Ondertussen ben ik al een goede 2 jaar in het bezit van mijn E34, heb ik er al een 50d km's mee gereden en natuurlijk ook van alles aan gedaan.
Op andere fora heb ik topics bijgehouden van de werken en aangezien ik nu ook redelijk frequent op dit forum zit en het een specifiek E34-forum is, zal ik dit vanaf nu ook hier bijhouden.
Als eerst zal ik alle updates uit een bestaand topic hier plakken om een overzicht te krijgen en daarna zal ik dit ook proberen up-to-date te houden.
_____________________________________________________________________
-> 24 december 2014;
Na mijn E30 318is en E28 520i, met welke ik beide een goed jaar dagelijks heb rondgereden, had ik zin in iets zwaarders met meer luxe dan de E30 en de E28. Oldtimer was wel een must.
Mijn voorkeur ging uit naar een E28 528I of een E28 535I. Beide vrij zeldzame en gewilde modellen waardoor de prijs ook relatief hoog ligt.
Een E34 heeft me eerlijk gezegd nooit echt aangesproken en was volgens mij veel te jong. Tot ik zo nu en dan wat E34 oldtimers tegenkwam op 2dehands sites. Veelal 520i / 525i’s met het ‘oude’ M20 motorblok nog, wat ik al in mijn E28 heb liggen en niet opnieuw wilde. Maar blijkbaar (wat ik op dat moment nog niet wist) zijn er dus ook 535i’s gebouwd, met het al even oude M30 blok, van het bouwjaar 1988 en 1989 en dus oldtimer. En aan veel schappelijkere prijzen dan de meeste deftige zwaardere E28’s.
Enkele weken lang heb ik verschillende sites in het oog gehouden totdat deze 535I mij opviel. De oorspronkelijke foto’s van de advertenties waren ronduit triestig, in het donker en de wagen zag er heel vuil uit maar de opties en de kleur spraken me wel aan. Net zoals ik de mijne zou willen! De verkoper gemaild en gevraagd naar extra foto’s in daglicht en bij het zien van deze foto’s direct een afspraak gemaakt.
Een eerste maal gaan kijken in Miltenberg (400km enkel, met de E28), de wagen was vrij snel goedgekeurd en direct tot een overeenkomst gekomen met de verkoper. Enkele dagen daarna nogmaals teruggegaan om de wagen af te gaan halen en mee te nemen mbv transitplaten.
Geschiedenis van de wagen
Wereldwijd zijn er 97679 535I’s geproduceerd tussen 1988 en 1993, veelal met een automatische transmissie. Deze heeft een manuele transmissie, volgens internet zouden er slechts een dikke 5000 exemplaren met een manuele transmissie zijn voorzien.
De exacte productiedatum is 15 april 1988 en daarmee is deze één van de eerste 535I’s. De auto is voor het eerst ingeschreven op 25 april 1988 door een zekere Mr. W. Muller (geb. am 22.12.1936) te Frankfurt Am Main. Daarna is de wagen nog 4 keer veranderd van eigenaar, allemaal oudere heren (1952, 1947, 1947) met de laatste eigenaar op kop, 1924! Deze persoon heeft de wagen in 2001 gekocht en is ergens dit jaar overleden. Via, via heb ik deze wagen tenslotte over kunnen kopen in Meltenberg. Tot nu toe heeft deze steeds in dezelfde streek rondgereden, rond Frankfurt am Main.
Technische info
Engine manufacturer: BMW M30 B35
Engine type: spark-ignition 4-stroke
Fuel type: petrol (gasoline)
Fuel system: indirect injection
Charge system: naturally aspirated
Valves per cylinder: 2
Additional features: Bosch Motronic
Emission control: 3-way cat, Lambda-Sensor
Cylinders alignment: Line 6
Displacement: 3430 cm3
Bore: 92 mm
Stroke: 86 mm
Compression ratio: 9 : 1
Power net: 155 kW / 211 PS / 5700 rpm
Torque: 305 Nm / 4000 rpm
0-100km/h: 7,7s
De km-stand bij aankoop was 191.000km, relatief weinig voor een 5-serie maar aantoonbaar met het serviceboekje en de aanwezige facturen.
Alle eigenaars hebben de BMW laten onderhouden bij BMW zelve, het onderhoudsboekje is afgestempeld tot eind 2005 bij een km-stand van 177.444km. De facturen die bij de wagen zitten, beginnen ergens in 2006.
