Toch maar reageren, ook al is hier al eens een hele discussie over geweest. Ik rij met een (duwende) elektrische fan en zie meer voors dan tegens.
Tijdens het rijden op A of N wegen gaat dat ding bij mij nooit aan, alleen in stadsverkeer/filerijden en stationair draaien, bijvoorbeeld bij een APK.
Een trekkende fan koelt beter dan een duwende, maar daar moet wel plek voor zijn, dat zal bij een v8 geen probleem opleveren.
Een visco vreet iets van 10pk op, niet dat je dat meteen zal merken, maar met die gedachte alleen al ga je al sneller
.
Er hang geen zware fan meer aan dat asje van de kw pomp, dat komt de levensduur ten goede.
Nadeel is dan dat de temperatuur boven het midden uit komt voordat er gekoeld wordt, afhankelijk van de gebruikte sensor. Ik zie dat niet als een probleem. Als de elektrische bij spring dan heb je ook een bak met herrie, straaljager ipv windhoos.
Mijn 535i had ook gewoon een (nieuwe) viscofan en niet alleen bij warm, maar ook bij koud optrekken kwam er een windhoos aan herrie onder de motorkap vandaan, zonde van zo'n mooi 6 cilinder geluid.
BMW gebruikt tegenwoordig overigens ook een elektrische fan ipv een visco. Tja, wat is dan beter?
....
Succes met beslissen.