E34Forum.nl

 #16665  door Alex Kroeze
 
Ik heb in 1x een ratelend geluid wat het beste hoorbaar is aan de linkerkant lijkt onder het dashboard vandaan te komen.Als ik de kachel uitzet houdt het niet op.Het schijnt snelheids afhankelijk te zijn.Het is er niet als je stilstaat en dan gas geeft en de motor loopt eigenlijk zoals altijd.Het laat zich het beste omschrijven als een fan die ergens tegenaan slaat.Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alex
 #16667  door Machiel
 
Voor zover ik weet worden bepaalde kleppen van de verwarming gesloten vanaf een bepaalde snelheid. Maar of dat jouw geluid kan verklaren, geen idee.
 #16669  door Bart Jansema
 
distributieketting?
 #16674  door Frank87
 
Filmpje maken. Als het de ketting is moet je het duidelijk voor op je motorblok kunnen horen.
 #16679  door Alex Kroeze
 
Het geluid is er niet als je stilstaat en dan gas geeft.Dan zou ik zeggen dat het dan niet de distributie kan zijn.Het klinkt echt of er een fan oid ergens tegen aan zit te draaien.Ik ga straks nog wel even goed luisteren of ik dan iets gedetailleerder kan zijn.Er zitten toch buiten de kachel geen ronddraaiende delen onder het dashboard..............

Alex
 #16681  door Machiel
 
Maakt het nog uit als je de recirculatie van de kachel aanzet? Dus dat de lucht niet meer van buiten wordt aangezogen?
 #16682  door epmans
 
Nee en de distributie zit ook niet in je dashboard. Hoe luid is het dan? Ketting, een fan of een bowdenkabel die blijft door draaien?
Ik heb ook iets, maar lijkt meer in de buurt van tellerbak, heb r nog niet naar gezocht eerlijk gezegd. Hoewel de lokatie een meter verder is, klikt het bij mij alsof de LWR blijft draaien, dus de (elektrische) koplampverstelling.
 #16683  door Alex Kroeze
 
Net even een testrondje gedaan en proberen het op te wekken door eens goed door te trappen.De eerste 10 minuten komt er niks en dan opeens is het er en valt dan weer weg.Het komt volgens mij echt ergens uit of onder het dashboard vandaan.Het klinkt als plastic wat dan continue in een ronddraaiende beweging ergens tegenaan slaat.Ik heb alle standen van de kachel geprobeerd inclusief airco en daar komt het mijns inziens niet vandaan.Ik ga straks als ik naar huis rij nog wel eens kijken.

Machiel.

Die gaan we ook nog eens proberen.Ik gebruik die knop nooit dus vergeten.......
 #16684  door epmans
 
alex, in of rond je dashboard zou ik dus denken aan de kachelventilator (de kap los en komt af en toe tegen de ventilator of er zit vuil in?? ?) en ik zit nog even aan deze te denken die weliswaar aan de passagierszijde zit, dus rechts en niet links.
zie nr 10 http://de.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... _unit_box/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar de kachelventilator dan zou het geluid vermoedelijk veranderen zodra je deze harder/ zachter laat draaien.

iets anders kan ik mij even niet bedenken.
 #16685  door Vincent
 
Extra waterpompje?

Deze zit net onder de kachelkraan en behoorlijk strak tegen het schutbord. Daar zit een klein plastic schoepenradje in wat de nodige herrie kan veroorzaken. Deze blijft draaien als de kachel uit staat, maar is volgens mij weer niet snelheidsafhankelijk. Al zou het zomaar kunnen dat hoe harder je rijdt, hoe harder de koelvloeistof wordt rondgepompt en dit waterpompje dan ook sneller gaat meedraaien? Al blijft deze draaien als je stil staat.

Gewoon een hersenspinseltje. Beter teveel aanknopingspunten dan te weinig.