Het is even een tijdje geleden dat ik hier geweest ben, maar de E34 is na een zomerslaap weer ontwaakt en heb ik haar laten keuren. Hier kwamen een aantal reparatiepunten uit voort:
- 2 subframerubbers achter
- Reactiestang rechtsvoor
- CO te hoog. (en onverbrand te hoog? Weet het niet zeker).
Vervangen:
- Gasveren motorkap
- Gasveren kofferbak
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Reactiestang
- 2 subframerubbers achter
De eerste twee zijn redelijk te herstellen met nieuw materieel, maar CO te hoog is lastig te bepalen, het kan vele oorzaken hebben. Gelukkig was stationair tijdens de herkeuring goed, maar écht goed is het niet.
Bij het uitlezen kwam het volgende te voren, mocht ik het mij goed herinneren; verwarmingselement lambasonde werkt niet.
Nu is het makkelijk die de schuld te geven, maar deze sondes zijn variërend van 20 tot 100 euro en aangezien de auto nu goedgekeurd is wil ik er niet al te veel moeite in stoppen aangezien ik ook aan het verbouwen ben.
Ik heb destijds het stukje wat de benzinedampen van de tank opvangt en ergens bij de inlaat naar binnen gebracht wordt (en tussendoor nog door een verrot filter ging) weg gehaald. Hier gaf hij ook een melding op dat de sensor niks deed. Lijkt mij stug dat hij hierdoor niet door zijn CO meting komt.
Wat adviseren jullie om te checken/te vervangen? Bougies, bobines, bobinekabels checken? Of toch maar voor de zekerheid een goede lambasonde zoeken en tzt vervangen? Iedere input is welkom, dat kan ik er altijd eens naar kijken!
Plaatje bij het praatje: