E34Forum.nl

 #1009  door Simon e34
 
Momenteel bezig met het mariniseren van een TDS blok, wie heeft hier nog meer ervaring mee?
 #1031  door easy rider
 
Dat kan zeer goed.

Je zal wel een DDE van een handbak moeten pakken dan, heb er ergens nog wel 1 liggen als je er 1 nodig hebt.

Of je de standaard radiateur zal moeten gebruiken of iets met een warmte wisselaar zal moeten doen weet ik niet.

Ik meen me te herinneren dat op het oude E34 forum ook iemand bezig was met een M51 in een boot te bouwen, wellicht dat hij zich zal melden.
 #1039  door Theo
 
easy rider schreef:
Of je de standaard radiateur zal moeten gebruiken of iets met een warmte wisselaar zal moeten doen weet ik niet.
Een boot is pas een boot als hij vers slootwater aanzuigt en via een gat in de zijkant van de boot er weer uitpiest. Toch?
 #1043  door easy rider
 
idd maar het lijkt mij dat een M51 motor niet zomaar slootwater aan kan zuigen voor de koeling. Je zal dan toch wat moeten doen met een warmtewisselaar en een extra pomp, of je moet een radiateur in de boot willen hebben. Das wel lekker warm als je in de winter wil varen :mrgreen:
 #1115  door Jgpeggeman
 
Het beste is om de koeling via een warmtewisselaar te laten koelen door buitenboordwater. De beste oplossing is een zogenaamde 'beunkoeler'. Dit is een bak in de bodem of de zij van het vaartuig, waar het buitenboordwater door stroomt. In deze bak hang je dan de warmtewisselaar, welke vaak bestaat uit fijn leidingwerk om het koeloppervlakte zo groot mogelijk te krijgen (vergelijkbaar principe als een radiateur van een auto). Let er op als je een oliekoeler hebt, dat deze ook word aangesloten op dit koelsysteem.

Verder moet je goed in de gaten houden dat het toerental van een autodieselmotor een stuk hoger ligt als van een conventionele marine dieselmotor. Bijvoorbeeld een DAF 575 (120pk) heeft een max werktoerental van +/- 2000 rpm, welke via een koppeling met vertragingskast word teruggebracht naar 1000 rpm op de schroef. Wanneer je de motor wilt gaan toepassen voor een speedboot dan is dit uiteraard geen probleem, maar wanneer je deze wilt gaan toepassen in een kruisertje, dan is 1000rpm op de schroef echt de max.

Ook moet je de draairichting van de motor in de gaten houden. Vaak is het namelijk zo dat een marinemotor de andere kant op draait. Dit kan je natuurlijk eenvoudig oplossen door een andere schroef te plaatsen.

Volgens mij heeft AlpinaB10 een of 2 tds'en in zijn boot liggen.

Maar mocht je nu graag een automotor in je boot willen leggen, raad ik toch een mercedes motor aan in plaats van een BMW tds motor. Deze zijn veel geschikter om geschikt te maken voor marine.
 #1116  door Jgpeggeman
 
Theo schreef:
easy rider schreef:
Of je de standaard radiateur zal moeten gebruiken of iets met een warmte wisselaar zal moeten doen weet ik niet.
Een boot is pas een boot als hij vers slootwater aanzuigt en via een gat in de zijkant van de boot er weer uitpiest. Toch?
een boot is pas een boot als hij zonder verdere inspanning zijn drijfvermogen kan houden :roll: :lol: :D

Het uitpiesen van koelwater is vaak omdat er water langs een warmtewisselaar word gepompt, of met oudere marinemotoren die vanaf het begin zijn gekoeld met buitenboordwater....
 #1118  door easy rider
 
Jgpeggeman schreef:...Wanneer je de motor wilt gaan toepassen voor een speedboot dan is dit uiteraard geen probleem, maar wanneer je deze wilt gaan toepassen in een kruisertje, dan is 1000rpm op de schroef echt de max...
Je kan er ook een handbak van de TDS achter hangen, heb je gelijk een keerkoppeling voor de achteruit. Wel gaaf een boot met versnellingen :mrgreen:
 #1161  door Simon e34
 
Het is de bedoeling om inderdaad met een beunkoeler te werken, een Mercedes motor wordt inderdaad meer gebruikt, maar dat is niet de bedoeling. De TDS wordt gekoppeld aan een vertragingskoppeling waarmee hij op een max toerental van 3000 met een max toerental van 1000 op de schroef wordt begrenst. Dit geeft meer dan voldoende vermogen om een kruissnelheid van ongeveer 9km/h te halen.
 #1176  door Jgpeggeman
 
Simon e34 schreef:..... De TDS wordt gekoppeld aan een vertragingskoppeling waarmee hij op een max toerental van 3000 met een max toerental van 1000 op de schroef wordt begrenst. Dit geeft meer dan voldoende vermogen om een kruissnelheid van ongeveer 9km/h te halen.
klinkt goed. Wel verstandig om na de inbouw een nieuwe schroef te laten aanmeten. Dit kan namelijk veel snelheid en brandstofvermindering opleveren.
In kampen http://www.scheepsschroeven-kampen.nl/ zit een schroevenspecialist, waar een schroef voor een kruisertje ongeveer €300,- kost incl aanmeten.
 #1177  door epmans
 
Jgpeggeman schreef: Maar mocht je nu graag een automotor in je boot willen leggen, raad ik toch een mercedes motor aan in plaats van een BMW tds motor. Deze zijn veel geschikter om geschikt te maken voor marine.
ksst ga je schamen zoiets te zeggen!