E34Forum.nl

 #13978  door Ruck
 
Na nogmaals goed het schema door gekeken, het lijkt erop dat BMW' s vaak de schakeling aan de - zijde (ground)

Dus er zou dus continu spanning kunnen staan op het relais, waardoor het dus lijkt dat de motor(schijf)
Geen terug melding geeft aan de interval module. Dat de wisser in de "park" stand staat.
 #13984  door easy rider
 
Ruck schreef:...maar als het in het schanierpunt zou zitten dan zou er geen spanning staan op de spoelzijde van het relais. Toch?
Idd, daar heb jij weer gelijk in.
 #13987  door Ruck
 
easy rider schreef:
Ruck schreef:...maar als het in het schanierpunt zou zitten dan zou er geen spanning staan op de spoelzijde van het relais. Toch?
Idd, daar heb jij weer gelijk in.
Een draadbreuk/sluiting zou toch nog mogelijk kunnen zijn in de schanier, maar ik wil eerst de motor testen of dat wel werkt.
Ruck schreef: Het rare wat hier bij komt kijken, is dat de ruitenwisser continu werkt. dus geen interval heeft.

http://i232.photobucket.com/albums/ee14 ... schema.png

Als ik aansluiting 4 "lostrek" stop de motor met draaien,dus het terug koppelingsignaal werkt wel op de module.
misschien is de schijf die op de motor zit ook versleten, maar dat ligt los van de continu spanning op de relais.
Als ik zo terug kijken werkt de signaal terg naar module wel, maar krijgt die het waarschlijk niet van de motor/schijf.

Het verhaal van het continuspanning op het relais, komt dan doordaar de -zijde (ground) wordt geschakeld.
 #14007  door MV525i
 
Ruck schreef:
Als ik aansluiting 4 "lostrek" stop de motor met draaien, dus het terug koppelingsignaal werkt wel op de module.
Volgens mij zit dat parkeersignaal op die andere draad (nummer 5). Dit is een rood zwarte draad van 0,5 mm². Deze draad zit in je linker kabelboom. Ik gok er op dat deze draad gebroken is (scharnierpunt).
Kans is groot dat de interval dan ook weer werkt.
 #14009  door Ruck
 
Je ziet in het schema dat draad 4 duidelijk de signaaldraad is, die aangeeft of de wisserarm in park staat of not in park.

0 volt = in park
12volt = not in park

Draad 5 lijkt me de power voor de motor

Dus grote kans dat de schijf geoxideerd is of dat er een 12v draad los draad 4 los die sluiting maakt, maar dan was er wel een zekering gesprongen lijkt me.

-------------------------------------

Gisteravond de stuurhendel terug geplaats, stekeers weer gemonteerd en alle kappen er weer op.
Relais er terug in. Ruitenwisser bleeft uit.
Als ik hem aan zetten, netjes 1x op en neer - mooie interval van 10 sec.
Ruitenwisser hendel uit - ruitenwisser ook uit.
Raar.. alles LEEK het weer te doen.

Totdat die opeens 2x begon te wissen en een inval van 10 sec.
Zonder de klep te bewegen oid. Uiteindelijk maar weer het relais verwijderd.

Tis mooi geweest, ik zet er bij de sleutelmeeting een andere motor in van epmans.
Grote kans dat het dan voorbij moet zijn.

Conclusie: BMW gebruikt vaker een negatieve schakelzijde.
Wat een hoop verwarring bracht bij mij. Het relais wordt dus aan de ground geschakeld
 #14015  door danny-ex-touringE34
 
Zo heb ik van mijn monteurvrienden ook altijd extra relais leren schakelen. Minste kans op kortsluiting, denk ik.
..... "Zonder de klep te bewegen oid " ..... . Wat dedoel je met " klep" ?
Maar de wisbeweging hield aan, ook toen de hendel weer in de neutraalstand stond?
Groeten, Danny
 #14016  door MV525i
 
Ruck schreef:Je ziet in het schema dat draad 4 duidelijk de signaaldraad is, die aangeeft of de wisserarm in park staat of not in park.

0 volt = in park
12volt = not in park

Draad 5 lijkt me de power voor de motor
Ik ga het even anders benaderen. Ik heb recent beide kabelbomen vervangen en de oude bewaard, zie foto met tekst. BMW gebruikt signaaldraden 0,5 mm², als er meer stroom doorheen moet dan alleen maar signaal is de draad minimaal 1,5 mm². De wisser is 15 A afgezekerd, stel dat de motor 100 watt verbruikt dan is dat bij 12 volt 8,3 A. Een 0,5 mm² kabeltje wordt dan wel heel erg warm.
Ik zie in het schema stippellijntjes lopen, zowel tussen de draden als tussen switch en motor. Ik weet niet hoe die schakeling in elkaar zit maar wel dat die 0,5 mm² een schakeldraad is.
Links rechts rw achter met tekst.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #14017  door Ruck
 
dannytouringE34 schreef:Zo heb ik van mijn monteurvrienden ook altijd extra relais leren schakelen. Minste kans op kortsluiting, denk ik.
..... "Zonder de klep te bewegen oid " ..... . Wat dedoel je met " klep" ?
Maar de wisbeweging hield aan, ook toen de hendel weer in de neutraalstand stond?
Groeten, Danny
De klep is de achterklep :)

Meestal stopte de wisbeweging wel, af en toe niet.

Maar zoals ik al zei, al ik draad 4 los haal van de module, dam stoptie meteen. Dus aan de module kan het niet liggen. (Zou je zeggen :roll:)
 #14018  door Ruck
 
MV525i schreef:
Ruck schreef:Je ziet in het schema dat draad 4 duidelijk de signaaldraad is, die aangeeft of de wisserarm in park staat of not in park.

0 volt = in park
12volt = not in park

Draad 5 lijkt me de power voor de motor
Ik ga het even anders benaderen..?

Hmm dus je zegt dat het schema een andere kleuren code gebruikt dan in het echt?
Ik geloof je wel hoor :) ben benieuwd of een nieuwe motor me gaat helpen :|

Bedankt voor jou ervaring en kennis!
 #14019  door MV525i
 
Hmm dus je zegt dat het schema een andere kleuren code gebruikt dan in het echt?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er stippellijntjes staan tussen de zwart-gele draad én tussen de switch en de motor. Dat betekent dat beide draden of items op die plek een gezamenlijk punt hebben, die zitten op die plek samen in de zelfde connector. Dus de zwart rode en de zwart gele draad zijn op een punt met elkaar verbonden en de switch en de wissermotor ook. Als je dan volts gaat meten raak je helemaal verdwaald.

Nogmaals: het minste werk is om de zwart rode draad (0,5 mm²) te checken op een breuk. Dat doe je niet door volts te meten maar door ohms te meten tussen twee punten in die draad. Meest verdachte plek voor een breuk is ter hoogte van het scharnierpunt (rechter kabelboom).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8