herplaatst: niet starten. Voor de zekerheid is een compressietest gedaan en die bleek verontrustend: cilinder 1 en 2 nog maar 6 bar, de andere 4 hadden slechts 2 bar. Om een plotselinge schade in de distributie uit te sluiten is het klepdeksel losgeweest, maar behalve veel aangetroffen oilsludge bleek alles in orde, dus aan de timing lag het niet. Om een fout in de compressiemeter uit te sluiten is met een andere meter de zelfde compressietest nog eens gedaan en deze gaf ook 2x 6 bar en 4x 2 bar. In februari dit jaar was dit nog 6x 8 bar!
Slechte bedoelingen van de garagehouder sluit ik uit, ik ga uit van puur toeval dat het bij hem gebeurde, maar ik vraag me wel af hoe het kan dat een rijdende auto (met een motor op z'n retour) ineens op vier pitten een bijna totaal compressieverlies kan hebben.
Iemand een idee?
e91 325i touring (2008)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)
e34 525i touring ('96, verkocht)
e28 528i (1986)
Honda XBR 500 (1988, 2x)