Van het weekend was ik door mijn garage uitgenodigd voor een gratis zomercheck. Mocht je meekijken en met wat leuke BMW's een rondje rijden. Daar zei ik uiteraard geen "nee" tegen.
Nu was het erg leuk om na lange tijd de onderkant van m'n BMW te bekijken en een kleine geruststelling was dat de bodem vrijwel helemaal droog was op het pannetje van de automaat na, al was dit gewoon water van de airconditioning wat daar langs druppelt.
Leuk ook om te zien dat er nog steeds aan een remleiding een klein labeltje hing (deze waren een jaar of twee/drie geleden vervangen) en dat de uitlaat nog de eerste uitlaat was.
De monteur en ondergetekende constateerde dat er een ophangbeugeltje van de uitlaat wat los hing wat waarschijnlijk de oorzaak is van een resonantie bij het stationair lopen van de auto. Deze weer wat vastdraaien, maar helaas kregen we deze niet helemaal vast.
Ook grappig om nu al te weten dat ophangrubbers aan de achterzijde, net voor de achterwielen, iets speling vertonen. Weet ik dat gelijk voor de komende onderhoudsbeurt en zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van de lichte spoorvorming die ik ervaar op slecht wegdek.
Het oliepeil stond nog steeds maximaal. Het blok verbruikt sinds de vervanging van de koppakking en de opgeschuurde klepjes geen druppel olie meer. Kortom, de Vijf is technisch in prima staat en over de carrosserie zullen we het maar niet hebben. Al is dat een meerjarenplan en op het moment ontbreekt het me aan tijd om dat eens goed uit te zoeken. Dat doet me er trouwens aan denken dat ik een mede-broeder nog daarover zou contacteren
Anyway, ik dwaal vreselijk af van de oorzaak van dit topic. Tijdens de check met de monteur viel het mij op dat er bij mij geen hitteschild aanwezig is bij het gedeelte waar het spruitstuk overgaat in de uitlaat. Dus tegen het schutbord aan de passagierszijde wat dan vervolgens iets onder de auto doorloopt naast de automaat. Een hitteschild zit wel bij de katalysator en de einddemper.
Nu zit ik vreselijk te zoeken op internet en ETK en constateer ik dat het bewuste hitteschild alleen aanwezig zou zijn bij tourings met interieurvoorverwarming en de M5. De plaatjes die ik op het internet vind van E34's met lege motorruimtes laten stuk voor stuk zien dat dat hitteschild er wel zit. Dus ik begin te twijfelen, hoort er bij mij ook eentje of juist niet? Ik kan me niet voorstellen dat het hitteschild er ooit eens onder uitgevallen is, want dat zou ik gemerkt moeten hebben. De isolatie die tegen de carrosserie geplakt zit, en voor mijn gevoel wel erg dicht in de buurt van de hete uitlaat, ziet er overigens gewoon netjes uit. Dus die dikke "mat" zou wel bestand moeten zijn tegen de hitte.
En daarom twijfel ik dus, mis ik een hitteschild daar of hoort het zo dat ik mijn "burgerlijke" doorsnee E34 geen hitteschild heb?
Nu was het erg leuk om na lange tijd de onderkant van m'n BMW te bekijken en een kleine geruststelling was dat de bodem vrijwel helemaal droog was op het pannetje van de automaat na, al was dit gewoon water van de airconditioning wat daar langs druppelt.
Leuk ook om te zien dat er nog steeds aan een remleiding een klein labeltje hing (deze waren een jaar of twee/drie geleden vervangen) en dat de uitlaat nog de eerste uitlaat was.
De monteur en ondergetekende constateerde dat er een ophangbeugeltje van de uitlaat wat los hing wat waarschijnlijk de oorzaak is van een resonantie bij het stationair lopen van de auto. Deze weer wat vastdraaien, maar helaas kregen we deze niet helemaal vast.
Ook grappig om nu al te weten dat ophangrubbers aan de achterzijde, net voor de achterwielen, iets speling vertonen. Weet ik dat gelijk voor de komende onderhoudsbeurt en zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van de lichte spoorvorming die ik ervaar op slecht wegdek.
Het oliepeil stond nog steeds maximaal. Het blok verbruikt sinds de vervanging van de koppakking en de opgeschuurde klepjes geen druppel olie meer. Kortom, de Vijf is technisch in prima staat en over de carrosserie zullen we het maar niet hebben. Al is dat een meerjarenplan en op het moment ontbreekt het me aan tijd om dat eens goed uit te zoeken. Dat doet me er trouwens aan denken dat ik een mede-broeder nog daarover zou contacteren
Anyway, ik dwaal vreselijk af van de oorzaak van dit topic. Tijdens de check met de monteur viel het mij op dat er bij mij geen hitteschild aanwezig is bij het gedeelte waar het spruitstuk overgaat in de uitlaat. Dus tegen het schutbord aan de passagierszijde wat dan vervolgens iets onder de auto doorloopt naast de automaat. Een hitteschild zit wel bij de katalysator en de einddemper.
Nu zit ik vreselijk te zoeken op internet en ETK en constateer ik dat het bewuste hitteschild alleen aanwezig zou zijn bij tourings met interieurvoorverwarming en de M5. De plaatjes die ik op het internet vind van E34's met lege motorruimtes laten stuk voor stuk zien dat dat hitteschild er wel zit. Dus ik begin te twijfelen, hoort er bij mij ook eentje of juist niet? Ik kan me niet voorstellen dat het hitteschild er ooit eens onder uitgevallen is, want dat zou ik gemerkt moeten hebben. De isolatie die tegen de carrosserie geplakt zit, en voor mijn gevoel wel erg dicht in de buurt van de hete uitlaat, ziet er overigens gewoon netjes uit. Dus die dikke "mat" zou wel bestand moeten zijn tegen de hitte.
En daarom twijfel ik dus, mis ik een hitteschild daar of hoort het zo dat ik mijn "burgerlijke" doorsnee E34 geen hitteschild heb?
E34 525iA Executive II 1994
Lid van "Zo Origineel Mogelijk"
Lid van "Zo Origineel Mogelijk"