Sinds 2006 tot augustus dit jaar zijn de volgende grote zaken aan de wagen gebeurd:
* Nieuwe aircopomp met riem en afgevuld bij 177.366km
* Lambdasonde vervangen bij 183.065km
* Nieuwe batterij bij 186.000km
* Nieuwe koppakking, thermostaat, waterpomp, KVS bij 189.136km
* Nieuwe koppeling, druklager, beide koppelingscilinders.. bij 190.795km
En nog een hoop kleine zaken waaronder de oliewissels, filters etc. Alle facturen die erbij zitten vanaf 2006 tem 2013 zijn goed voor een dikke €8000!
Optielijst
Modellbezeichnung 535I
Ausführung Europa
Typschlüssel HD11
E-Code E34
Karosserie Limousine
Lenkung links
Türen 4
Motor M30 - 3,50l (155kW)
Antrieb Heckantrieb
Getriebe manuell
Außenfarbe Royalblau Metallic (198)
Innenraum (0292)
Produktionsdatum 15.04.1988
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S209A Sperrdifferenzial Differential lock 25%
S216A Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S301A Diebstahlwarnanlage Alarm systems
S401A Schiebehebedach elektrisch Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S459A Sitzverstellung elektrisch mit Memory Seat adjuster, electric, with memory
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S540A Geschwindigkeitsregelung Cruise control
S560A Leseleuchten im Fond Reading light in rear compartment
S570A Stärkere Stromversorgung Reinforced power supply
S708A M Sportlenkrad Leder M sports steering wheel leather erstellt
Daarnaast zijn verschillende zaken standaard op een 535I, zoals:
* Mistlampen
* Centrale vergrendeling
* Elektrische ruiten: voor en achter
* Grote boordcomputer
En er zijn ook nog verschillende zotte snufjes aanwezig:
* Zelfs de kopsteunen zijn elektrisch verstelbaar
* De hoogteregeling van de gordel (aan de middenstijl) is gekoppeld aan het verstellen van de zetel en dus elektrisch
* Wanneer je de transmissie in zijn achteruit zet, kantelt de rechter achteruitkijkspiegel naar onder zodat je het rechterachterwiel ziet bij het manoeuvreren
* Als de wagen gesloten is en je buiten de wagen staat, kan je de interieurverlichting doen branden door de deurklink aan de bestuurderskant omhoog te trekken
* Er hangt een lampje aan de binnenkant van de motorkap zodat je nog wat van de motor kunt zien, moest je ’s nachts motorpech krijgen
Misschien ontdek ik binnenkort nog van die dingen...
Over de wagen zelf
Ik kan de E34 steeds meer en meer appreciëren. Het is de laatste 5-serie met ronde koplampen, heeft een brute achterkant met de rode reflector die het linker en rechter achterlicht met elkaar verbindt en het interieur is imo prachtig. Het grijs lederen interieur met de grijze zijpanelen, tapijt, middenconsole.. icm het zwarte dashboard en de zwarte lijsten op de deurpanelen.
Als ik de E34 (1988) vergelijk met mijn E28 (1984) is de E34 van een totaal ander kaliber. Beide motoren (M20B20 <-> M30B35) mogen natuurlijk niet met elkaar vergeleken worden maar de E34 straalt volgens mij veel meer klasse uit (op luxe gericht) en rijdt veel ‘volwasseren’, supersoepel! Beter dan menig nieuwe auto die nu van de band rolt. Ik sta er echt van versteld hoe goed zo een wagen rijdt. Bijna geruisloos rij je 90km/h in de 5de versnelling totdat je het gas wat dieper induwt. Dan wordt de motor wakker, hoor je een zware roffel, wordt je in je zetel geduwd en krijg je een glimlach op je gezicht.
Technisch is de wagen normaal gezien goed in orde, ook blanco gekeurd!
Interieur is in goede staat, enkel wat kleine prulletjes die loszitten of eens schoongemaakt moeten worden. Leer eens behandelen..
Carrosserie is 99% roestvrij maar de lak heeft nogal wat last van krassen, verspreid over de ganse wagen. Links achteraan een kleine bluts en rechts achteraan bij de wielrand/achterdeur heeft de vorige eigenaar een kleine aanvaring met zijn garagepoort gehad maar dat valt gelukkig goed mee. Allemaal te herstellen..
Volgens mij staat de wagen helemaal OEM en dat gaat zo in de toekomst ook ongeveer blijven. Misschien de voorkant wat verlagen en ooit een dikke set velgen?
Het verbruik tot dusver: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611732.html
In de nabije toekomst ga ik een (deftige!) LPI-gasinstallatie laten inbouwen om de brandstofkosten te drukken aangezien deze als daily gaat dienen.
Foto's!!!
Wat ik me afvraag, hoe zeldzaam is zo een E34 535I?
