E34Forum.nl

 #911  door easy rider
 
Vandaag de automaatbak van de TDS vervangen, 5HP18.

Alles ging goed, proefrit gemaakt en de bak schakelt als boter. Eenmaal thuis aangekomen, zo een 20 kilometer gereden wil ik de hendel in P zetten maar zit vast in D. Vervolgens wat zitten jutteren en ineens kan ik de hendel weer bewegen maar nu wel erg soepel. Ik zie op het dashboard dat ik schakel want ik zie P, R, D enz. maar de bak doet niks. Hij staat wel in N nu omdat de wagen rolt en ik kan ook starten.

Ik vermoed dat ik nu de schakelkabel uit de hendel uit de bak getrokken heb maar dan nog is het vreemd dat de zaak vast stond/staat.

Morgen maar es de krik onder de auto zetten en kijken wat er loos is.

Wat ik mij af vroeg is: Komt het signaal voor de schakel stand op het dashboard uit de bak of vanaf de handel in de auto?

Iemand enig idee wat er hier aan de hand is?
 #912  door epmans
 
zat de pook niet vast omdat die witte stift niet helemaal lekker zit?
 #913  door easy rider
 
Nee die zit niet vast. Ik kan de hendel gewoon gewegen en zie in het dashboard dat ik aan het schakelen ben.
 #915  door epmans
 
easy rider schreef:Nee die zit niet vast. Ik kan de hendel gewoon gewegen en zie in het dashboard dat ik aan het schakelen ben.
maar in eerste instantie zat die wel vast. check nogmaals of je alles wel vast hebt zitten aan de hendel of heb je het schakelmechanisme niet los gehad. Ik herinner me een E36 met ook een raar probleem, daar zaten de moeren van het mechanisme aan de carrosserie niet goed.
 #927  door Theo
 
easy rider schreef:
Wat ik mij af vroeg is: Komt het signaal voor de schakel stand op het dashboard uit de bak of vanaf de handel in de auto?
Voor zover ik weet komt het signaal voor de aanduiding uit het pookmechaniek.
 #931  door Bart Jansema
 
Ik zet in op de staalkabel welke tussen de bak en de pook zit dat die aan 1 van beide kanten los gegaan is.....
 #937  door easy rider
 
Het signaal van de aanduiding komt idd vanaf de pook. Ik kon dit ook zien op mijn zelf geuploade document van ZF :roll:

Ik heb even snel de BMW E34 Service wagen ingezet.
P1170505.JPG
De kabel is afgebroken aan de bakkant en de hendel van de bak schakelt netjes dus aan de bak is waarschijnlijk niks loos.
P1170504.JPG
Nu snel een kabel bestellen bij de Stealer en de zaak open maken binnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #994  door easy rider
 
Vandaag de kabel vervangen voor een nieuwe. Vervolgens naar mijn garage gereden, 20 kilometer verderop en daar aangekomen zit het schakelmechaniek weer muurvast.

Vervolgens de auto een half uurtje laten staan om af te koelen en ja hoor, er zit weer wat beweging in het schakelmechaniek. Het is duidelijk dat er iets in de bak niet goed zit dus de auto op de brug gereden en het schakelbrein er uit gehaald. Ik kan voelen dat de kunststof cilinder in 1 van de brein delen wat zwaar gaat.

Morgen ga ik even ZF bellen en kijken of zij mij meer informatie kunnen verschaffen over dit probleem.

Wordt vervolgt.

[EDIT] Het lijkt er op dat ik gelijk ga krijgen klik hier [/EDIT]
 #1017  door bmw4love
 
Oliepijl gecontroleerd van de automaatbak?
Waarschijnlijk te weinig olie, olie bijvullen of olie + filter vervangen lost het probleem op!

bij een 540i 5hp30 is bekend problem dat de gear selector vast gaat zitten omdat hij van kunstof is, later hebben ze hem van aluminium gemaakt.
Een 5hp18 heeft bij mijn weten dit probleem niet.
 #1029  door easy rider
 
Het was idd de gear selector die vast kwam te zitten als de bak warm wordt. Deze is van kunststof, waarschijnlijk een PBT (Polybutylene terephthalate) en als deze vervuild raakt kan hij gaan klemmen. PBT is van zichzelf bruin en niet zwart. Zo zag ik dan ook dat er hier iets niet in de haak was. Ik heb ook ZF Nederland vanmorgen nog even bebeld en het probleem gedeeld met een techneut ter plaatse. ZF had nog nooit van dit probleem gehoord.

Hieronder een verslag van de reparatie.

Eerst moeten we het schakelbrein verwijderen uit de bak.
IMG_0881.JPG
vervolgens het brein uit elkaar schroeven.
IMG_0873.JPG
Dan het deel van het brein los maken en de kunststof stift verwijderen.
IMG_0876.JPG
Als kunststofspuitgiet specialist heb ik natuurlijk altijd diamantpasta (1 micron) op voorraad welke ik ook gebruik om laser gelaste matrijsdelen na het slijpen te polijsten. Ik heb de stift ingesmeerd met de diamantpasta, vervolgens het breindeel opgestookt met een hobby brander naar bedrijfstemperatuur, zo een 80 graden, en ben vervolgens de stift in de boring gaan polijsten. De buitenkant van de stift werd nu ook weer mooi bruin, ik wist toen dat ter plekke alle aanslag er af gepolijst was. Toen de stift soepeltjes in en uit de boring ging heb ik het brein geringd met remmenreiniger en weer in elkaar geschroefd. En weer onder de bak gepositioneerd.
IMG_0877.JPG
vervolgens de kabelboom van het brein met stekker van binnen uit weer terug steken en vast zetten. Wel even een lastig klusje.
IMG_0879.JPG
Dan gelijk de stekker aan gesloten zodat ik wist dat alles goed zat.
IMG_0880.JPG
Dan het brein weer terug gemonteerd en omdat ik alleen was moest ik iets verzinnen op het terug vullen van de olie. Ik had de olie opgevangen en gefilterd op 1 micron. Vervolgens heb ik uit de zijkant van de bak een plug er uit gedraaid en er een 1/8 BSP tule op aangesloten met een slang naar boven.
IMG_0882.JPG
Toen een jerrycan geprepareerd en de slang er op aangesloten.
IMG_0883.JPG
Na een half uurtje was alle olie onder verval in de bak gelopen.
IMG_0884.JPG
Vervolgens een flinke proefrit gemaakt en alles werkte zoals het hoort.

Voorlopig blijf ik even zo rijden met deze bak omdat ik de TDS gebruik als daily driver om mijn klanten te bezoeken en verder weinig tijd heb om er een andere bak onder te zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.