E34Forum.nl

 #969  door epmans
 
en toevallig weet ik in Schagen nog een sloper met een automaatbak. Ik heb de auto persoonlijk naar huis gereden zodat ik de auto ook even kan voelen, zoals je een proefrit even uitvoert. Ook aan de versnellingsbak kon ik geen enkele twijfel ontdekken op een reis van zo'n 15km. Top ding dus. Ow ja, ik heb het over een 520ia van begin 1993. Na demontage op te halen, ik help uiteraard mee om m in de kofferbak te plaatsen :D Zie te koop -> motorisch.
 #971  door Frank87
 
Je kunt beginnen met het verversen van de olie op de standaardwijze. Dan haal je dus 30 - 40% van de olie er uit. Je merkt waarschijnlijk dat je er meer in krijgt dan dat er uit kwam.

Als je dan gaat rijden en je merkt een substantiële verbetering, weet je dat de bak inwendig gewoon nog goed is. Dan kan je alsnog voor een ZF beurt gaan.

Wissel je alleen de olie en kun je dit zelf, reken op zon 5 liter olie = 40 euro en 2 afdicht ringen. Maak er even 50 euro van.

Als je daarna gaat rijden en je merkt amper verbetering, dan kan je overwegen voor de optie van theo te gaan. Je kunt dan voor een paar honderd euro een gebruikte bak er onder schroeven en deze ook meteen voorzien van 100% nieuwe olie.

Trouwens is ook belangrijk hoe goed je hardy schijf nog is. De hardy schijf dempt schokken tussen bak en cardan. Deze wil bij een oude BMW vaak uitgelopen zijn.
 #1022  door Icebrain
 
Frank87 schreef:Je kunt beginnen met het verversen van de olie op de standaardwijze. Dan haal je dus 30 - 40% van de olie er uit. Je merkt waarschijnlijk dat je er meer in krijgt dan dat er uit kwam.

Als je dan gaat rijden en je merkt een substantiële verbetering, weet je dat de bak inwendig gewoon nog goed is. Dan kan je alsnog voor een ZF beurt gaan.

Wissel je alleen de olie en kun je dit zelf, reken op zon 5 liter olie = 40 euro en 2 afdicht ringen. Maak er even 50 euro van.

Als je daarna gaat rijden en je merkt amper verbetering, dan kan je overwegen voor de optie van theo te gaan. Je kunt dan voor een paar honderd euro een gebruikte bak er onder schroeven en deze ook meteen voorzien van 100% nieuwe olie.

Trouwens is ook belangrijk hoe goed je hardy schijf nog is. De hardy schijf dempt schokken tussen bak en cardan. Deze wil bij een oude BMW vaak uitgelopen zijn.


Problemen met het inwendige tandwielmechanisme heb ik niet aangezien de versnellingen soepel (warme motor) zich laten verzetten, het is bij het koude dat de gangwissels (in stilstand bij wegrijden) zich laten voelen
Daar hij ook traag is bij gasgeven kwam eigenlijk het idee om advies te vragen , nu ook omdat zwaarbeladen de E34 nou niet echt vlot de heuvels overkwam daar een nederlander in een Hyundai Atoz mij lachend voorbij kwam zetten........................ :twisted:
 #3139  door Icebrain
 
Nou heb ik afgelopen weekend de E34 op de brug gezet om maar eens te beginnen met de oliewissel, olie en pakking gehaald en de brug op.
Idd de olie was zwart die eruit kwam dus maar lekker laten lopen tot die leeg was toen het inwendig filter loswiebelen en daar kwam het resterende deel.
Toen alles was uitgelekt het nieuwe filter gemonteerd alles goed schoongemaakt incl de magneetjes en teruggemonteerd, daarna The even gebeld hoe alles te vulllen :D
Aaangezien dat geen problemen gaf vullen wij de bak tot die overloopt daarna motor gestart en door de versnellingen heengegaan daarna de motor laten lopen en weer bijgevuld en nogmaals door de versnellingen
Uiteindelijk heeft dit tot resultaat gehad dat de bak soepel en boterzacht schakelt en niet meer klonkt als er van P naar D naar R of vice versa word gewisseld
En dat alles kostte mij 65 euro....................... :D
 #3143  door Frank87
 
