E34Forum.nl

 #16305  door Coach
 
Momenteel rij ik met mijn Green Hornet nogal wat afstanden ivm een opdracht in Oldebroek. Los van het feit dat ik dat zonde vind van de auto, zijn de benzinekosten ook best hoog. Nu ben ik even aan het rondkijken naar een mogelijk alternatief, zoals een 518i of een 525tds. Nou is die laatste sowieso lastig om te vinden, maar de 518i is nog wel te krijgen. Alleen herinner ik me vaag een discussie over het verbruik van een 518i; dat zou gemiddeld hoger liggen (want harder werken) dan van een 520i of 525i. Is dat idd zo of zijn dat 'broodje aap' verhalen?
 #16306  door ivo
 
Mijn 518i Touring deed gemiddeld 8.2L op 100km gemeten over circa 45.000km met dikke vette 225 brede sloffen op 16 inch. Op standaard 195 of 205 banden zal het ietsjes lager uitkomen verwacht ik.
De sedan zal niet veel onder doen. Vergeet ook niet dat een 518i een stuk lichter is dan een 6-pitter
Zeker als je alleen maar lange stukken rijdt dan is een 518i goedkoper als een 525td(s), de hoge wegenbelasting haal je er niet uit en verbruik is ook niet echt super laag met die dingen.
 #16307  door Coach
 
Dank je wel, Ivo.

Ik zag op gaspedaal.nl deze 518i bij hetzelfde bedrijf waar de Green Hornet vandaan komt. Volgens de info heeft ie climat-controle maar dat lijkt me - gezien de knoppen op het dashboard - niet helemaal correct.
Afbeelding
 #16308  door ivo
 
Nope geen airco.

Aanbod is erg groot van de 518 en laatste bouwjaren, koop er gewoon 1 die je aanstaat. Zeker de laatste modellen hebben veelal airco erin.
 #16318  door Lohran
 
1tje op LPG? Mijn 540i kost (puur brandstofkosten, dus niet de belasting) zo een 7,5 euro per 100km. Daar moet een benzine al gauw 1 op 18 voor rijden. Kun je nagaan als je een LPG auto hebt die nog zuiniger dan 1 op 7 rijdt ;)
 #16320  door ivo
 
Maar de overige running costs van een 518 zijn natuurlijk wel vele malen lager, dat is niet om jouw Touring af te kraken hoor maar voor Coach niet denk ik niet wat hij zoekt.
 #16321  door Lohran
 
ivo schreef:Maar de overige running costs van een 518 zijn natuurlijk wel vele malen lager, dat is niet om jouw Touring af te kraken hoor maar voor Coach niet denk ik niet wat hij zoekt.

Dat klopt, maar bedoel ook niet een 540i meteen. Wegenbelasting is op G3 lager dan bij een diesel. Ik denk dat het verschil tussen een 525i en 518i op benzine niet de moeite is om er helemaal een auto voor te gaan kopen.

Een auto erbij praktisch altijd duurder. Extra onderhoud, extra vaste lasten, eventueel afschrijving (zal wel meevallen bij een E34), toch dingetjes maken omdat je er stiekem een beetje verliefd op wordt.. ;) Wil je goedkoop zijn er ook zat echt goedkope alternatieven buiten de BMW E34.
 #18080  door JorritHallo
 
Als ik het goed verneem is vooral de zorg om de 525i de reden om een extra auto erbij aan te schaffen. Je wilt je parel niet afrossen voor werkverkeer als ik het goed begrijp en zoekt een alternatief voor erbij. De vraag of een 518i goedkoper is qua variabele en vaste lasten dan een 525tds is dan ook het afwegen waard :mrgreen:

Tds'jes ken ik niet, geen verstand van.
525tds: brandstof diesel is goedkoper echter: vaste kosten zoals wegenbelasting is duurder en onderhoud zal gok ik ook duurder uitvallen.
518i: zal een verbruik van rond de 1:11 hebben, is lichter in de wegenbelasting en zal iets onderhoudsvriendelijker zijn omdat het een simpeler blok betreft. Benzine is wel weer duurder.

Als je a) er sws een auto erbij wilt om de Green Hornet te sparen, dan is b) de afweging in kosten. Dus verhouden de zware vaste lasten van een diesel zich met het aantal km's wat je weer met de diesel brandstof terugverdient, of rij je een klein aantal km's waardoor de duurdere benzine prima opweegt tegen de lichtere lasten van de 518i?

Succes met de keuze!
 #18083  door ivo
 
De keuze is al gemaakt, de knoop al doorgehakt en de TDS staat al op de stoep :D
zie zijn andere topic...