Op fora kom je ze niet vaak tegen en op 2dehandssites (belgie-NL) al helemaal niet..
Op andere fora heb ik topics bijgehouden van de werken en aangezien ik nu ook redelijk frequent op dit forum zit en het een specifiek E34-forum is, zal ik dit vanaf nu ook hier bijhouden.
Als eerst zal ik alle updates uit een bestaand topic hier plakken om een overzicht te krijgen en daarna zal ik dit ook proberen up-to-date te houden.
_____________________________________________________________________
-> 24 december 2014;
Na mijn E30 318is en E28 520i, met welke ik beide een goed jaar dagelijks heb rondgereden, had ik zin in iets zwaarders met meer luxe dan de E30 en de E28. Oldtimer was wel een must.
Mijn voorkeur ging uit naar een E28 528I of een E28 535I. Beide vrij zeldzame en gewilde modellen waardoor de prijs ook relatief hoog ligt.
Een E34 heeft me eerlijk gezegd nooit echt aangesproken en was volgens mij veel te jong. Tot ik zo nu en dan wat E34 oldtimers tegenkwam op 2dehands sites. Veelal 520i / 525i’s met het ‘oude’ M20 motorblok nog, wat ik al in mijn E28 heb liggen en niet opnieuw wilde. Maar blijkbaar (wat ik op dat moment nog niet wist) zijn er dus ook 535i’s gebouwd, met het al even oude M30 blok, van het bouwjaar 1988 en 1989 en dus oldtimer. En aan veel schappelijkere prijzen dan de meeste deftige zwaardere E28’s.
Enkele weken lang heb ik verschillende sites in het oog gehouden totdat deze 535I mij opviel. De oorspronkelijke foto’s van de advertenties waren ronduit triestig, in het donker en de wagen zag er heel vuil uit maar de opties en de kleur spraken me wel aan. Net zoals ik de mijne zou willen! De verkoper gemaild en gevraagd naar extra foto’s in daglicht en bij het zien van deze foto’s direct een afspraak gemaakt.
Een eerste maal gaan kijken in Miltenberg (400km enkel, met de E28), de wagen was vrij snel goedgekeurd en direct tot een overeenkomst gekomen met de verkoper. Enkele dagen daarna nogmaals teruggegaan om de wagen af te gaan halen en mee te nemen mbv transitplaten.
Geschiedenis van de wagen
Wereldwijd zijn er 97679 535I’s geproduceerd tussen 1988 en 1993, veelal met een automatische transmissie. Deze heeft een manuele transmissie, volgens internet zouden er slechts een dikke 5000 exemplaren met een manuele transmissie zijn voorzien.
De exacte productiedatum is 15 april 1988 en daarmee is deze één van de eerste 535I’s. De auto is voor het eerst ingeschreven op 25 april 1988 door een zekere Mr. W. Muller (geb. am 22.12.1936) te Frankfurt Am Main. Daarna is de wagen nog 4 keer veranderd van eigenaar, allemaal oudere heren (1952, 1947, 1947) met de laatste eigenaar op kop, 1924! Deze persoon heeft de wagen in 2001 gekocht en is ergens dit jaar overleden. Via, via heb ik deze wagen tenslotte over kunnen kopen in Meltenberg. Tot nu toe heeft deze steeds in dezelfde streek rondgereden, rond Frankfurt am Main.
Technische info
Engine manufacturer: BMW M30 B35
Engine type: spark-ignition 4-stroke
Fuel type: petrol (gasoline)
Fuel system: indirect injection
Charge system: naturally aspirated
Valves per cylinder: 2
Additional features: Bosch Motronic
Emission control: 3-way cat, Lambda-Sensor
Cylinders alignment: Line 6
Displacement: 3430 cm3
Bore: 92 mm
Stroke: 86 mm
Compression ratio: 9 : 1
Power net: 155 kW / 211 PS / 5700 rpm
Torque: 305 Nm / 4000 rpm
0-100km/h: 7,7s
De km-stand bij aankoop was 191.000km, relatief weinig voor een 5-serie maar aantoonbaar met het serviceboekje en de aanwezige facturen.
Alle eigenaars hebben de BMW laten onderhouden bij BMW zelve, het onderhoudsboekje is afgestempeld tot eind 2005 bij een km-stand van 177.444km. De facturen die bij de wagen zitten, beginnen ergens in 2006.
Sinds 2006 tot augustus dit jaar zijn de volgende grote zaken aan de wagen gebeurd:
* Nieuwe aircopomp met riem en afgevuld bij 177.366km
* Lambdasonde vervangen bij 183.065km
* Nieuwe batterij bij 186.000km
* Nieuwe koppakking, thermostaat, waterpomp, KVS bij 189.136km
* Nieuwe koppeling, druklager, beide koppelingscilinders.. bij 190.795km
En nog een hoop kleine zaken waaronder de oliewissels, filters etc. Alle facturen die erbij zitten vanaf 2006 tem 2013 zijn goed voor een dikke €8000!
