E34Forum.nl

 #17822  door JerunK
 
De bedrading voor het derde remlicht van mijn touring is voor de zoveelste keer door. Nog een keer solderen heeft geen zin meer. Dus op zoek naar het reparatiesetje van BMW, nieuw is beter. Helaas uitgerekend dat onderdeel is niet meer leverbaar.
Ook even gekeken naar vergelijkbare setjes voor een e39 en e46 touring, maar dat werkt met het can-bussysteem in die auto's blijkbaar anders, want geen rep.setje te ontdekken in de ETK.
Ik kan natuurlijk een willekeurig draadje trekken, maar die is zo weer gescheurd: BMW heeft daar niet voor niets een speciaal draad gebruikt. Mijn vraag is of jullie een alternatief weten. Een beetje knutselen is geen bezwaar.
 #17826  door epmans
 
Ik denk dat je als alternatief toch de slopers in de gaten moet houden. Een ander voordeel is dat de spoilers vaak lelijk worden en / of het licht nogal stuk gaat. Helaas is niet iedereen bereid om alles er uit te halen om evt op voorraad te leggen. Daar heb je dus nog wel een kans door te vragen als een wagen gesloopt wordt.
 #17834  door danny-ex-touringE34
 
Hoi,
klopt het dat jij een geïntegreed 3e remlicht hebt? En waar zit dan de breuk van die draden? Ik heb ook wel problemen met draadbreuk gehad, in de bocht bovenaan bij de scharnieren. Heb elektriciteitssnoer gebruikt en tot nu toe (10 jaar) geen onderbreking, al moet ik soms aan de draad 'rommelen', omdat de glasplaat ontgrendeling het dan even niet doet.
Bij mijn '92-er heeft de vorige eigenaar een los 3e remlicht tegen de glasplaat gemonteerd en de bedrading aangesloten op één van de remlichten. Tot nu toe geen probleem met de werking gehad. Groeten, Danny
 #17840  door JerunK
 
Ik heb inderdaad het geïntegreerde remlicht in de spoiler, die aan de bovenzijde door de roest van de verstevigingsplaat in de spoiler er aan de bovenzijde lekker bobbelig uitziet. Schroefjes aan de binnenzijde van de ruit om het remlicht vast te zetten zijn ook helemaal vastgeroest.
De draadbreuk zit rechtsboven, net onder de bocht van het scharnier, goed te zien als ik alleen de ruit open doe.
Welke wonderbedrading heb jij gebruikt?
 #17844  door danny-ex-touringE34
 
Ik schreef elektriciteitsdraad, maar het kan ook zijn dat het luidsdprekerdraad, in die doorzichtige wat koperkleurige isolatie, is geweest. Heb net de kabel opnieuw omwikkeld met tape, anders even een fotootje gemaakt. Groeten, Danny
 #17851  door easy rider
 
Die draden voor het 3e remlicht zijn net als alle andere draden in de achterklep van de Touring van een speciaal type. Het is een zeer soepele ader met heel veel zeer dunne draadjes en gaan dan ook jaren lang mee maar aan alles komt een eind. Die draden zijn denk ik wel verkrijgbaar bij een elektrotechnische groothandel of bij een bedrijf die zich bezig houd met installatie techniek of machine bouw. Je kan ook eens bij Conrad kijken. Ik meen dat André hier op het forum ook veel verstand heeft van dat soort bedrading.
 #17855  door JerunK
 
OK thx, ik ga eens bij Conrad kijken, maar ik meen dat ik nog ergens een bundeltje kofferbakdraden van een sedan heb liggen, die zullen net zo soepel zijn of is daarvoor toch weer ander draad gebruikt?
 #17859  door easy rider
 
Voor zover mij bekend zijn dat de zelfde type draden.