E34Forum.nl

 #15649  door ivo
 
Die pakking is bij de E34 ook een soort van vilten pakking met een rubber rand erin, heb 1x eerder dat ding vervangen lang geleden bij de 530. Dat was uiteindelijk wel de oplossing.
De paravan en watergoot iets lager hebben een opstaande rand, dat zie je goed op foto 3 en 4 van Eppie.
Nu even filosoferen, stel dat er troep ligt in die watergoot, zoveel troep dat het water niet wegstroomt maar blijft liggen in de watergoot en uiteindelijk via het kachelhuis naar binnen loopt als de kachelkleppen openstaan? Dan krijg je ook een klets water binnen van wat heb ik jou daar. Is het schutbord niet verrot op een plek zodat er water door kan?

Die pakking kan het wel zijn is mijn ervaring, maar zoals al gezegd controleer eerst de afwatering daar in die goot zelf even. Zowel links als rechts moet het water uiteindelijk weglopen richting de voorschermen omdat er lichte kromming in het schutbord zit.

*edit* eppie was net iets sneller :D
 #15650  door ivo
 
Hier zie je de opening waar je kachelhuis interieur binnengaat en omcirkelt op de foto waar de pakking/afdichting zit aan de interieur kant.
IMG_0508.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #15692  door Alex Kroeze
 
Bedankt voor de reacties.

Als ik het zo zie zou die pakking toch aan de buitenkant moeten zitten moet ie water tegenhouden?Ik opper maar even een amateuristische oplossing maar als die bevestigingen in een "ruimte" zit met opstaande randen dan kan dit toch van buitenaf gekit worden en dan moet het toch ook dicht zijn?Als ie aan de binnenkant zit heb je dus waar het water continue tegen aan staat bij de kachelmotor nog grote kans op roest..

Ik had nog een lekkage links voor op het schutboard.Die had ik laten lassen maar dat was niet helemaal goed gelukt dus staat de auto op dit moment weer terug bij deze man.Ik heb gevraagd of ze hier ook eens naar kunnen kijken.Als de kachel er wel helemaal uit moet dan ga ik dat zelf wel doen uiteraard.Maar eerst maar eens zien hoe het er uit ziet aan de buitenkant.Als ie daar al half verrot is dan moeten er misschien nog wel heel andere maatregelen genomen worden........

Nog een gedachte:Als je de schroeven aan de buitenkant los maakt en waar ie binnenin nog vast zit kan je dan het geheel niet zover van het schutboard af schuiven dat je die pakking er tussen kan steken?

Alex
 #15708  door Alex Kroeze
 
Nog een vraag.Mag er in die ruimte wel water komen en zo ja hoe wordt dat dan afgevoerd?Misschien zit die afvoer wel zo verstopt dat het water stijgt en zo dan binnenkomt?

Ivo.

Het water loopt naar de zijkanten wel weg overigens.Dat is duidelijk te zien.Omdat ie nu in de garage staat kan ik zelf even niet meer kijken maar de lucht die de kachel via de paravaan aanzuigt moet toch gescheiden worden van het water wat daar ook door gaat.Ik ben wel benieuwd hoe dat zit.

Alex
 #15774  door Alex Kroeze
 
Nou een update dan......

Het is inderdaad roest wat de oorzaak is.Rechtsonder zit er naast de schroef dus een klein gat.Je kan er dus slecht bij en lassen is vanwege al het plastic wat er in de buurt zit geen optie.We hebben er nu aan de buitenkant een plaatje onder de beugel waar de schroeven in zitten geschoven wat het gat overlapt.Dan kitten we het eerst af en kijken of het dan dicht is.
Kachelhuis.jpg
Voor diegene die nu denken wat een amateuristische oplossing die geef ik direct gelijk.Maar om de hele unit er nu uit te pakken voor een gat van 1cm doorsnee is me het werk niet waard.Er komt misschien nog een moment dat dit wel groots aangepakt gaat worden.

Je kan overigens vanuit de binnenkant wel zien als je de bekleding weghaalt hoe het er bij staat.Is zeker de moeite waard als je er op tijd bij wil zijn.

Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #15778  door easy rider
 
Alex Kroeze schreef:...Voor diegene die nu denken wat een amateuristische oplossing die geef ik direct gelijk...
Je kan alles wel zo origineel mogelijk proberen te houden/maken maar vaak is goed, goed genoeg.
 #15802  door Alex Kroeze
 
Een vraag heb ik nog.Je kan er dus bar slecht bij en nu zit ik er aan te denken om de kachelmotor aan de buitenkant te demonteren.daar zitten twee banden omheen.Kan je losmaken en dan dat deel er zo uit trekken of komt er nog meer bij kijken?

Alex
 #15804  door danny-ex-touringE34
 
Mijn ervaring: de schoepenwielen moet je met een beetje ' geweld ' door de opening wringen; zijn een fractie te groot. Maar zijn enigszins flexibel. Weet niet of ouderdom ze 'broos' maken en dat ze kunnen breken. Bij mij ging dat goed(moest de motor wisselen vanwege slijtage en de 'nieuwe' was een gebruikte). Groeten, Danny
 #15811  door easy rider
 
dannytouringE34 schreef:...Weet niet of ouderdom ze 'broos' maken en dat ze kunnen breken...
Ja. De weekmakers verdampen in de loop van de tijd en degradatie van de kunststof treed in. Dus wel even oppassen en met gepaste dwang het schoepenwiel indrukken.
 #15825  door Alex Kroeze
 
Ok en voor de demontage hoeven alleen die smalle banden los die er overheen lopen?

Alex