E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #17347  door Ward.
 
Hallo iedereen!

Ik ben Ward, 21 jaar, wonend in Haacht en al wel een tijdje geïnteresseerd in de oudere BMW's! Als eerste wagen kocht ik een Polo mk2 van '87, welke tevens mijn huidige wagen is. Niets speciaal maar het brengt me van A naar B.

Eerst rondgekeken voor een E21 maar een mooi exemplaar zat er niet in met mijn budget, de meesten hadden te veel roest overigens.
Altijd al een ontzettend grote fan geweest van de E30 maar uiteindelijk werd het een E34!
Na lange tijd zoeken achter een wagen kwam ik deze tegen voor een prikje. Uiteraard is er nog een hoop werk aan!

Afbeelding

Afbeelding

De wagen heb ik gekocht van een oudere vrouw die de wagen reeds 17 jaar in bezit had.
Het gaat om een basisverie 520i voorzien van een M20b20 blok met 230k km's op de teller.

Pluspunten

- Zeer weinig speling op het stuur
- Geen trillend stuur of dergelijke
- Handgeschakeld
- Motorisch in orde
- Lichten/Remmen werken perfect

Minpunten

- De lak! In jaren niet meer gewassen en veel krasjes/blutsen
- Beetje roest hier een daar (Dorpels zijn wel al reeds opgelast)
- Sloten doen heel raar, centrale vergrendeling doet helemaal niets
- Er is een nieuwe tellerbak in gekomen vorig jaar maar deze is niet van een handgeschakeld exemplaar
- Interieur is niet in super staat
- Geen onderhoudsgeschiedenis op papier
- 1 Deurrubber is niet goed meer = vochtige vloerbekleding


De plannen

- Sloten herstellen (Mechanisch vergendelen is al dik oké voor mij)
- Nieuwe Bumper/achterdeuren
- Groot onderhoud + distributieriem/waterpomp
- Nieuwe voorzetel en het hele interieur onder handen nemen
- Nieuwe Trims aan de zijkant waar nodig ( Waar bestel ik deze het best?)
- Mooie velgen monteren!


Al bij al wel wat werk aan, maar zeker een leuke basis ;)

Zit nog met een hoop vragen, maar daarvoor ben ik wel op de juiste plek denk ik :thumbsup:

Probleem 1

Ooit is er geknoeid aan de Centrale vergrendeling, deze geeft dus geen teken van leven, nu voor mij niet echt een probleem.
Maar de deuren gaan ook niet echt manueel op slot, ik heb de actuatoren eruit gehaald en er is toch al enige verbetering.
De bestuurderdeur krijg ik enkel op de noodmanier open, dus hendel omhoog en sleutel 1 stand verder dan normaal draaien.
De passagierdeur kan ik wel langs binnen open en dicht doen, maar als ik hem langs buiten vergrendel blijft deze op slot. Met geen enkele mogelijkheid langs buiten open te krijgen. (wel langs binnenzijde)

Héél veel te vinden hierover op het internet maar toch nog geen 100% zelfde probleem gevonden. Wie is de reddende engel :)?
Laatst gewijzigd door Ward. op 06 okt 2017, 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
 #17348  door Ruck
 
Welkom hier Ward,

Je hebt een mooie wagen gescoord, 230dkm is net ingereden 8-)

Distributieriem ken je alvast afvinken (toch jongens? :roll: ) Dit model is voorzien van een ketting.

De centrale deur vergrendeling, is een lastig verhaal. BMW heeft een Dubbel lock system, als het slot in stand 2 (doordraaien) gesloten wordt, dan kun je hem van binnenuit niet meer openen.
Er zijn hier gelukkig nog veel meer BMW experts online, die je hier vast we mee kunnen helpen. :D

Veel leer en lees plezier!
 #17350  door Machiel
 
Welkom Ward. Helaas kan ik je niet helpen met je probleem. Heb je al in het Engels gezocht? Levert vaak ook wel resultaat op. Duits wellicht nog meer, maar dat vind ik altijd wat moeilijker.

Veel succes en plezier met je wagen in ieder geval!
 #17359  door Ward.
 
