E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #12177  door Philippe6
 
Ondertussen ben ik al een goede 2 jaar in het bezit van mijn E34, heb ik er al een 50d km's mee gereden en natuurlijk ook van alles aan gedaan.
Op andere fora heb ik topics bijgehouden van de werken en aangezien ik nu ook redelijk frequent op dit forum zit en het een specifiek E34-forum is, zal ik dit vanaf nu ook hier bijhouden.
Als eerst zal ik alle updates uit een bestaand topic hier plakken om een overzicht te krijgen en daarna zal ik dit ook proberen up-to-date te houden.


_____________________________________________________________________

-> 24 december 2014;

Na mijn E30 318is en E28 520i, met welke ik beide een goed jaar dagelijks heb rondgereden, had ik zin in iets zwaarders met meer luxe dan de E30 en de E28. Oldtimer was wel een must.
Mijn voorkeur ging uit naar een E28 528I of een E28 535I. Beide vrij zeldzame en gewilde modellen waardoor de prijs ook relatief hoog ligt.
Een E34 heeft me eerlijk gezegd nooit echt aangesproken en was volgens mij veel te jong. Tot ik zo nu en dan wat E34 oldtimers tegenkwam op 2dehands sites. Veelal 520i / 525i’s met het ‘oude’ M20 motorblok nog, wat ik al in mijn E28 heb liggen en niet opnieuw wilde. Maar blijkbaar (wat ik op dat moment nog niet wist) zijn er dus ook 535i’s gebouwd, met het al even oude M30 blok, van het bouwjaar 1988 en 1989 en dus oldtimer. En aan veel schappelijkere prijzen dan de meeste deftige zwaardere E28’s.
Enkele weken lang heb ik verschillende sites in het oog gehouden totdat deze 535I mij opviel. De oorspronkelijke foto’s van de advertenties waren ronduit triestig, in het donker en de wagen zag er heel vuil uit maar de opties en de kleur spraken me wel aan. Net zoals ik de mijne zou willen! De verkoper gemaild en gevraagd naar extra foto’s in daglicht en bij het zien van deze foto’s direct een afspraak gemaakt.
Een eerste maal gaan kijken in Miltenberg (400km enkel, met de E28), de wagen was vrij snel goedgekeurd en direct tot een overeenkomst gekomen met de verkoper. Enkele dagen daarna nogmaals teruggegaan om de wagen af te gaan halen en mee te nemen mbv transitplaten.

Afbeelding


Geschiedenis van de wagen


Wereldwijd zijn er 97679 535I’s geproduceerd tussen 1988 en 1993, veelal met een automatische transmissie. Deze heeft een manuele transmissie, volgens internet zouden er slechts een dikke 5000 exemplaren met een manuele transmissie zijn voorzien.
De exacte productiedatum is 15 april 1988 en daarmee is deze één van de eerste 535I’s. De auto is voor het eerst ingeschreven op 25 april 1988 door een zekere Mr. W. Muller (geb. am 22.12.1936) te Frankfurt Am Main. Daarna is de wagen nog 4 keer veranderd van eigenaar, allemaal oudere heren (1952, 1947, 1947) met de laatste eigenaar op kop, 1924! Deze persoon heeft de wagen in 2001 gekocht en is ergens dit jaar overleden. Via, via heb ik deze wagen tenslotte over kunnen kopen in Meltenberg. Tot nu toe heeft deze steeds in dezelfde streek rondgereden, rond Frankfurt am Main.


Technische info

Engine manufacturer: BMW M30 B35
Engine type: spark-ignition 4-stroke
Fuel type: petrol (gasoline)
Fuel system: indirect injection
Charge system: naturally aspirated
Valves per cylinder: 2
Additional features: Bosch Motronic
Emission control: 3-way cat, Lambda-Sensor
Cylinders alignment: Line 6
Displacement: 3430 cm3
Bore: 92 mm
Stroke: 86 mm
Compression ratio: 9 : 1
Power net: 155 kW / 211 PS / 5700 rpm
Torque: 305 Nm / 4000 rpm
0-100km/h: 7,7s

De km-stand bij aankoop was 191.000km, relatief weinig voor een 5-serie maar aantoonbaar met het serviceboekje en de aanwezige facturen.
Alle eigenaars hebben de BMW laten onderhouden bij BMW zelve, het onderhoudsboekje is afgestempeld tot eind 2005 bij een km-stand van 177.444km. De facturen die bij de wagen zitten, beginnen ergens in 2006.
Sinds 2006 tot augustus dit jaar zijn de volgende grote zaken aan de wagen gebeurd:

* Nieuwe aircopomp met riem en afgevuld bij 177.366km
* Lambdasonde vervangen bij 183.065km
* Nieuwe batterij bij 186.000km
* Nieuwe koppakking, thermostaat, waterpomp, KVS bij 189.136km
* Nieuwe koppeling, druklager, beide koppelingscilinders.. bij 190.795km

En nog een hoop kleine zaken waaronder de oliewissels, filters etc. Alle facturen die erbij zitten vanaf 2006 tem 2013 zijn goed voor een dikke €8000!