Kijk. Dit helpt. Al schakelde hij nog steeds kut. Zelf olie wisselen is het goedkoopst en geeft vaak al uitsluitsel over het inwendige deel. Een ZF beurt is zonde als je er achter komt dat je frictiemateriaal is verbrand. Bij een substantiële verbetering zit de zaak intern nog wel goed in elkaar.

Het beste doe je dit precies nog een keer over 1.000 kilometer omdat:
- ATF een reinigende en ontvettende werking heeft (het kleeft niet zoals motorolie)
- De nieuwe ATF nu leidingwerk, bakkoeler, pomp en schakelbrein deels zal reinigen (echt aangekoekt/gebrand vuil blijft zitten)
- Het filter nu vol gaat lopen met de troep die door de nieuwe ATF in de pan terecht komt

Na die tweede keer zal het schakelgedrag misschien nog IETSJE verbeteren. Je weet dan echter wel zeker dat je de losgeweekte troep uit je bak hebt gehaald en dat je filter niet vol gaat zitten. Ook heb je dan ongeveer 60-70% van de complete olie ververst. 100% is bijna onmogelijk.
 #3155  door Icebrain
 
Frank87 schreef:Kijk. Dit helpt. Al schakelde hij nog steeds kut. Zelf olie wisselen is het goedkoopst en geeft vaak al uitsluitsel over het inwendige deel. Een ZF beurt is zonde als je er achter komt dat je frictiemateriaal is verbrand. Bij een substantiële verbetering zit de zaak intern nog wel goed in elkaar.

Het beste doe je dit precies nog een keer over 1.000 kilometer omdat:
- ATF een reinigende en ontvettende werking heeft (het kleeft niet zoals motorolie)
- De nieuwe ATF nu leidingwerk, bakkoeler, pomp en schakelbrein deels zal reinigen (echt aangekoekt/gebrand vuil blijft zitten)
- Het filter nu vol gaat lopen met de troep die door de nieuwe ATF in de pan terecht komt

Na die tweede keer zal het schakelgedrag misschien nog IETSJE verbeteren. Je weet dan echter wel zeker dat je de losgeweekte troep uit je bak hebt gehaald en dat je filter niet vol gaat zitten. Ook heb je dan ongeveer 60-70% van de complete olie ververst. 100% is bijna onmogelijk.

Frank, ik zal dit idd ter harte nemen (elk advies overigens) alleen breekt bij ons de drukke periode aan dus zal er iets minder tijd vrij zijn dus zal de 1.000 kilometer wel overschreden worden..........
 #7396  door Gideon
 
En is dit probleem uiteindelijk opgelost?

Ik heb exact hetzelfde. Mijn automaat schakelt perfect behalve als hij koud is.
Dan moet ik inderdaad naar de 3000 toeren om het te laten schakelen. Ik schakel dus ook altijd handmatig als de motor koud is om dat te voorkomen.

Vorige week heb ik de automaat laten flushen en af laten vullen met nieuwe olie.
(serieus... ze hadden het eerst niet goed gedaan en er 3 liter uit laten lopen en 800 ml bij gedaan, heb een week rondgereden met een automaat die een boel herrie maakte voordat we er achter kwamen dat er veeeel te weinig olie in was gedaan).

Anyway hij schakelt nog steeds perfect behalve als die koud is.
 #7409  door easy rider
 
De automaat schakelt ook op temperatuur, d.w.z. de computer kijkt naar de temperatuur van de motor en de bak zelf, wellicht een defecte sensor? Even uitlezen zal een hoop duidelijk maken.
 #7465  door Jgpeggeman
 
Dit is correct dat er met koude motor later word opgeschakeld... Heeft te maken met het sneller opwarmen van de motor oid....