De M20 blokken (deze toch) hebben een distributieriem ;)

Ik heb zo goed als alle nederlandse/engelse topic's over deurvergrendeling gelezen.. Ik heb me er al bij neergelegd dat de CV niet zal werken.
Maar ik zou graag wel de deuren normaal kunnen openen :D

De passagierdeur gaat niet open met de sleutel, wél langs de binnenzijde. De bestuurderdeur gaat enkel met de 'Noodprocedure' dicht, dus op stand 2 met de hendel naar boven. Deze gaat wel dicht met de sleutel.

Edit : Ik ben op zoek naar een mooi setje velgen, na wat speurwerk heb ik gevonden dat niet alles zomaar past.
Nu heb ik een 17" setje op het oog met ET20 8J. Zouden van een E46 komen?

Deze lijken me perfect kwa ET waarde en breedte, naafdiameter zou ook moeten overeenkomen.De bandenmaat is 215/40/R17, dat is wat een de dunne kant maar hopelijk valt dit nog wel mee.
Past dit?
Laatst gewijzigd door Ward. op 07 okt 2016, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
 #17364  door Ruck
 
Ward. schreef:De M20 blokken (deze toch) hebben een distributieriem ;)

Sorry, ik zie het nu.. Dacht dat de meeste blokken wel voorzien waren van ketting :roll:

Je zou eens beide sloten kunnen vervangen, misschien zit er nog een cv module die niet lekker functioneerd. Een onderbroken kabel misschien nog een probleem?
 #17365  door easy rider
 
Welkom Ward,

Veel plezier op het forum.
 #17373  door Icebrain
 
Ward. schreef:
Edit : Ik ben op zoek naar een mooi setje velgen, na wat speurwerk heb ik gevonden dat niet alles zomaar past.
Nu heb ik een 17" setje op het oog met ET20 8J. Zouden van een E46 komen?

Deze lijken me perfect kwa ET waarde en breedte, naafdiameter zou ook moeten overeenkomen.De bandenmaat is 215/40/R17, dat is wat een de dunne kant maar hopelijk valt dit nog wel mee.
Past dit?

Velgen zullen passen qua ET en bandenmaat (ET 20 is de standaard Et waarde van een E34) en voor zover ik weet is de naafdiameter hetzelfde als van elk BMW model , behalve van de E39 die heeft een afwijkende maat.

Overigens welkom op dit forum
 #17388  door epmans
 
welkom! leuk dat je ook hebt aangemeld hier. veel leesplezier!

Wat moet er aan je interieur verbeterd worden? Ik heb nog stoelen uit dat bouwjaar staan eventueel.

Wat betreft de natte vloerbedekking zou ik heel goed uitzoeken of dat wel komt door een slechts deurrubber, ik betwijfel dat een beetje.

Je meldt dat je wielen hebt gespot van E46 maar dat kan niet. Als ze et20 zijn, dan heb je aan de wielen exact de goede maat, die banden zijn wat smaller en platter (wel maat voor 3 series) en dus zal er een kleine afwijking in de aangegeven snelheid zijn. De vraag is dan ook nog hoe goed de banden zijn, als dat niet veel meer voorstelt is dat een extra reden om er nieuwe banden omheen te laten draaien.
 #21500  door Ward.
 
Lang niets van mij laten weten (uiteraard wel hier blijven meelezen)

De zwarte E34 stond motorisch helemaal perfect maar toen kwam ik een Cirrus Blauwe 520i tegen die verbouwd was.
Opzich sprak de wagen me helemaal niet aan vanwege het hoge 'Johny-gehalte'. Maar als ik er beetje over nadacht was het best wel een leuke basis.
Overigens was Cirrusblau mijn lievelingskleur bij E34's dus dan was de keuze snel gemaakt. (Uiteraard was het een vrij goede deal, anders was ik er nooit aan begonnen)

Aanschouw hier de E34 bij aanschaf :

Afbeelding


Afschuwelijke lelijke velgen, overal carbonwrap en een dikke zonnenband (waarvan achteraf het nut wel duidelijk van werd, nl. het verbergen van een barst).
Wel was deze voorzien van 4x elek. ruiten, digitaal dashboard, V8 neus,M5 Grey Hurricane interieur, sportieve ophanging etc..

