E34Forum.nl

 #13891  door Lohran
 
Uiteraard wil ik m'n BMW goed onderhouden.

Maar watvoor intervallen houden jullie aan en wanneer vervang je wat?

10.000km terug is de olie + oliefilter gedaan, bougies, luchtfilter. Vlak daarna nog de remvloeistof en stuurbekrachtiging/niveauregeling vloeistof.
 #13893  door danny-ex-touringE34
 
Lohran schreef:Uiteraard wil ik m'n BMW goed onderhouden.

Maar watvoor intervallen houden jullie aan en wanneer vervang je wat?

10.000km terug is de olie + oliefilter gedaan, bougies, luchtfilter. Vlak daarna nog de remvloeistof en stuurbekrachtiging/niveauregeling vloeistof.
Hoi Lohran,
ik houd me aan de service-interval melding, door mijn rijstijl? zo rond de 12-13000 km. Groeten, Danny
 #13894  door Lohran
 
dannytouringE34 schreef:
Lohran schreef:Uiteraard wil ik m'n BMW goed onderhouden.

Maar watvoor intervallen houden jullie aan en wanneer vervang je wat?

10.000km terug is de olie + oliefilter gedaan, bougies, luchtfilter. Vlak daarna nog de remvloeistof en stuurbekrachtiging/niveauregeling vloeistof.
Hoi Lohran,
ik houd me aan de service-interval melding, door mijn rijstijl? zo rond de 12-13000 km. Groeten, Danny
Ok thanks! Die van mij is niet gereset. Maar staat ook al heel lang hetzelfde. Aangezien mijn OBC ook niet werkt vertrouw ik er momenteel niet op :mrgreen: Maar dacht zelf ook aan iets van 15.000km. Omdat de huidige olie wel een stuk beter zijn dan die in 1994, wanneer het interval bedacht werd lijkt me. Maar niet geheel zeker, daarom de vraag :mrgreen:
 #13901  door easy rider
 
Lohran schreef:...Omdat de huidige olie wel een stuk beter zijn dan die in 1994...
Dat klopt niet, ze zijn anders dan in 1994 waarbij de vol synthetische oliën dermate zijn aangepast op het milieu dat deze zo goed als geen smering meer verzorgen tijdens de koude start.
 #13902  door Lohran
 
easy rider schreef:
Lohran schreef:...Omdat de huidige olie wel een stuk beter zijn dan die in 1994...
Dat klopt niet, ze zijn anders dan in 1994 waarbij de vol synthetische oliën dermate zijn aangepast op het milieu dat deze zo goed als geen smering meer verzorgen tijdens de koude start.
Dit kan ik nergens terugvinden, weet jij waar ik dat kan vinden? Als enige nadeel lees ik dat vol synthetische olie sneller verouderd, verder vooral voordelen. Waaronder de betere smering tijdens de koude start (omdat deze dunner is bij koude start kan deze sneller naar boven).

Verder worden de intervallen bij nieuwe auto's steeds groter (60.000 inmiddels), al zegt dat niks over de oudere auto's natuurlijk. Maar 15.000km lijkt mij niet schadelijk met dezelfde olie.

Maar welke olie zou dan het beste zijn?
 #13904  door Frank87
 
15.000 olie en filter
30.000 bougies, brandstof, lucht en interieurfilter
50.000 bakolie en filter, banden bekijken
80.000 iig remblokken. Mogelijk schijven
100.000 waterpomp, riemen, spanrollen enz. Banden indien nog niet gedaan.
150.000 hele onderstel

Remvloeistof per 2 jaar.
Koelvloeistof per 2 jaar. Rij dan toch wel 100.000 dus komt vanzelf.
 #13907  door Lohran
 
Frank87 schreef:15.000 olie en filter
30.000 bougies, brandstof, lucht en interieurfilter
50.000 bakolie en filter, banden bekijken
80.000 iig remblokken. Mogelijk schijven
100.000 waterpomp, riemen, spanrollen enz. Banden indien nog niet gedaan.
150.000 hele onderstel

Remvloeistof per 2 jaar.
Koelvloeistof per 2 jaar. Rij dan toch wel 100.000 dus komt vanzelf.
Dan kan ik nog wel even voort, praktisch alles is nu gedaan. Dan ga ik bij de 15k de olie en filter doen.
 #13909  door easy rider
 
Lohran schreef:...Dit kan ik nergens terugvinden, weet jij waar ik dat kan vinden?...

Dat ga je ook niet terug vinden. Er is namelijk geen enkele olie leverancier die je gaat vertellen dat zijn olie nadelen heeft.
Lohran schreef:...Waaronder de betere smering tijdens de koude start (omdat deze dunner is bij koude start kan deze sneller naar boven).
Dat is pertinent niet waar. Oliepompen zijn altijd zwaar overbemeten en zijn ook in staat dikke olie snel overal te krijgen waar dat nodig is. Het probleem is dat de "milieu vriendelijke" synthetische oliën additieven missen die de olie aan het metaal doen kleven waardoor de zaak als het ware droog komt te staan als de motor een aantal uren en of dagen heeft stil gestaan en dat zie je met name op cilinder wanden. Bij de koude start heb je dus zonder deze oude vertrouwde toevoegingen even ijzer op ijzer tijdens de koude start. Vandaar dat ik een groot voorstander ben van ZDDP maar daar verneuk je bij een benzine auto je kat mee dus daarom raad ik aan TSL te gebruiken.
Lohran schreef:...Verder worden de intervallen bij nieuwe auto's steeds groter (60.000 inmiddels)......
Dat heeft grotendeels met de constructie van de motor en de wijze van injecteren van de brandstof te maken van de nieuwe motoren, is een lang verhaal. Ook de oliën van tegenwoordig gaan langer mee, zowel de mineraal als syntheet maar dat zegt niks over de kwaliteit van de olie. Realiseer je wel dat je een oud ontwerp motor en elektronica hebt en dan gelden die lange intervallen niet.
Lohran schreef:...Maar welke olie zou dan het beste zijn?
Gewoon die BMW voorschrijft in het geval van een benzine motor. Kijk naar de specs en pas op met action en lidl olie.
 #13914  door Lohran
 
Dat de oliemaatschappijen dat niet publiceren snap ik, maar dat zal toch ook wel door derden getest worden?

Uiteraard ga ik wel voor goede olie, haal dit niet bij de Lidl ofzo :mrgreen: Zal eens kijken wat er precies in het boekje staat, dan houd ik het daar wel bij! TSL kun je er dan gewoon bijgooien? Als ik op de site van Castrol mijn kenteken intyp komt er 10W40 uit (Magnatec).

Was niet van plan om 60k met de olie te rijden hoor. Maar vind het wel opvallend dat de nieuwe Sprinters op het werk zo een lang olie interval krijgen. Vond de 30.000 al lang die m'n TDI'tje had. Wel erg handig overigens, maar heeft ook zo z'n nadelen. Vooral als je ziet hoe sommige mensen met die bussen omgaan, had ik ze toch liever vaker bij de garage gehad :mrgreen:
 #13921  door danny-ex-touringE34
 
Frank87 schreef: .... 15.000 olie en filter ...
Hoe doe je het dan met je service-melder? Reset je die dan tussentijds? Noteer je dan met de km-stand wanneer je bij welke km-stand de olie-/filterwissel hebt gedaan? Groeten, Danny