Afgelopen maandag is mijn VANOS gereviseerd. Dat merk je duidelijk in trekkracht onderin, maar helaas ligt het verbruik (bij gelijke rijstijl) ineens zeker 20% hoger. Dat was nu juist niet de bedoeling. Ook loopt ie stationair niet mooi meer sindsdien. Dat kan natuurlijk allemaal toeval zijn, maar mijn vraag aan jullie is: hoe zou dit allemaal samen kunnen hangen?
Nog wat extra info:
-Bij het uitlezen vlak voor de VANOS revisie gaf die een storing van de lambda sonde. Achteraf zijn we vergeten opnieuw uit te lezen helaas. Daarvoor ga ik vrijdag nog even bij de dealer langs.
-In de buurt van de VANOS unit zat een leiding die hete gassen uit het blok afvoert (of zoiets; niet veel verstand van helaas). Die leiding was in erg slechte staat (en er zat wat sludge in) en is daarom vervangen. Het gaat om de leiding die parallel aan de cilinders (maar met moeite zichtbaar) naar achteren loopt.
-Stationair gaat het toerental nu telkens een beetje op en neer. Als ik heel zachtjes met de hand wat gas geef loopt die wel mooi vlak. Dat zal dus wel iets met de stappenmotor zijn. Maar hoe een en ander nou samenhangt met elkaar?
Nog wat extra info:
-Bij het uitlezen vlak voor de VANOS revisie gaf die een storing van de lambda sonde. Achteraf zijn we vergeten opnieuw uit te lezen helaas. Daarvoor ga ik vrijdag nog even bij de dealer langs.
-In de buurt van de VANOS unit zat een leiding die hete gassen uit het blok afvoert (of zoiets; niet veel verstand van helaas). Die leiding was in erg slechte staat (en er zat wat sludge in) en is daarom vervangen. Het gaat om de leiding die parallel aan de cilinders (maar met moeite zichtbaar) naar achteren loopt.
-Stationair gaat het toerental nu telkens een beetje op en neer. Als ik heel zachtjes met de hand wat gas geef loopt die wel mooi vlak. Dat zal dus wel iets met de stappenmotor zijn. Maar hoe een en ander nou samenhangt met elkaar?