Ik ben van plan volgende week zaterdag een gereviseerd schakelbrein in de versnellingsbak te monteren. Ik heb dit brein uit een automaat van een donorauto. Precies dezelfde transmissie.
Nu wil ik de automaat eerst spoelen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is keer op keer de olie verversen en daar tussen in wat gas geven of een rondje om de garage heen rijden. Dit is wat omslachtig en ik heb geen professioneel spoelapparaat.
Waar ik aan zat te denken, is het volgende:
- Auto op brug, 's nachts af laten koelen
- 's ochtends de aan- en afvoerslang loskoppelen van de radiateur voor
- De afvoerslang in een grote olie ton steken
- De aanvoerslang hoger dan de transmissie houden (heb ik de ladder en steiger voor)
- Achterwielen op de brug omhoog
- Auto starten en laten lopen
Nu zal de afvoerslang ATF uit gaan kotsen. Dit gaat niet op super hoge druk maar gewoon klots klots alsof je een fles cola leeg giet.
- Terwijl hij oude ATF uitkotst, gooi ik via de aanvoerslang nieuwe ATF er in.
Op een gegeven moment zal de ATF die uitgekotst wordt mooi nieuw limonade rood zijn. Dan zou ik iets meer dan 10 liter gebruikt hebben.
- Ik zet dan de auto stil en koppel de slangen van de automaat weer aan.
Nu drain ik de ATF bij de pan op de normale wijze, daarna verwijder ik de pan, daarna verwijder ik het filter.
- Ik verwijder het oude schakelbrein
- Ik installeer het nieuwe schakelbrein
- Ik plaats het nieuwe filter met pakking
- Ik plaats de pan met een nieuwe pakking
- Ik vul nu de automaat weer af met ATF en volg de "bijvulprocedure" die je met draaiende motor moet doen. (ZF Handleiding)
Dan, als ik er 10 liter doorheen knal, heb ik de automaat toch zo'n beetje gespoeld. Tevens heb ik het schakelbrein pas na het spoelen gemonteerd. Ik kan er ook gewoon 20 liter doorheen spoelen. Eerst spoelen en rondrijden om alles goed los te weken, dan spoelen om het af te maken.
Wat denken jullie? Wat zou een handige procedure zijn om zelf ongeveer 90% van de olie gewisseld te krijgen?
Nu wil ik de automaat eerst spoelen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is keer op keer de olie verversen en daar tussen in wat gas geven of een rondje om de garage heen rijden. Dit is wat omslachtig en ik heb geen professioneel spoelapparaat.
Waar ik aan zat te denken, is het volgende:
- Auto op brug, 's nachts af laten koelen
- 's ochtends de aan- en afvoerslang loskoppelen van de radiateur voor
- De afvoerslang in een grote olie ton steken
- De aanvoerslang hoger dan de transmissie houden (heb ik de ladder en steiger voor)
- Achterwielen op de brug omhoog
- Auto starten en laten lopen
Nu zal de afvoerslang ATF uit gaan kotsen. Dit gaat niet op super hoge druk maar gewoon klots klots alsof je een fles cola leeg giet.
- Terwijl hij oude ATF uitkotst, gooi ik via de aanvoerslang nieuwe ATF er in.
Op een gegeven moment zal de ATF die uitgekotst wordt mooi nieuw limonade rood zijn. Dan zou ik iets meer dan 10 liter gebruikt hebben.
- Ik zet dan de auto stil en koppel de slangen van de automaat weer aan.
Nu drain ik de ATF bij de pan op de normale wijze, daarna verwijder ik de pan, daarna verwijder ik het filter.
- Ik verwijder het oude schakelbrein
- Ik installeer het nieuwe schakelbrein
- Ik plaats het nieuwe filter met pakking
- Ik plaats de pan met een nieuwe pakking
- Ik vul nu de automaat weer af met ATF en volg de "bijvulprocedure" die je met draaiende motor moet doen. (ZF Handleiding)
Dan, als ik er 10 liter doorheen knal, heb ik de automaat toch zo'n beetje gespoeld. Tevens heb ik het schakelbrein pas na het spoelen gemonteerd. Ik kan er ook gewoon 20 liter doorheen spoelen. Eerst spoelen en rondrijden om alles goed los te weken, dan spoelen om het af te maken.
Wat denken jullie? Wat zou een handige procedure zijn om zelf ongeveer 90% van de olie gewisseld te krijgen?