E34Forum.nl

 #17508  door LemmwnsB89
 
Beste leden,

Iemand die weet welke olie ze bij Bmw gebruiken? Ik heb altijd gedacht dat het castrol olie was, maar kwam ergens anders tegen dat het twim power longlife olie is, of dit is mss dezelfde? mijn e34 is altijd bij bmw op onderhoud geweest vandaar dat ik nu dezelfde olie wil gebruiken. Heb vernomen van een paar garagisten dat verschillende merken oliën gebruiken tot nare gevolgen kan leiden...


Mvg
 #17511  door ivo
 
De ene dealer gebruikt Castrol, mijn vaste BMW dealer gebruikt Shell. Net als mijn Mercedes dealer overigens.
Ligt er net aan waar een contract mee is afgesloten, lees wat het goedkoopste is. Zo ken ik ook dealers die Total aanbieden.
Het gaat erom dat de specificatie hetzelfde is. Vraag Easyrider eens, die gebruikt de Shell Rimula voor de diesels.
 #17790  door LemmwnsB89
 
Nu had ik gewoon onderhoud laten doen bij de garage 2 weken geleden. Vandaag controleer ik mijn oliepijl en merk ik dat de motorolie gwoon zwart is, is dit slecht? Want dacht dat de olie bruin van kleur hoorde te zijn, zeker als deze pas vervangen is.


Mvg
 #17797  door ivo
 
Bij een diesel is de olie 20km na vervanging al pikzwart, dus niks aan de hand.
 #17800  door Bart Jansema
 
ivo schreef:Bij een diesel is de olie 20km na vervanging al pikzwart, dus niks aan de hand.
20 km? bij mij na 10 seconden stationair draaien al. Dit omdat ik na de start nog even pijl of er voldoende in zit als filter gevuld is
 #17805  door easy rider
 
LemmwnsB89 schreef:...Heb vernomen van een paar garagisten dat verschillende merken oliën gebruiken tot nare gevolgen kan leiden...
Dat ligt iets genuanceerder. De M51 is niet merk gebonden maar wel type gebonden. Heb je een minerale olie in het blok zitten en je kapt er een litertje volsyntheet in dat loopt de motor na 15 kilometer in elkaar. Gebruik hier even de zoekfunctie en je vind daarover wat posts van mij.

Verder.. bij olie verversen bij een diesel blijft er net als bij een benzine motor altijd wat oude olie achter in het blok. Dat restje olie barst van de half verbrandde koolwaterstoffen die zich als een soort grafiet in de olie kenmerken. Vul je het blok weer af dan komen die zwarte deeltje weer in de schone olie terecht en hopla, alles is weer zwart. Het leuke van half verbrandde koolwaterstoffen bij een diesel is dat deze deeltjes een bijzonder goede smerende werking hebben echter een te veel van deze stoffen doet de zuigerveren vervuilen zodat deze gaan vast zitten met alle gevolgen van dien. Lees hierover mijn laatste post.
 #17831  door LemmwnsB89
 
Bedankt voor de reacties, heb weer wat bijgeleerd. Maar is er dan ook een manier om de blok te spoelen zodat er erna alleen maar zuivere olie inzit?


Mvg
 #17850  door easy rider
 
Dat zal niet gaan en het is ook niet erg als er een klein beetje oude olie achter blijft.
 #17965  door LemmwnsB89
 
Ik hoorde ook dat u, easy rider ervaring heeft met chippen/opvoeren van de m51 diesel motoren?
Ik heb een e34 525rdsA uit 12/1995, zou deze graag lichtjes laten opvoeren naar ongeveer 180pk. Hoe kan ik dit best aanpakken? Laten chippen, powerbox?


Mvg
 #17966  door easy rider
 
Mijn M51 is gechipt naar 185pk bij 352 Nm en dat is zo een beetje het maximum wat je er uit kan halen zonder dat de zaak stuk loopt. Wil je meer dan moet je er een grotere turbo op zetten in combinatie met chippen natuurlijk. Of je de zaak dan nog heel houd is de vraag natuurlijk.

Begin nooit aan een powerbox. Die gaat om alle beveiligingen heen, manipuleert signalen en is een scenario voor stuk lopen. Wat je moet doen is het kenveld aanpassen en daar heb ik wel een adresje voor hier in Nederland. Als je een beetje handig bent dan kan je uit Engeland een chip halen en die er zelf in zetten.

Een voorwaarde voor tuning is natuurlijk altijd dat de motor zelf 100% in orde is en geen noemenswaardige slijtage of veroudering vertoond. Staat er meer dan 250.000 kilometer op dan kan je tuning wel vergeten want dan is de motor al te oud.