E34Forum.nl

 #955  door Frank87
 
Ik ben van plan volgende week zaterdag een gereviseerd schakelbrein in de versnellingsbak te monteren. Ik heb dit brein uit een automaat van een donorauto. Precies dezelfde transmissie.

Nu wil ik de automaat eerst spoelen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is keer op keer de olie verversen en daar tussen in wat gas geven of een rondje om de garage heen rijden. Dit is wat omslachtig en ik heb geen professioneel spoelapparaat.

Waar ik aan zat te denken, is het volgende:

- Auto op brug, 's nachts af laten koelen
- 's ochtends de aan- en afvoerslang loskoppelen van de radiateur voor
- De afvoerslang in een grote olie ton steken
- De aanvoerslang hoger dan de transmissie houden (heb ik de ladder en steiger voor)
- Achterwielen op de brug omhoog
- Auto starten en laten lopen

Nu zal de afvoerslang ATF uit gaan kotsen. Dit gaat niet op super hoge druk maar gewoon klots klots alsof je een fles cola leeg giet.

- Terwijl hij oude ATF uitkotst, gooi ik via de aanvoerslang nieuwe ATF er in.

Op een gegeven moment zal de ATF die uitgekotst wordt mooi nieuw limonade rood zijn. Dan zou ik iets meer dan 10 liter gebruikt hebben.

- Ik zet dan de auto stil en koppel de slangen van de automaat weer aan.

Nu drain ik de ATF bij de pan op de normale wijze, daarna verwijder ik de pan, daarna verwijder ik het filter.

- Ik verwijder het oude schakelbrein
- Ik installeer het nieuwe schakelbrein
- Ik plaats het nieuwe filter met pakking
- Ik plaats de pan met een nieuwe pakking
- Ik vul nu de automaat weer af met ATF en volg de "bijvulprocedure" die je met draaiende motor moet doen. (ZF Handleiding)

Dan, als ik er 10 liter doorheen knal, heb ik de automaat toch zo'n beetje gespoeld. Tevens heb ik het schakelbrein pas na het spoelen gemonteerd. Ik kan er ook gewoon 20 liter doorheen spoelen. Eerst spoelen en rondrijden om alles goed los te weken, dan spoelen om het af te maken.


Wat denken jullie? Wat zou een handige procedure zijn om zelf ongeveer 90% van de olie gewisseld te krijgen?
 #959  door easy rider
 
Lijkt mij wel te kunnen als je maar tijdens het spoelen net zoveel olie er in pompt als er uit komt.

Ikzelf zou er nooit aan beginnen op die manier maar laten doen bij een bedrijf welke een spoel apparaat heeft.
 #966  door Theo
 
Klinkt aannemelijk op die manier.
Ik heb dat pas geleden ergens zitten lezen, een Amerikaan of zo die het op dezelfde manier deed.

Hou er wel rekening mee dat die olie 2 tientjes per liter kost. Met 10 liter olie, een filter en een pakking ga je dus een experiment aan van rond de 250 euro. Flushen bij een bedrijf met een dure machine kost maar een paar tientjes meer, maar dan zit je brein er natuurlijk nog niet in.

Ik heb drie weken geleden bij mijn Audi de bakolie en het filter vervangen, beetje half werk omdat je maar de helft van de olie eruit krijgt bij gewoon aftappen. Met aftappen kwam er 5 liter uit, dat heb ik ook weer blind bijgevuld. Daarna met lauwe bakolie bijvullen tot het eruit liep, toen kon er nog een half litertje bij. Ik rij dus nu met half ververste bakolie en een vers filter en denk het wel te kunnen merken. Grapje koste mij al iets van 130 euro, hoop geld.
 #972  door Frank87
 
Er zit een zwarte sticker op. Er moet dus Dexron III in. Deze olie kost iets meer dan 5 euro per liter als ik een 20 literfles haal voor het spoelen. Goede kwaliteit DEX III is ong. 8,20 per liter. Je hebt dan het beste van Castrol.
 #973  door Theo
 
Frank87 schreef:Er zit een zwarte sticker op. Er moet dus Dexron III in. Deze olie kost iets meer dan 5 euro per liter als ik een 20 literfles haal voor het spoelen. Goede kwaliteit DEX III is ong. 8,20 per liter. Je hebt dan het beste van Castrol.
Oké, das een prettig verschil in prijs, daar kun je wat mee gokken en kloten. Ik heb een ZF 5HP19 bak en daar moet andere olie in die twee keer zo duur is (geel van kleur ipv rood)

