Het beste is om de koeling via een warmtewisselaar te laten koelen door buitenboordwater. De beste oplossing is een zogenaamde 'beunkoeler'. Dit is een bak in de bodem of de zij van het vaartuig, waar het buitenboordwater door stroomt. In deze bak hang je dan de warmtewisselaar, welke vaak bestaat uit fijn leidingwerk om het koeloppervlakte zo groot mogelijk te krijgen (vergelijkbaar principe als een radiateur van een auto). Let er op als je een oliekoeler hebt, dat deze ook word aangesloten op dit koelsysteem.
Verder moet je goed in de gaten houden dat het toerental van een autodieselmotor een stuk hoger ligt als van een conventionele marine dieselmotor. Bijvoorbeeld een DAF 575 (120pk) heeft een max werktoerental van +/- 2000 rpm, welke via een koppeling met vertragingskast word teruggebracht naar 1000 rpm op de schroef. Wanneer je de motor wilt gaan toepassen voor een speedboot dan is dit uiteraard geen probleem, maar wanneer je deze wilt gaan toepassen in een kruisertje, dan is 1000rpm op de schroef echt de max.
Ook moet je de draairichting van de motor in de gaten houden. Vaak is het namelijk zo dat een marinemotor de andere kant op draait. Dit kan je natuurlijk eenvoudig oplossen door een andere schroef te plaatsen.
Volgens mij heeft AlpinaB10 een of 2 tds'en in zijn boot liggen.
Maar mocht je nu graag een automotor in je boot willen leggen, raad ik toch een mercedes motor aan in plaats van een BMW tds motor. Deze zijn veel geschikter om geschikt te maken voor marine.
"Dislikers gonna dislike Peggemantjoening"
Kia Niro
Yamaha Virago XV1100 '93
525iAT '93 "Milka"
530iAT '94
518i '94 "Black Beauty"
520iT '92
518i '91 "Chromen randje"
520iAT '93