E34Forum.nl

 #17548  door Alex Kroeze
 
Sinds gisteren kan ik als de motor koud is niet meer starten zonder dat ik een klein beetje het gaspedaal in moet drukken.Als ie warm is hoeft dat niet.Auto loopt verder zoals altijd.Wat zou dat kunnen zijn?

Alex
 #17555  door Ruck
 
Ik zou denken dat 1 van de injectoren "slecht of vies" is.
Slaat hij na een nachtje stil staan nooit aan of is het onregelmatig?
 #17564  door JerunK
 
Je zou zeggen dat de ECU bij een koude start extra benzine inspuit. Misschien dat dat niet gebeurt, wat wordt gecompenseerd doordat de computer van de gasklepschakelaar een signaaltje krijgt van deellast, doordat jij iets het gas intrapt.
Tot zover allemaal hypothetisch natuurlijk. De vraag is natuurlijk: als die hypothese klopt, wat zorgt er dan voor dat bij een koude start niet extra wordt ingespoten? Ik ben geen expert, er zijn hier zeker forummers die hierover meer kunnen zeggen.
 #17565  door Gert
 
Alex Kroeze schreef:Niemand die iets zinnigs kan zeggen hierover?
Dit lijkt me ook erg moeilijk om hier op afstand iets zinnigs over te zeggen.
In normale staat krijg de ECU een signaal van de temperatuursensor als het koud is. Als je dan gaat starten zet de ECU de stationairklep een stukje open en spuit wat meer brandstof in. Dit via de normale injectoren of een aparte koudstart injector. Meer is het niet.

Als de auto niet start met koud weer kan het dus aan deze dingen liggen.
Zit er een koudstartinjector op een V8? Ik weet het niet. Maar deze kan stuk zijn. De temperatuursensor kan foute waardes doorgeven en de stationairklep kan stuk zijn. Of er zit ergens een vacuümlek in het inlaattraject.
Je ziet, zo één twee drie kun je dit niet vertellen.

Op onderzoek uit dus. Als je de mogelijkheid hebt om de ECU aan de computer te hangen, dan kun je misschien zien dat er een andere temperatuur waarde doorkomt, dan de werkelijke temperatuur.
Ik gok dat er geen koudstart injector op zit, dus dan hoef je daar ook niet zoeken.
Dan heb je nog het stationaire (vacuümcircuit). Gewoon gaan schroeven en kijken of er lekkage is en/of de klep werkt.

Dat zijn dan wat basisdingen. Met mijn Toyota heb ik ook zoiets gehad, en dat bleek een noksensor te zijn welke niet werkte als het koud was, dat was ook een drama met zoeken..... pfff.
 #17588  door easy rider
 
Eerst even uit laten lezen anders wordt het koffiedik kijken.
 #17591  door Alex Kroeze
 
Ik denk dat ik het al weet......

Ik ruik plotseling benzine bij het rechter achterwiel.Er zal dus wel een leiding rot zijn en dan verliest ie zijn druk en dan met een koude start moet ie het nog naar voren pompen.Ik moet morgen toch op een brug voor een remleiding te vervangen.Dan daar ook maar naar kijken.

Als we het dan gerepareerd hebben kan ie afgemeld worden en kunnen we weer een jaar vooruit :D

Alex
 #17615  door Alex Kroeze
 
De slang van de pomp naar het T-stuk van de filters was dus lek.Gisteren vervangen en de remleiding dan ook direct want daar zaten wat blaasjes op en dat schijnt voor de APK ook niet te mogen.Afgemeld en we kunnen weer een jaar sturen.

Vanmorgen starten weer als vanouds dus alles weer ok.

Alex
 #17616  door Ruck
 
Mooi dat het weer opgelost is! En weer een jaar (als het goed is) geen zorgen :D
 #17624  door Alex Kroeze
 
Zorgen niet echt er zijn altijd wel dingetjes die nog moeten.Ik weet niet of ik daar de enige in ben maar er is toch wel een lijstje die gaandeweg afgewerkt wordt en er komt dan wel eens weer wat bij.

Alex