E34Forum.nl

 #16745  door Lohran
 
Op het forum heb ik er al even naar gezocht en kwam het topic van Dimitri tegen waar het over de elektrische koelvin gaat. Zowel met voor- als nadelen.

Ik zit er aan te denken omdat mijn 540i tijdens de vakantie nogal veel moest koelen op de bergpassen. Logisch, maar als je dan hoger in de toeren komt hoor ik alleen nog de viscofan in plaats van de V8 roffel. De viscokoppeling is ongeveer 15.000km oud dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Heeft iemand er meer ervaring mee? Voor- en nadelen? Welke onderdelen zijn er eventueel te gebruiken?

Alvast hartelijk dank!
 #16756  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Lohran,
Neem aan dat er airco op zit. Vraag me af of die fan extra is aan te sturen.
Op m'n E28 2.8 heb ik zelf een airco fan van de sloop gemonteerd. Toendertijd, met de caravan erachter, een extra koelmiddel bij files en in de bergen of op hete dagen in Frankrijk/Spanje. Schakelde die handmatig in/uit, lette op de temp.-meter.
Nodig heb je de benodigde draden in de juiste kleur, relais en een schakelaar met inschakellampje(eventueel een los lampje). Ik heb het relais contact geschakeld.
Groeten, Danny
 #16758  door Lohran
 
dannytouringE34 schreef:Hoi Lohran,
Neem aan dat er airco op zit. Vraag me af of die fan extra is aan te sturen.
Op m'n E28 2.8 heb ik zelf een airco fan van de sloop gemonteerd. Toendertijd, met de caravan erachter, een extra koelmiddel bij files en in de bergen of op hete dagen in Frankrijk/Spanje. Schakelde die handmatig in/uit, lette op de temp.-meter.
Nodig heb je de benodigde draden in de juiste kleur, relais en een schakelaar met inschakellampje(eventueel een los lampje). Ik heb het relais contact geschakeld.
Groeten, Danny
Heb inderdaad airco. Bedoel je dat je dan de koelvin daarvan gebruikt en apart inschakelt? Dus niet alleen wanneer de airco koeling nodig heeft?
Het liefst zou ik het automatisch hebben, dus met een temperatuur sensor.

Koeling werkt nu goed overigens, de temperatuur meter staat net onder het midden en met de bergpassen met warm weer stond 'ie net boven het streepje. De meter stond dus tegen het streepje aan zeg maar.
 #16769  door martijn76
 
electricfanrelayschema.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #16770  door Lohran
 
martijn76 schreef:
electricfanrelayschema.jpg
Thanks! Dat is altijd handig. Al is het niet iets wat ik zelf ga doen hoor, ben niet zo handig :mrgreen:

Maar wil dus meer weten of het de moeite waard is of dat ik beter gewoon de visco kan laten zitten.
 #16772  door easy rider
 
Lohran schreef:... of dat ik beter gewoon de visco kan laten zitten.
Gewoon laten zitten. Dat ding hoort daar en zit er niet voor niks. Als de BMW ingenieurs het beter vonden om een elektrische fan te plaatsen hadden ze dat wel gelijk gedaan. Wat je wel eens ziet bij BMW is dat ze de airco fan extra bij schakelen mocht de visco fan niet toereikend zijn.
 #16773  door Lohran
 
easy rider schreef:
Lohran schreef:... of dat ik beter gewoon de visco kan laten zitten.
Gewoon laten zitten. Dat ding hoort daar en zit er niet voor niks. Als de BMW ingenieurs het beter vonden om een elektrische fan te plaatsen hadden ze dat wel gelijk gedaan. Wat je wel eens ziet bij BMW is dat ze de airco fan extra bij schakelen mocht de visco fan niet toereikend zijn.
Haha ja als je het zo bekijkt kun je niks aanpassen ;) Het gaat mij er puur om dat ik het zonde vind dat het geluid verloren gaat door de visco. Als een elektrische fan dit tegen kan gaan zonder nadelen zou ik dat sterk overwegen. Ik lees er veel goede dingen over, maar dat is in combinatie met andere auto's. De 540i heeft geen koelproblemen en de motor trekt zeer goed, maar als het wat frisser is en de visco op een laag pitje staat klinkt de motor zo lekker.. Als het dan weer wat warmer is en ik trek 'm wat door klinkt 'ie meer als een stofzuiger en dat vind ik gewoon zonde. Is misschien ook op te lossen door een andere einddemper, maar dat doe ik liever niet.
 #16774  door Bart Jansema
 
Haha ik herken het wel met de caravan en aico aan in de bergen draait mijn visco ook continue mee het is dan net een vrachtwagen ik vind het wel een leuk geluid!
 #16775  door Lohran
 
Bart Jansema schreef:Haha ik herken het wel met de caravan en aico aan in de bergen draait mijn visco ook continue mee het is dan net een vrachtwagen ik vind het wel een leuk geluid!
Ah een lotgenoot! Maar dan iemand die er positief over is :mrgreen: Ja maar de V8 klinkt enorm lekker als die visco op een laag pitje draait! Vind het gewoon zonde :D Zal anders even een lokale tuner mailen wat zij er van zeggen. Uiteraard plaats ik dat ook hier.

Wat ik nu als nadelen kan zien: wellicht minder luchtverplaatsing (ligt er aan hoe hij geplaatst wordt), meer componenten en dus meer dingen die stuk kunnen. Maar verder is het minder belastend en is het ook niet echt duur. De nieuwe viscokoppeling was namelijk ook behoorlijk prijzig.
 #16778  door Lohran
 
GijsJUH schreef:Zoals ik al vaker heb getyped op het internet; De meest perfecte manier van koelen is de visco. Heeft alleen één nadeel; Kost veel meer energie. Daarom zitten er tegenwoordig elektrische ventilatoren op auto's.
Maar waarom is dat de perfecte manier en niet de elektrische?