E34Forum.nl

 #15618  door Alex Kroeze
 
Hallo.

Ik heb op verschillende plaatsen lekkage van regenwater bij de kachelmotor.Het drupt er echt uit.Nu had ik even met Ivo en Erik gesproken en die zei dat je vanuit de motorruimte bij de schroeven waar ie dus ook langs lekt moet kunnen komen.Dus het koevloeistof reservoir er even afgenomen maar ik zie dus niet hoe die plaat vast zit.Kan iemand daar iets over zeggen of nog liever een paar fotos?

Alvast bedankt.

Alex
 #15619  door epmans
 
heb ze ook per mail gestuurd naar je, maar de eerste kwam weer terug (als je je eigen emailadres ook niet weet...)

hier ook maar ff plaatsen.

deze foto's zijn gemaakt tijdens wisselen van de kachelmotor en ruitenwisserstelsel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #15621  door Alex Kroeze
 
Erik.

Bedankt voor de fotos.Ja ik mail mezelf nooit he en dat .com of .nl dat zit er niet goed in :mrgreen: Maar als ik dat paneel er dus af heb moet ik dus bij alle schroeven kunnen komen?Dat water moet toch ergens daar naar binnen komen?

Alex
 #15622  door epmans
 
Kun je daar sporen van water zien?

Is de waterafvoer van die ruimte misschien verstopt en komt het dan binnen zodra je een bochtmstuur?
Als je dat nog wilt weghalen, moet je hier de aansluitingen voor de verwarmijg / airco los maken en van binnen de verwarming er uit trekken. Dat betekent dus je middenconsole weg en om makkelijker te sleutelen ook tenminste een stoel.

Maar dan moetvje dus ook eerst je koelwater en je airco aftappen.

Kan je al met zekerheid zeggen waar het water binnenkomt? Voor je hele wagen uit elkaar ligt.
 #15623  door Alex Kroeze
 
Het loopt naar binnen waar de schroeven er door gaan aan de onderzijde dan.Als je een emmer water over het voorraam gooit dan begint het echt te druppen.Er zit volgens Ivo een pakking tussen en die zal wel verrot zijn maar ik kan daar op jouw foto helaas niets van zien.

Alex
 #15626  door epmans
 
Ik heb mn kachel er ook niet uit gehad. Alleen de ventilator en toen keek ik tegen het luchtfilter aan. Verder niet.

Misschien heb ik wat fotos van een demontagewagen, maar dan moet ik nog ff speuren hoor.

Owja wat ook kan helpen: geen emmer water over je wagen gooien! 8-)
 #15630  door ivo
 
Die metalen plaat heeft een paar bevestigingen die je bijna niet ziet, zeker met de V8 moet je voelen en meestal op de gok die dingen loshalen.
De pakking zie je inderdaad niet vanaf deze kant, die zit bovenop het kachelhuis als afdichting tussen bovendeel van het kachelhuis (binnenin de auto) en het deel waar de kachelmotor in zit (buiten de auto). Dat laatste deel zie je op de foto van Eppie.

Voor zover ik dat kan beoordelen in de ETK is de pakking zelf nr. 12 in onderstaande link, als je handbediende airco hebt.

http://de.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... microfilt/" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto niet zo snel voorhanden vanaf de kant van de kachelmotor, dus heb een kring om de bewuste pakking gezet. Je ziet kachelhuis nu vanaf de binnenzijde auto.
highline_2.jpg
Ik zou eerst bij de dealer eens navragen of die nog te verkrijgen is of niet, via de webshop van Ekris is die niet meer te bestellen lijkt het.

Wil je die vervangen moet idd de halve auto uit elkaar...
Dashboard/middenconsole eruit, airco leeg, koelwater eruit zoals al aangegeven. Je hebt iig het voordeel dat de V8 zelf ontluchtend is... :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #15637  door Bart Jansema
 
Pfff wat een ellende is het niet dat je parafan slecht is en dat je rotterij ergens hebt waar het door naar binnen gaat? Ik zal eerst eens onder de parafan op je vooruit kijken.
 #15646  door Theo
 
Ik heb in het verleden wat Kachelhuizen uit slopers gehaald en dat was altijd een rotklus van heb ik jou daar.

Zoals Ivo als zegt moet qua dasboard echt alles eruit, daarna kun je het kachelhuis, nadat je de moeren hebt losgedraaid, het interieur in trekken. Daarbij blijft hij irritant klemmen aan het rubber rondom de aan en afvoerslangen van de koelvloeistof en nog wat geneuzel. Een serieuze rotklus voor een pakkinkie dus.

Ik vraag me wel serieus af of het aan die pakking ligt. Bij een E30 zit er geen pakking maar een laf stukje schuimrubber en bij een E34 stelt het volgens mij ook niet zoveel voor. Ik betwijfel of de pakking wel als serieuze waterafdichting wordt gebruikt of gewoon als geluidsafdichting. Ik heb meer het idee dat het water gewoon niet wegloopt rondom het kachelhuis. Hoe het zit met de afwatering daar kan ik me niet meer voor de geest halen, maar ik zou me daar eerst 100% in verdiepen voor je over gaat tot het vernieuwen van de pakking. Ik gok dat er iets verstopt zit.
 #15648  door epmans
 
Hier heb ik dan een foto (ook van een V8 maar dat maakt voor de kachel niet uit) die voor de meelezers gewoon eens leuk is om te zien.
De verwarming zelf zit ook bij mijn weten tegen het schutbord aan met een viltachtige pakking. Deze auto overigens vertoonde wel roest daar op die lokatie die Alex aangeeft. Daar had de auto op veel plaatsen last van overigens.
Het metaal is daar maar dun.

Terug naar Alex, die wil weten hoe het allemaal vast zit.
Je kunt een paar schroefgaten zien, de meeste kracht zal je nodig hebben om alle verwarmingspijpjes los te krijgen. Bovendien, ook al heb je het koelwater afgetapt, er zit altijd nog water in en grote kans dat je dat aantreft als je de verwarming eruit probeert te wurmen. Ze moeten uit dat rubber waar je de drie gaten ziet. En de verwarming staat op je tapijt, dat hoef je er dus niet eerst uit te halen!

Overigens heeft Vincent al een paar keer de kachel in zijn auto gewisseld. Als een soort hobby denk ik :mrgreen: Ik zal zien of ik heb kan benaderen om ook even in dit topic te komen lezen en evt aanvullen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.