E34Forum.nl

 #14026  door epmans
 
Hmmmm nu ik dit lees, dat heb ik met voorwissers. Als ik ze aan doe, gaan ze niet meer uit. Datcstaatvin een anderctopic. Misschien heeft het toch een vergelijkbare oorzaak dus ik blijf dezectopic ook mee lezen.
 #14029  door epmans
 
jullie kunnen het prachtig becommentariëren maar ik begrijp er geen jota van. Kunnen jullie er eens over nadenken of dit probleem ook nog kan zijn veroorzaakt door een defecte schakelaar (die bediend wordt bij het stuur dus)?
 #14031  door MV525i
 
epmans schreef:jullie kunnen het prachtig becommentariëren maar ik begrijp er geen jota van. Kunnen jullie er eens over nadenken of dit probleem ook nog kan zijn veroorzaakt door een defecte schakelaar (die bediend wordt bij het stuur dus)?
Met alle plezier. Maar voor de leesbaarheid van anderen doe effe een nieuw topic starten waarin type en bouwjaar en een exacte beschrijving van je probleem. Dan duik ik wel weer in de schema's
 #14033  door MV525i
 
epmans schreef:jullie kunnen het prachtig becommentariëren maar ik begrijp er geen jota van. Kunnen jullie er eens over nadenken of dit probleem ook nog kan zijn veroorzaakt door een defecte schakelaar (die bediend wordt bij het stuur dus)?
Ik bedoelde dus een nieuw topic voor de ruitenwissers aan de voorkant, daar hebben ook mensen wat aan als ze geen touring hebben.
Als je het over de achterruitenwisser van de touring hebt: Ja, dat kan. Evenals een defecte unit of een kabelbreuk.
00.gif
Bovenaan zie je de unit, links daaronder de schakelaar, althans het deel dat de achterruitenwisser en sproeier bedient. Zowel via de unit als via gezamenlijke connectorpunten staan die in verbinding met elkaar. Achterklep is echter 99% kabelboom ellende.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14034  door epmans
 
Dan kan ik dus ook uit de voorraad wat meenemen naar de meeting om dat ook maar uit te proberen. Neem ik wat diverse mee rekening houdend met sedan touring en ook met / zonder airbag.
 #14037  door Ruck
 
MV525i schreef:Ik zeg dat er stippellijntjes staan tussen de zwart-gele draad én tussen de switch en de motor. Dat betekent dat beide draden of items op die plek een gezamenlijk punt hebben, die zitten op die plek samen in de zelfde connector. Dus de zwart rode en de zwart gele draad zijn op een punt met elkaar verbonden en de switch en de wissermotor ook.
Die stippellijn geef wel aan dat ze samen in een connector zitten, maar dat ze niet verbonden zijn. Als je goed kijkt, ziet je dat de draden die naar de interval module gaan. dat die ook een stippellijn hebben. dat wil dus zeggen dat ze samen in 1 connector zitten.

een draadbreuk is bij mij niet van toepassing.

als draad 4 verbroken zou zijn, geeft hij geen signaal aan de interval module. Dus zou de module geen seintje aan de motor geven.
als draad 5 verbroken zou zijn, mocht draad 4 een signaal geven aan de module. Dan zet hij spanning op draad 5 die uiteindelijk niet verbonden is met de motor.

in beide gevallen geen beweging in de wisser.

Of zie ik echt iets over het hoofd?
 #14084  door Ruck
 
Nieuwe visie!
Hier zat dus een kern van waarheid in:
MV525i schreef:Ik ga het even anders benaderen. Ik heb recent beide kabelbomen vervangen en de oude bewaard, zie foto met tekst. BMW gebruikt signaaldraden 0,5 mm², als er meer stroom doorheen moet dan alleen maar signaal is de draad minimaal 1,5 mm². De wisser is 15 A afgezekerd, stel dat de motor 100 watt verbruikt dan is dat bij 12 volt 8,3 A. Een 0,5 mm² kabeltje wordt dan wel heel erg warm.
Ik zie in het schema stippellijntjes lopen, zowel tussen de draden als tussen switch en motor. Ik weet niet hoe die schakeling in elkaar zit maar wel dat die 0,5 mm² een schakeldraad is.
Links rechts rw achter met tekst.jpg [url=http://www.e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=1418&start=50]Te zien op Pag. 6[/url]
Schema:

Afbeelding

Het zou als volgt moeten werken.

Ruitenwisser gaat aan:

-Kort spanning op de rechter draad (5/Zwart Rood) deze is idd 0.5mm2
-Dan neemt de linker draad (4/Zwart Geel - 1.5mm2) de spanning over en loopt door tot hij onderbroken wordt.
-De interval module wacht 10 sec.
-Draad 5 krijgt weer een korte spanning en draad 4 pakt hem weer over.

Heb de motor nu gedemonteerd, meet nu duidelijk een onderbreking in de park position.
De module lijkt ook gek te doen, als ik draad 5 (Zwart Rood) los trek, blijft hij toch gewoon door lopen. Als hij een enkele keer stopt, hoor je de module wel klikken. Het lijkt in ieder geval niet uit het relais te komen.

Van de week de kabel boom een door meten..
 #14085  door MV525i
 
Allereerst: je hebt gelijk m.b.t. die stippellijnen, even over het hoofd gezien dat er gesproken wordt over connectors en connectorpins.
In het motorpictogram echter staat ook een stippellijn. Ik heb me de hele tijd afgevraagd waarom die er staat. Toevallig heb ik een oude kabelboom en een compleet wissermechaniek met motor op de plank liggen en dat eens beter bekeken. Die stippellijn staat er met een reden maar het schema is m.i. onvolledig.
Mijn vermoeden is dat het zo ongeveer werkt:
De rood-zwarte draad lijkt verantwoordelijk voor het vinden van het nulpunt van de wisser en voor de stand van de switch (open of gesloten). Er is een verbinding tussen plus en massa via een weerstand, condensator o.i.d. waardoor spanning wegvalt of opbouwt tussen plus en min en die geeft, afhankelijk van een waarde de zwart-gele opdracht (12 volt of niet). Als ik bij 0 volt weerstand meet van dat zwarte ding dan is de aanvangsweerstand klein en loopt snel op naar oneindig.
Ik heb een pdf gemaakt met foto’s als toelichting.
RW achter touring.pdf
Bij de buren (e34.de) heb ik nog iets anders gevonden. Het openen en sluiten van de glasplaat gaat via een stekker met 3 kabels (linker kabelboom): Bruin is massa, bruin-geel is 12v en bruin-wit zit aan een microschakelaar voor de binnenverlichting van de kofferbak. Als de glasplaat niet goed sluit of als deze microschakelaar defect is dan werkt de wisser kennelijk ook niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14086  door easy rider
 
MV525i schreef:...Als de glasplaat niet goed sluit of als deze microschakelaar defect is dan werkt de wisser kennelijk ook niet.
Klopt. Ook als de achterklep zelf niet goed dicht is dan doet de ruitenwisser het ook niet.
 #14090  door MV525i
 
easy rider schreef:
MV525i schreef:...Als de glasplaat niet goed sluit of als deze microschakelaar defect is dan werkt de wisser kennelijk ook niet.
Klopt. Ook als de achterklep zelf niet goed dicht is dan doet de ruitenwisser het ook niet.
Aha, tijd om mijn pdf aan te passen. In de betreffende stekker zit blauw-bruin (12 volt) en groen-wit (massa) van de C.V. en een rood-witte 0,5 mm². Die laatste is dan een signaal voor o.a. de wisser en de BC4 dat de klep niet gesloten is.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8