Optielijst
Modellbezeichnung 535I
Ausführung Europa
Typschlüssel HD11
E-Code E34
Karosserie Limousine
Lenkung links
Türen 4
Motor M30 - 3,50l (155kW)
Antrieb Heckantrieb
Getriebe manuell
Außenfarbe Royalblau Metallic (198)
Innenraum (0292)
Produktionsdatum 15.04.1988
Code Sonderausstattung Optional Equipment
S209A Sperrdifferenzial Differential lock 25%
S216A Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S301A Diebstahlwarnanlage Alarm systems
S401A Schiebehebedach elektrisch Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S459A Sitzverstellung elektrisch mit Memory Seat adjuster, electric, with memory
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S540A Geschwindigkeitsregelung Cruise control
S560A Leseleuchten im Fond Reading light in rear compartment
S570A Stärkere Stromversorgung Reinforced power supply
S708A M Sportlenkrad Leder M sports steering wheel leather erstellt
Daarnaast zijn verschillende zaken standaard op een 535I, zoals:
* Mistlampen
* Centrale vergrendeling
* Elektrische ruiten: voor en achter
* Grote boordcomputer
En er zijn ook nog verschillende zotte snufjes aanwezig:
* Zelfs de kopsteunen zijn elektrisch verstelbaar
* De hoogteregeling van de gordel (aan de middenstijl) is gekoppeld aan het verstellen van de zetel en dus elektrisch
* Wanneer je de transmissie in zijn achteruit zet, kantelt de rechter achteruitkijkspiegel naar onder zodat je het rechterachterwiel ziet bij het manoeuvreren
* Als de wagen gesloten is en je buiten de wagen staat, kan je de interieurverlichting doen branden door de deurklink aan de bestuurderskant omhoog te trekken
* Er hangt een lampje aan de binnenkant van de motorkap zodat je nog wat van de motor kunt zien, moest je ’s nachts motorpech krijgen
Misschien ontdek ik binnenkort nog van die dingen...
Over de wagen zelf
Ik kan de E34 steeds meer en meer appreciëren. Het is de laatste 5-serie met ronde koplampen, heeft een brute achterkant met de rode reflector die het linker en rechter achterlicht met elkaar verbindt en het interieur is imo prachtig. Het grijs lederen interieur met de grijze zijpanelen, tapijt, middenconsole.. icm het zwarte dashboard en de zwarte lijsten op de deurpanelen.
Als ik de E34 (1988) vergelijk met mijn E28 (1984) is de E34 van een totaal ander kaliber. Beide motoren (M20B20 <-> M30B35) mogen natuurlijk niet met elkaar vergeleken worden maar de E34 straalt volgens mij veel meer klasse uit (op luxe gericht) en rijdt veel ‘volwasseren’, supersoepel! Beter dan menig nieuwe auto die nu van de band rolt. Ik sta er echt van versteld hoe goed zo een wagen rijdt. Bijna geruisloos rij je 90km/h in de 5de versnelling totdat je het gas wat dieper induwt. Dan wordt de motor wakker, hoor je een zware roffel, wordt je in je zetel geduwd en krijg je een glimlach op je gezicht.
Technisch is de wagen normaal gezien goed in orde, ook blanco gekeurd!
Interieur is in goede staat, enkel wat kleine prulletjes die loszitten of eens schoongemaakt moeten worden. Leer eens behandelen..
Carrosserie is 99% roestvrij maar de lak heeft nogal wat last van krassen, verspreid over de ganse wagen. Links achteraan een kleine bluts en rechts achteraan bij de wielrand/achterdeur heeft de vorige eigenaar een kleine aanvaring met zijn garagepoort gehad maar dat valt gelukkig goed mee. Allemaal te herstellen..
Volgens mij staat de wagen helemaal OEM en dat gaat zo in de toekomst ook ongeveer blijven. Misschien de voorkant wat verlagen en ooit een dikke set velgen?
Het verbruik tot dusver: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611732.html
In de nabije toekomst ga ik een (deftige!) LPI-gasinstallatie laten inbouwen om de brandstofkosten te drukken aangezien deze als daily gaat dienen.
Foto's!!!
Wat ik me afvraag, hoe zeldzaam is zo een E34 535I?
Op fora kom je ze niet vaak tegen en op 2dehandssites (belgie-NL) al helemaal niet..