E34Forum.nl

 #18020  door MV525i
 
Eh..?

Volgens mij ging het probleem over de dashboard verlichting.

Storingen die in de check-control staan kunnen als oorzaak de motortjes van de komplampverstelling hebben. Je krijgt dan spookmeldingen over diverse lampen die niet werken (aan de buitenkant van de auto).

Quote van e34.de: Gibt das Check-Conrtol Meldungen aus wie „Bremslicht, Rücklicht, Standlicht, Kennzeichenbeleuchtung oder Abblendlicht“ wobei genannte Störquellen jedoch einwandfrei funktionieren, kann diese falsche Anzeige durch Spannungsspitzen in den Stellmotoren der Leuchtweitenregulierung verursacht werden. Die Stellmotoren erzeugen Spannungsspitzen wenn es kalt und feucht ist, welche dann das Check-Control ganz durcheinander bringen.


De dashboardverlichting valt daardoor m.i. niet uit.
 #18021  door MV525i
 
En dan effe struinen in de schema's:

Zekeringenkast in de motorruimte:F2, 3, 4, en 5 gaan naar de lichtschakelaar. F5 gaat via de schakelaar door naar de dimmer. De schakelaar heeft geen aparte massa maar de dimmer wél. Ik zou daar beginnen.
Via de dimmer gaat de plus naar het instrumentencluster, dit cluster heeft een aparte massa.
Dit zijn de primaire verdachten.
Voor details zie schema's hieronder.
00.gif
01.gif
06.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18025  door Machiel
 
Hartelijk dank, Marco! Ik had zelf ook al achterin mijn Bentley zitten bladeren, maar zag door alle circuitjes het schema niet meer. Maar toch nog even een basale vraag: naar de dimmerschakelaar lopen verschillende draden. Welke kleur heeft het draadje naar de massa? Ik zou gokken bruin of zwart, maar helemaal zeker ben ik niet. En als je de massadraad dan weet, is het dan een kwestie van dat draadje volgen naar zijn aansuitingspunt en kijken of je dan iets vreemds tegenkomt? Of moet je met een multimeter aan de slag?
 #18026  door MV525i
 
Hey Machiel,
Massa is bij BMW bruin. Daarvan komen er verschillende samen en die zijn op een aantal punten middels schroef/bout met de carrosserie verbonden. Draad volgen zou al kunnen helpen maar meten is weten.
Je kan twee verschillende dingen meten:
- Spanning (volt): schakelaar aan dan moet het aantal volts redelijk overeenkomen met de boordspanning, schakelaar uit is 0 volt
- Weerstand (ohm): zoek de juiste draad, koppel los van de stekker en meet de draad door (begin en eindpunt). Uitkomst 0 ohm of heel dicht er bij: draad in orde, grotere ohmwaarde, draad slecht. Geen waarde: draad kapot.
De schakelaar en dimmer kun je op vergelijkbare wijze checken.
Succes
 #18032  door Machiel
 
Super helder verhaal, thanks! De aanschaf van een multimeter is hiermee ook een stuk dichterbij gekomen; een echte dhz-er kan ook eigenlijk niet zonder. Ik denk echter wel dat ik dit klusje uitstel tot de kerstvakantie. Het euvel is hooguit hinderlijk en volgens mij niet heel urgent. Maar ik zal jullie op de hoogte houden.

By the way: weet iemand toevallig waar het massapunt zit van het verlichtingsgebeuren?
 #22113  door Machiel
 
Nu de boel toch open ligt (en ik inmiddels een multimeter heb): ik meet een zeer kleine weerstand over de bruine massadraden tussen schakelaar dimlicht en massapunt carrosserie. Idem dito voor de dimmer dashboardverlichting. Lijkt dus geen massaprobleem te zijn.

Ik wilde vervolgens proberen het probleem zelf op te wekken en dan kijken wat de spanning doet over de draden. Maar dat lukte niet, dus dan is het sowieso lastig zoeken.

Een mogelijkheid die ik net nog bedacht: ik heb twee dimmers gebruikt om te testen. Het zou natuurlijk best kunnen dat deze allebei lichtelijk defect zijn. Ik begrijp in ieder geval dat deze schakelaars redelijk vaak gaan haperen na verloop van tijd.
 #22183  door Machiel
 
Er lijkt niet mis te zijn met de massa. Bruine kabel is intact en tussen stekker en massapunt auto is de weerstand heel laag.

Waar ik zelf nog aan zit te denken is een bypass van de dimmer. Kan dat zomaar? Of levert de dimmer ook weerstand als die op maximaal (dus minimaal dimmen) staat?
 #22184  door Theo
 
Machiel schreef: Een mogelijkheid die ik net nog bedacht: ik heb twee dimmers gebruikt om te testen. Het zou natuurlijk best kunnen dat deze allebei lichtelijk defect zijn.
Zoiets stoms is het bij mij echt altijd.