E34Forum.nl

 #907  door Icebrain
 
Ik zit met het probleem dat mijn automaat onder de E34 te traag opschakeld, sterker nog met koude motor wil die pas in zijn 3 boven de 3.000 toeren.
Er zitten bij het schakelen P,R,N,D wat klonkjes oftewel het gaat niet vloeiend en daarbij reageert die niet echt vlot op gaswissels, wel op de kick-down en zwaar beladen is de motor-bak combi niet toereikend
Dus wil ik de bak laten nakijken zoals je bij ZF duitsland kunt doen, je kunt dat ook in nederland doen heb ik laatst begrepen

Dus enig advies graag
 #908  door Speedy
 
Hoe pakt de achteruit?
 #909  door Frank87
 
Het is normaal dat de auto bij een koude motor iets later schakelt. De motor kan dan sneller warm worden en zal dan niet bij lage toeren te zwaar belast worden.

Verder is het mogelijk dat er te weinig olie in zit. Dan schakelt de automaat niet soepel en kan het op het moment van schakelen ook iets langer duren voordat hij daadwerkelijk schakelt. Omdat er te weinig olie is, kan de automaat niet op tijd druk opbouwen om te schakelen en het gevoel van het schakelen weg te nemen. Ook is het mogelijk dat het schakelbrein vuil en versleten is. Dit wordt bij zo'n ZF beurt verholpen.

Wat Speedy ook al vroeg, hoe gaat de achteruit? Ik vraag tevens hoe de 2 -> 3 schakel is bij koud en warm.

Als je de auto in de R zet, moet hij niet hard bonken en moet je redelijk vlot de achterkant voelen veranderen.
Dus R. dan "GRR" en klaar. Niet: R. dan "GRR RR R R R" klaar.

Als bij de 2->3 schakel de automaat een seconde inhoudt, daarbij het toerental ietsje oploopt en de automaat vervolgens met een bonkje naar de drie gaat, heb je een aantal afdichtingen in de bak die niet meer goed zijn. Daardoor loopt olie weg die niet weg mag lopen waardoor de automaat niet de juiste druk kan opbouwen. Dit is een ontwerpfout bij de eerste generatie 5HP18 en kan alleen door volledige revisie verholpen worden.



Naast ZF te Delft.. Kun je ook terecht bij de firma Thomassen in Lunteren.
 #914  door epmans
 
de levenslange olie verversen. Dat doet een hele hoop auto's erg goed!
 #917  door Frank87
 
Je moet wel uitkijken met olie verversen en flushen.

Wat er gaat gebeuren is dat verse ATF je bak inwendig gaat reinigen. Dat wil je ook. Dit vuil echter kan zich gaan ophopen in het schakelbrein. Het beste is bij een oude auto meteen voor een schakelbreinrevisie te gaan. Je spoelt eerst je bak door met liters ATF.. daarna haal je het schakelbrein er uit om te reinigen.. Dan monteer je dat weer terug en vul je definitief af.
 #921  door looney
 
Pas inderdaad op met flushen.
Dit kan zeer grote gevolgen hebben voor de automatenbak.
Daarnaast is het zo dat er wel de juiste type olie erin moet en de juiste hoeveelheid.
Een service beurt bij ZF zou geen kwaad kunnen.

Nu weet ik dat de meest richting ZF Dortmund gaan, maar ik heb onlangs vernomen dat ZF Nederland in Delft dezelfde service bied als die van Duitsland.
Deze heren bij ZF Nederland zijn inmiddels ook al gespecialiseerd in de juiste service als die van ZF Dortmund in Duistland.

Ik weet niet als iemand van het forum inmiddels dit in NL heeft laten doen, maar als dit zo is, zou het fijn zijn als men deze bevindingen zou kunnen presenteren.
 #952  door Icebrain
 
Frank87 schreef:Het is normaal dat de auto bij een koude motor iets later schakelt. De motor kan dan sneller warm worden en zal dan niet bij lage toeren te zwaar belast worden.

