E34Forum.nl

 #990  door Bart Jansema
 
raymondw schreef:Zoals een ander forumgast al heeft aangegeven kost die ATF meeuk ook circa 20Euro/liter + filter, pakkingen e.d en donorbrein, dan ben je al gauw 300-350 Euro kwijt. Dat loont de moeite niet om zelf te doen.

Volgens mij hebben de automaat-bakken van de E34 net als die van de E39 geen eigen oliekoeler, dus spoelen is zowiezo geen optie omdat je een ingaande en uitgaande leiding nodig hebt!

Ik ben met mijn eigen E39/2 530i Touring met ZF 5HP19 naar Dortmund gereden en voor 500 Euro de premium automaat-service laten uitvoeren. Dat was bij circa 175k km, maar wel de eerste keer. Tot op dat moment schakelde de bak als een bok op de haverkist; voor dat geld (1) tappen ze de oude olie af, (2) verwijderen en demonteren ze de electromechanische eenheid (schakelbrein), (3) reinigen ze deze, (4) worden diverse klepjes, ventieltjes van het brein vervangen alvorens het ding weer in elkaar te zetten.

Aan de magneetjes bovenop het filter kun je aan het metaalslijpsel wel zien of een bak overmatige slijtage heeft; dat was bij mij niet het geval.


Daarna stellen ze de rembanden af, monteren het brein, plaatsen een nieuw filter; daarna wordt de bak afgevuld met nieuwe olie (ZF Lifeguard). Bij mijn auto werd er 8 liter bijgevuld (van de 9,8); dus ja het klopt dat er wat oude meuk achter blijft (koppelomvormer), maar daar merk ik in de praktijk niets van. Desgevraagd zij dhr Sagert dat ZF een onderhoudsinterval van 80k-100k km adviseert, dus daar houdt ik mij vanaf nu netjes aan.

De premium service van ZF is wat duurder dan spoelen, maar let goed op, ook spoel bedrijven geven aan dat bij BMW extra kosten worden gemaakt voor filter en pakkingen, vaak 100 Euro meer. Dan is het verschil nog aar 150 Euro en die zijn het m.i. waard; ik kende mijn automaat niet weer; inmiddels hebben we er ruim 7k km bij op gezet en de bak schakelt nog steeds zo soepel en vlot als direct na de ZF service.
Hey Raymon je hebt je nog niet voorgesteld!
 #992  door Frank87
 
Theo schreef:
Frank87 schreef:Dat is een verkeerde afbeelding Theo. Dit is een ZF bak voor een 4 wiel drijf.
Klopt, ik was nog even into the Audi's, maar je begrijpt mijn punt.

Dat hele circus in het verlengde van de koppelomvormer zijn volgens mij allemaal frictieplaten, die dingen slijten gewoon en op den duur is de koek op. Met een ton of drie op de teller schiet je al aardig op, uiteraard afhankelijk van hoe ermee gereden is de afgelopen 20 jaar.
Klopt. De 530i V8 heeft nu 230.000 en ik heb geen reden om aan te nemen dat de automaat er de komende 25.000 mee stopt. Een olieflush en daarna schakelbreinwissel gaat een goede indicatie geven. Als het schakelen echt duidelijk verbeterd, is de levensduur weer wat verlengd. Als het schakelen gelijk blijft.. Weet ik dat ik voorlopig nog goed zit maar is de bak wel gewoon (zoals dat ook hoort) aan het verslijten.

Ik denk volgende week zaterdag de bak te flushen. Morgen komen de koppelingsstukken van de slangen binnen bij de BMW en ik krijg van ZF een offerte voor een filter kit en brein kit. Ik trek morgenmiddag het brein uit een identieke automaat van een demontage auto. Foto's en how to volgen.
 #1002  door Theo
 
Ondanks mijn azijnzure praat ben ik wel héél nieuwsgierig wat het resultaat is, met 230.000 op de teller moet hij inderdaad nog effe mee kunnen.

Succes met de klus en hou ons op de hoogte.
 #1011  door Frank87
 
Update:

Ik heb zojuist uitgebreid contact gehad met ZF Nederland. De onderdelenafdeling gaat kijken of ze de onderdelen hebben en wat dit me kost.