Maar kijk even naar onderstaand plaatje, een brein van een automaatbak ziet eruit als interessante kost, maar het echte mechaniek zit erboven. Zit daar slijtage, dan kun je olie en breinen wisselen zoveel je wil, dan wordt het gewoon nooit wat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #974  door easy rider
 
Afgelopen Dinsdag heb ik mijn automaat bak vervangen, de bak en koppelomvormer waren helemaal leeg en er ging toen +- 8 liter Dexron III in. Het lijkt mij goede olie te zijn, de bak schakelt super zacht.

Weet iemand wat de verversingsinterval van deze olie is?
 #976  door Frank87
 
Dat is een verkeerde afbeelding Theo. Dit is een ZF bak voor een 4 wiel drijf. Daarom zit er een extra eindoverbrenging en dwarse as in. Natuurlijk is dat bovenste deel ook aanwezig bij een normale.

Ook heeft je 0000 volgens mij een 5hp24.. als het een 4.2 is..

Easy Rider, ZF zelf raadt 80.000 aan.

Mijn bak schakelt goed. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het inwendige deel dusdanig versleten is dat een revisie binnen afzienbare tijd (1 jaar) nodig is. Ik zie het spoelen en een breinrevisie als standaard onderhoud.
 #982  door raymondw
 
Zoals een ander forumgast al heeft aangegeven kost die ATF meeuk ook circa 20Euro/liter + filter, pakkingen e.d en donorbrein, dan ben je al gauw 300-350 Euro kwijt. Dat loont de moeite niet om zelf te doen.

Volgens mij hebben de automaat-bakken van de E34 net als die van de E39 geen eigen oliekoeler, dus spoelen is zowiezo geen optie omdat je een ingaande en uitgaande leiding nodig hebt!

Ik ben met mijn eigen E39/2 530i Touring met ZF 5HP19 naar Dortmund gereden en voor 500 Euro de premium automaat-service laten uitvoeren. Dat was bij circa 175k km, maar wel de eerste keer. Tot op dat moment schakelde de bak als een bok op de haverkist; voor dat geld (1) tappen ze de oude olie af, (2) verwijderen en demonteren ze de electromechanische eenheid (schakelbrein), (3) reinigen ze deze, (4) worden diverse klepjes, ventieltjes van het brein vervangen alvorens het ding weer in elkaar te zetten.

Aan de magneetjes bovenop het filter kun je aan het metaalslijpsel wel zien of een bak overmatige slijtage heeft; dat was bij mij niet het geval.

Daarna stellen ze de rembanden af, monteren het brein, plaatsen een nieuw filter; daarna wordt de bak afgevuld met nieuwe olie (ZF Lifeguard). Bij mijn auto werd er 8 liter bijgevuld (van de 9,8); dus ja het klopt dat er wat oude meuk achter blijft (koppelomvormer), maar daar merk ik in de praktijk niets van. Desgevraagd zij dhr Sagert dat ZF een onderhoudsinterval van 80k-100k km adviseert, dus daar houdt ik mij vanaf nu netjes aan.

De premium service van ZF is wat duurder dan spoelen, maar let goed op, ook spoel bedrijven geven aan dat bij BMW extra kosten worden gemaakt voor filter en pakkingen, vaak 100 Euro meer. Dan is het verschil nog aar 150 Euro en die zijn het m.i. waard; ik kende mijn automaat niet weer; inmiddels hebben we er ruim 7k km bij op gezet en de bak schakelt nog steeds zo soepel en vlot als direct na de ZF service.
 #984  door Frank87
 
De versnellingsbakken hebben wel degelijk een eigen oliekoeler. Deze zit voor de radiateur of in de radiateur geïntegreerd. Die twee leidingen gebruik ik ook om te spoelen.
 #989  door Theo
 
Frank87 schreef:Dat is een verkeerde afbeelding Theo. Dit is een ZF bak voor een 4 wiel drijf.
Klopt, ik was nog even into the Audi's, maar je begrijpt mijn punt.

Dat hele circus in het verlengde van de koppelomvormer zijn volgens mij allemaal frictieplaten, die dingen slijten gewoon en op den duur is de koek op. Met een ton of drie op de teller schiet je al aardig op, uiteraard afhankelijk van hoe ermee gereden is de afgelopen 20 jaar.