Verder is het mogelijk dat er te weinig olie in zit. Dan schakelt de automaat niet soepel en kan het op het moment van schakelen ook iets langer duren voordat hij daadwerkelijk schakelt. Omdat er te weinig olie is, kan de automaat niet op tijd druk opbouwen om te schakelen en het gevoel van het schakelen weg te nemen. Ook is het mogelijk dat het schakelbrein vuil en versleten is. Dit wordt bij zo'n ZF beurt verholpen.

Wat Speedy ook al vroeg, hoe gaat de achteruit? Ik vraag tevens hoe de 2 -> 3 schakel is bij koud en warm.

Als je de auto in de R zet, moet hij niet hard bonken en moet je redelijk vlot de achterkant voelen veranderen.
Dus R. dan "GRR" en klaar. Niet: R. dan "GRR RR R R R" klaar.

Als bij de 2->3 schakel de automaat een seconde inhoudt, daarbij het toerental ietsje oploopt en de automaat vervolgens met een bonkje naar de drie gaat, heb je een aantal afdichtingen in de bak die niet meer goed zijn. Daardoor loopt olie weg die niet weg mag lopen waardoor de automaat niet de juiste druk kan opbouwen. Dit is een ontwerpfout bij de eerste generatie 5HP18 en kan alleen door volledige revisie verholpen worden.



Naast ZF te Delft.. Kun je ook terecht bij de firma Thomassen in Lunteren.


Om met de achteruitversnelling te beginnen die geeft bij het in gebruik nemen en lichte voelbare schok/klonk maar voelt hem vlot veranderen ,maar daarbij blijven de wisselingen tussen de versnellingen een voelbaar schok(je)/klonk te voelen.
Van 2->3 s bij een koude motor pas bij 3000 toeren en verloopt met een schokje (die wel vloeiend verloopt) en bij warm is deze schakeling zoals het hoort net als de rest
En Flushen zoals besproken door jouzelf en Looney heb ik overdacht maar de negatieve bijwerkingen hebben mij doen besluiten er sowieso vanaf te zien i.v.m de goede berichten bij ZF duitsland die sommige hebben laten doen vandaar de vraag of ZF nederland e.a dezelfde service leverde.
Delft is dan voor mij de meest gunstige optie
 #954  door Frank87
 
In dat geval denk ik dat er te weinig olie in zit, het filter misschien wat dicht zit en het schakelbrein wel gereinigd mag worden. Als je geen knal van 2-3 hebt en je achteruit vlot pakt, denk ik dat de transmissie intern nog goed genoeg is.
 #964  door Icebrain
 
Frank87 schreef:In dat geval denk ik dat er te weinig olie in zit, het filter misschien wat dicht zit en het schakelbrein wel gereinigd mag worden. Als je geen knal van 2-3 hebt en je achteruit vlot pakt, denk ik dat de transmissie intern nog goed genoeg is.

Feitelijk dus een ZF beurt ?
 #968  door Theo
 
Ik heb me pas geleden serieus verdiept in automaatbakken en kwam tot de conclusie dat je nooit met zekerheid kan zeggen waar je goed aan doet als je gaat flushen, olie wisselen, of naar ZF. Alles is maar half werk en het kan zo maar zijn dat je automaat gewoon aan z'n eind is. Je weet het gewoon niet.

Flushen kost rond de 300 -350 euro, bij ZF ben je tegen de 500 kwijt en reviseren kost je 2 ruggen, allemaal serieus geld voor een ouwe auto. Bij mijn huidige auto heb ik onlangs de bakolie en het filter vervangen, het schakelgedrag is volgens mij iets beter, maar echt blij word ik er nog niet van, heel slecht is het niet, maar het kan gewoon beter.

In een grijs verleden heb ik zelf mijn automaatbak gewisseld bij mij E34. Ik had er toen voor 1000 euro een donorauto bij gekocht met een heerlijk soepel schakelende automaatbak. Na verkoop van de onderdelen had ik een gratis bak over. Mocht ik ooit weer een slecht schakelende automaat hebben, dan zoek ik er weer een donor bij die wèl goed schakelt en schroef die bak onder mijn kar. Het is gewoon de meest voordelige manier en je weet 100% zeker dat het in orde is dan.