Ik heb aan de techneut het volgende voorgelegd:
- Koude auto op een brug
- Achterwielen van de grond
- ATF Afvoerslang in een bak olie
- ATF aanvoerslang prepareren voor toevoer met trechter
- Motor starten
- Automaat in D
- Stationair in D laten lopen
- Afvoerslang laten lopen in de bak
- Blijven toevoeren van olie via toevoerslang
- Door blijven gaan tot de olie uit de afvoer mooi nieuw is en ik ong. 10 liter kwijt ben
- Auto stoppen
- Slangen monteren op bak koeler
- Olie van pan aftappen
- Pan van bak er af
- Filter er af
- Schakelbrein er af
- Schakelbrein reinigen, reviseren, terug monteren
- Nieuw filter monteren
- Pan met nieuwe pakking monteren
- Alle draadjes, ditjes, datjes monteren
- Auto dan afvullen volgens normale specificatie = via de pan

De monteur zei dat dit prima kan. Dit gaat het dus worden!
 #1018  door Bart Jansema
 
Mij lijkt het griezelig omdat je geen gesloten systeem meer hebt heb je ook geen oliedruk meer toch?
 #1023  door Icebrain
 
Frank87 schreef:Update:

Ik heb zojuist uitgebreid contact gehad met ZF Nederland. De onderdelenafdeling gaat kijken of ze de onderdelen hebben en wat dit me kost.

Ik heb aan de techneut het volgende voorgelegd:
- Koude auto op een brug
- Achterwielen van de grond
- ATF Afvoerslang in een bak olie
- ATF aanvoerslang prepareren voor toevoer met trechter
- Motor starten
- Automaat in D
- Stationair in D laten lopen
- Afvoerslang laten lopen in de bak
- Blijven toevoeren van olie via toevoerslang
- Door blijven gaan tot de olie uit de afvoer mooi nieuw is en ik ong. 10 liter kwijt ben
- Auto stoppen
- Slangen monteren op bak koeler
- Olie van pan aftappen
- Pan van bak er af
- Filter er af
- Schakelbrein er af
- Schakelbrein reinigen, reviseren, terug monteren
- Nieuw filter monteren
- Pan met nieuwe pakking monteren
- Alle draadjes, ditjes, datjes monteren
- Auto dan afvullen volgens normale specificatie = via de pan

De monteur zei dat dit prima kan. Dit gaat het dus worden!

Ik ben zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat
 #1035  door Frank87
 
Inmiddels ligt het schakelbrein van de reserve bak uit elkaar. Was een paar uur voorzichtig en secuur sleutelen maar nu ben ik er... Ik heb alles ook goed gereinigd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
 #1036  door Frank87
 
Bart Jansema schreef:Mij lijkt het griezelig omdat je geen gesloten systeem meer hebt heb je ook geen oliedruk meer toch?
Dat is niet helemaal waar. Wat er namelijk gebeurt, is dat de automaat o.b.v. zijn behoefte olie aan gaat zuigen uit de pan. Op het moment dat je de bijvulprocedure toepast, is het de automaat die olie blijft aanzuigen (omdat jij ook met draaiende motor door die standen heen switcht) waardoor de lucht vanzelf zal verdwijnen via de vulopening. Jij "duwt" de lucht er uit door er constant nieuwe ATF in te duwen totdat dit er gewoon niet meer bij gaat. De pomp van de automaat doet de rest. Naarmate er meer olie door die koeler heen komt, komt er meer atmosfeer uit die koeler terug de pan in. Dit verlaat de pan weer via de vulopening.

Ik heb deze flushprocedure vaker online gezien en ik heb er wel vertrouwen in. We gaan het zien.
 #1037  door Theo
 
Spannende foto's hoor, verdomd goed opletten dat er niet zo'n veertje verkeerd komt te zitten.

Maar als ik al die kleine zuigertjes zie liggen kan ik me wel voorstellen dat die krengen door oud vuil slechter kunnen gaan bewegen.

Mooie klus om te volgen.
 #1044  door Bart Jansema
 
Frank87 schreef:
Bart Jansema schreef:Mij lijkt het griezelig omdat je geen gesloten systeem meer hebt heb je ook geen oliedruk meer toch?
Dat is niet helemaal waar. Wat er namelijk gebeurt, is dat de automaat o.b.v. zijn behoefte olie aan gaat zuigen uit de pan. Op het moment dat je de bijvulprocedure toepast, is het de automaat die olie blijft aanzuigen (omdat jij ook met draaiende motor door die standen heen switcht) waardoor de lucht vanzelf zal verdwijnen via de vulopening. Jij "duwt" de lucht er uit door er constant nieuwe ATF in te duwen totdat dit er gewoon niet meer bij gaat. De pomp van de automaat doet de rest. Naarmate er meer olie door die koeler heen komt, komt er meer atmosfeer uit die koeler terug de pan in. Dit verlaat de pan weer via de vulopening.

Ik heb deze flushprocedure vaker online gezien en ik heb er wel vertrouwen in. We gaan het zien.
Okay klinkt logisch!