Na wat cosmetische werken, een verse velgenset en hoognodig onderhoud kwam dit uit de bus :

Afbeelding

Afbeelding

Niet perfect, maar voor mij begon dit toch aardig op een nette E34 te lijken.

In tussentijd kwam er vlakbij een E21 320/6 te koop, direct gaan kijken en ik was helemaal verkocht. Deze moest mee naar huis!

Afbeelding

De E21 staat aan de kant en die knap ik langzamerhand op, zit ook geen haast achter. Rij nu enkele maanden met de 520i en betrap mezelf erop dat de wagen toch niet rijdt zoals ik zou willen. Het onderstel is best goed, heb dan ook draagarmen/subframerubbers/pitmansarmens etc vervangen en de vering is echt nog in super staat. Echter is het stuurhuis,bak en carrosserie er na die jaren en 275k km's niet beter op geworden. Voor een complete opknapbeurt is dit geen goede kandidaat, zeker ook omdat in mijn ogen de m20b20 net een beetje tekortschiet.

De meest voor de hand liggende keuze was een andere zoeken. Toch sedert enkele maanden dagelijks de bekende zoekertjessite's in BE/NL/FR/DE aan het afschuimen zonder enig succes. Ik kwam af en toe wat nette E34's tegen, enkel lagen deze (ver) boven mijn budget. Moet ook wel toegeven dat ik best kieskeurig ben.
Het moest minstens een 525i zijn, handgeschakeld, nette lak en dan nog liefst in het Cirrusblau,Calypsorot of Daytona Violet. Donkerblauw,Zwart,donkergrijs kon ook nog allemaal door de beugel. En deze moest ten laatste van '92 zijn vanwege de oldtimerregeling in België!

En eergisteren had ik raak, ik was weer even alle zoekertjes aan het doornemen en zag in Frankfurt een 525i.
Een grijze, handgeschakeld in erg goede staat! Direct een telefoon gepleegd naar de beste man, voorschot overgeschreven en gisteren op gaan halen.
Achteraf gezien heel veel geluk gehad, de beste man had tientallen telefoontjes gekregen en direct na mijn betaling het zoekertje offline gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schoonzoon van de eigenaar had aan de telefoon alles tot in de puntjes beschreven, foto's gekregen van facturen en alle roestgevoelige punten. Enorm correcte kerel en had er meteen ook een goed gevoel bij, anders zou ik niet halsoverkop 400km rijden om naar een wagen te gaan kijken.

Eenmaal aangekomen was ik er aardig van verschoten hoe goed deze wagen was. De lak is op een paar puntjes (mag ook wel na 25j) na gewoon perfect, het interieur ziet er nog uit als nieuw net zoals de motorruimte. Direct mee naar huis gereden en wagen gaf geen krimp, stuurt als nieuw, zo goed als alles lijkt te werken!

Nu wat meer over de wagen..

- M50B25 met een gezonde 137xxx km's achter de kiezen
- LSD, Elektrische ruiten, Airco, Mtech stuur/pook,centrale vergrendeling (Die perfect werkt!), zonnescherm achteraan, velours vloermatten, elektrische koplampregeling,mistlichten, badges verwijderd achteraan,voor/naverwarming (moet me nog even verdiepen in deze functie),Bavaria RDS, zonnenband....
- 100% origineel en slecht 2 oudere eigenaars
- Absoluut roestvrij
- 08/2017 laatste Tüv keuring, altijd mooi meegenomen

Vorig jaar is de radiator,koelwaterslangen,thermostaat etc vervangen bij een BMW-dealer. De wagen stuurt enorm goed en alles voelt correct aan, en de M50B25 is gewoon een genot om mee te rijden, net wat zo'n E34 nodig heeft!

Ik heb er best wel wat plannen mee, maar enkel periode correcte aanpassingen! Mijn excuses aan de puristen onder ons

- M5 Grey Hurricane interieur (Wagen heeft een grijs dashboard/vloermatten alsook Mtech stuurwiel, dus dat zal er zo uitzien als onderstaande foto)
- M5 nummerplaathouder
- M5 instaplijsten
- Nette set 17" velgen
- Op termijn Bilstein ophanging, maar nu voldoet het nog allemaal perfect.

Afbeelding