E34Forum.nl

 #15015  door flash
 
Bij de 2 M21 blokken waarbij ik het al gecontroleerd heb, viel me op dat er vrij veel axiaalspeling aanwezig was op de krukas. Nu heb ik 1 van die 2 blokken eens volledig gedemonteerd.

Zoals verwacht was er behoorlijke slijtage aan de axiaallagers. Zo veel zelfs dat de krukas was beginnen inlopen op een lagerkap(?) van de 1ste of 2de cilinder (heb er zo nauw niet op gelet). Aan de krukas zelf was er op het eerste zicht niets te zien en dan nog lijkt het me geen probleem mocht ze "op de zijkant" wat ingelopen zijn op een plaats waar er toch geen axiaallager zit.

Boven is een kap met een axiaallager en de slijtage op 1 van de 2 kanten is duidelijk te zien als je ze met elkaar vergelijkt. Onder is de kap die ingesleten is, afkomstig van meer vooraan de motor.

Afbeelding

Nu heb ik dit dus ook bij een blok waar ik graag verder op zou willen bouwen. Ik ga die lagers in ieder geval moeten vervangen, maar vroeg me af of dit een bekend fenomeen is, ofdat er misschien meer aan de hand is?
 #15034  door easy rider
 
Voor ik een heel verhaal ga schrijven, Zat deze motor voor een automaat of een handbak?
 #15036  door flash
 
Beiden handbak. Bij degene die nog in een auto hangt ben ik over gegaan naar een enkel massa vliegwiel conversie ongeveer 5000km voordat de speling me toevallig opviel. Op het andere blok heeft altijd een bimassa gezeten, dat mogelijks niet meer zo fris was.
 #15333  door flash
 
De krukas in kwestie is bij het oud ijzer gevlogen. Heb ze laten opmeten. Ze was netjes recht, alle afmetingen waren goed, maar ze was alsnog sterk ingesleten waar de axiaallager loopt. Was me in eerste instantie niet opgevallen. Vrees dus voor het blok waar ik verder wil mee doen. De andere 2 blokken die ik nog heb maar eens controleren dus.

Heb jij hier nog inbreng over, Eric?
 #15347  door easy rider
 
Een fijn gevalletje van hoofdzakelijk koude start schade.

Dat axiaal lager staat droog op het moment dat er gestart wordt en gezien de motor achterover hangt krijgt eerst de voorkant slijtage bij de koude start. In geval van handbak en met koppeling ingetrapt tijdens het starten krijgt de achterkant slijtage. Doe dit vaak genoeg en je krijgt wat jij nu hebt.

Wat ook nog mee speelt is het optrekken en afremmen van de auto wat er voor zorgt dat de krukas axiaal belast wordt. Bij de automaat hangt er dan nog een flink gevulde converter aan de krukas die er ook voor zorgt dat het axiaal lager harder slijt dan bij een handbak.

Ook hier is weer eens duidelijk bewezen dat de M51 en M21 motor niet ontworpen is voor synthetische oliën van vandaag de dag. Die zijn niet stroperig genoeg en blijven niet plakken aan het metaal om ook bij een koude start te voorkomen dan men metaal op metaal heeft. De remedie in dit geval is een minerale olie te nemen met een hoog ZDDP gehalte zoals de Rimula R4 van Shell. Gebruik even de zoekfunctie hier op de site en kijk ook even naar TSL.

Ik ben echter wel benieuwd naar hoeveel kilometers die M21 blokken van jou gedraaid hebben.
 #15352  door flash
 
easy rider schreef:Een fijn gevalletje van hoofdzakelijk koude start schade.

Dat axiaal lager staat droog op het moment dat er gestart wordt en gezien de motor achterover hangt krijgt eerst de voorkant slijtage bij de koude start. In geval van handbak en met koppeling ingetrapt tijdens het starten krijgt de achterkant slijtage. Doe dit vaak genoeg en je krijgt wat jij nu hebt.

Wat ook nog mee speelt is het optrekken en afremmen van de auto wat er voor zorgt dat de krukas axiaal belast wordt. Bij de automaat hangt er dan nog een flink gevulde converter aan de krukas die er ook voor zorgt dat het axiaal lager harder slijt dan bij een handbak.

Ook hier is weer eens duidelijk bewezen dat de M51 en M21 motor niet ontworpen is voor synthetische oliën van vandaag de dag. Die zijn niet stroperig genoeg en blijven niet plakken aan het metaal om ook bij een koude start te voorkomen dan men metaal op metaal heeft. De remedie in dit geval is een minerale olie te nemen met een hoog ZDDP gehalte zoals de Rimula R4 van Shell. Gebruik even de zoekfunctie hier op de site en kijk ook even naar TSL.

Ik ben echter wel benieuwd naar hoeveel kilometers die M21 blokken van jou gedraaid hebben.
Bedankt voor de info, klink aannemelijk!
Ik vertrouw op jouw ervaring en ga me denk ik op ebay.de eens 20L bestellen van de Shell Rimula R4. Tot nu toe gebruikte ik telkens Castrol GTX 10W40. Ivm die TSL, ben jij daar zo een grote voorstander van? Ik denk dat het misschien veel geld is voor de weinige kms die ik maar ga doen met de 324td. Anderzijds gaan het telkens wel pure fun-knalritjes zijn, dus misschien toch niet zo een slecht idee om er het beste in te gooien.
Het blok dat ik uit elkaar gegooid had zal net tegen de 200K gezeten hebben. Het ander blok waarbij ik dit gemerkt heb rond de 190K, maar kan er gerust 290K zijn (vreemde sprong op de carpass). Heb nu nog een blok met ook iets van een 190K dacht ik en nog eentje met ruim over de 300K, waar ik als enigste vrij zeker over ben ivm de kmstand.