E34Forum.nl

 #934  door edgarpiet55
 
Hi all,

Mijn eerste post op het nieuwe e34 forum!

Ik rij een e34 touring 525i uit juni 1992, in principe een topwagen!

Ik peilde van de week mijn olie en zag smurrie op de peilstok. Dit zijn natuurlijk alarmbellen die naar een koppakking wijzen, zeker omdat ik de olie een paar weken geleden nog ververst heb en er toen niks mee aan de hand leek. Maar, als alternatieve verklaring, de slang van mijn carterontluchting is verkleefd en dicht (11151735150 de dikke van de twee), zou het kunnen dat een verstopte carterontluchting vocht in de olie veroorzaakt of kan ik maar beter meteen de kop lichten?

Verder vind ik op internet wel een carteronluchtingsfilter voor de 518, maar niet voor de 525i. Zit dit er niet op of zoek ik met mijn neus? Ik zie hem ook niet op realoem namelijk.

En last but not least, mocht het de koppakking zijn, weet iemand nog een goed adres om dit te laten doen?

grt

Edgar
 #939  door edgarpiet55
 
Misschien goed om te vermelden, het koelvloeistofniveau is niet zichtbaar gedaald.
 #942  door easy rider
 
Ik zou eerst je carter ontluchting in orde maken. Wellicht heeft er al langer vocht in gezeten wat er niet uit kon.
 #946  door edgarpiet55
 
ok, top, heb net een nieuwe slang besteld bij de dealer, dus die ga ik er dit weekend in klussen.

Maar moet ik dan ook nog ergens een filter vervangen of geldt dat niet bij de 525i?
 #947  door easy rider
 
Hoe dat bij de 525I zit weet ik niet wellicht dat iemand zich meld die dat wel weet.

Over de TDS kan je mij alles vragen tot in het kleinste detail 8-)
 #2434  door edgarpiet55
 
For future reference,
Ik heb voor de zekerheid de olie + filter vervangen om er zeker van te zijn dat al het vocht daar in ieder geval uit was. Verder heb ik de carterventialieslang vervangen. De slang was hard en uitgedroogd, maar wel nog niet dichgekleefd ofzo, dus ik heb niet het gevoel dat dat het probleem was. Verder liep de motor nog mooi en begon hij slechter te lopen op het moment dat ik die carterventilatieslang dichtkneep. Maar goed, vervangen leek me toch wel goed, want hij zat er inmiddels 22 jaar in en kostte maar een paar euro.

Daarna ben ik gewoon een paar goeie lange stukken gaan rijden en heb ik nooit meer mayonaise gezien. Ben inmiddels denk ik 1500 kilometer verder, dus het lijkt erop dat ik toch gewoon teveel korte stukken had gereden.
 #2444  door easy rider
 
edgarpiet55 schreef:...het lijkt erop dat ik toch gewoon teveel korte stukken had gereden.
Dan komt het vocht ook niet uit het carter en krijg je mayonaise.