Optielijst


Modellbezeichnung 535I
Ausführung Europa
Typschlüssel HD11
E-Code E34
Karosserie Limousine
Lenkung links
Türen 4
Motor M30 - 3,50l (155kW)
Antrieb Heckantrieb
Getriebe manuell
Außenfarbe Royalblau Metallic (198)
Innenraum (0292)
Produktionsdatum 15.04.1988
Code Sonderausstattung Optional Equipment

S209A Sperrdifferenzial Differential lock 25%
S216A Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S301A Diebstahlwarnanlage Alarm systems
S401A Schiebehebedach elektrisch Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours
S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S459A Sitzverstellung elektrisch mit Memory Seat adjuster, electric, with memory
S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
S540A Geschwindigkeitsregelung Cruise control
S560A Leseleuchten im Fond Reading light in rear compartment
S570A Stärkere Stromversorgung Reinforced power supply
S708A M Sportlenkrad Leder M sports steering wheel leather erstellt

Daarnaast zijn verschillende zaken standaard op een 535I, zoals:
* Mistlampen
* Centrale vergrendeling
* Elektrische ruiten: voor en achter
* Grote boordcomputer

En er zijn ook nog verschillende zotte snufjes aanwezig:
* Zelfs de kopsteunen zijn elektrisch verstelbaar
* De hoogteregeling van de gordel (aan de middenstijl) is gekoppeld aan het verstellen van de zetel en dus elektrisch
* Wanneer je de transmissie in zijn achteruit zet, kantelt de rechter achteruitkijkspiegel naar onder zodat je het rechterachterwiel ziet bij het manoeuvreren
* Als de wagen gesloten is en je buiten de wagen staat, kan je de interieurverlichting doen branden door de deurklink aan de bestuurderskant omhoog te trekken
* Er hangt een lampje aan de binnenkant van de motorkap zodat je nog wat van de motor kunt zien, moest je ’s nachts motorpech krijgen

Misschien ontdek ik binnenkort nog van die dingen...


Over de wagen zelf


Ik kan de E34 steeds meer en meer appreciëren. Het is de laatste 5-serie met ronde koplampen, heeft een brute achterkant met de rode reflector die het linker en rechter achterlicht met elkaar verbindt en het interieur is imo prachtig. Het grijs lederen interieur met de grijze zijpanelen, tapijt, middenconsole.. icm het zwarte dashboard en de zwarte lijsten op de deurpanelen.

Als ik de E34 (1988) vergelijk met mijn E28 (1984) is de E34 van een totaal ander kaliber. Beide motoren (M20B20 <-> M30B35) mogen natuurlijk niet met elkaar vergeleken worden maar de E34 straalt volgens mij veel meer klasse uit (op luxe gericht) en rijdt veel ‘volwasseren’, supersoepel! Beter dan menig nieuwe auto die nu van de band rolt. Ik sta er echt van versteld hoe goed zo een wagen rijdt. Bijna geruisloos rij je 90km/h in de 5de versnelling totdat je het gas wat dieper induwt. Dan wordt de motor wakker, hoor je een zware roffel, wordt je in je zetel geduwd en krijg je een glimlach op je gezicht.

Technisch is de wagen normaal gezien goed in orde, ook blanco gekeurd!
Interieur is in goede staat, enkel wat kleine prulletjes die loszitten of eens schoongemaakt moeten worden. Leer eens behandelen..
Carrosserie is 99% roestvrij maar de lak heeft nogal wat last van krassen, verspreid over de ganse wagen. Links achteraan een kleine bluts en rechts achteraan bij de wielrand/achterdeur heeft de vorige eigenaar een kleine aanvaring met zijn garagepoort gehad maar dat valt gelukkig goed mee. Allemaal te herstellen..

Volgens mij staat de wagen helemaal OEM en dat gaat zo in de toekomst ook ongeveer blijven. Misschien de voorkant wat verlagen en ooit een dikke set velgen?

Het verbruik tot dusver: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611732.html
In de nabije toekomst ga ik een (deftige!) LPI-gasinstallatie laten inbouwen om de brandstofkosten te drukken aangezien deze als daily gaat dienen.


Foto's!!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat ik me afvraag, hoe zeldzaam is zo een E34 535I?
Op fora kom je ze niet vaak tegen en op 2dehandssites (belgie-NL) al helemaal niet..
 #12178  door Philippe6
 
-> 2 juni 2014


Dit topic een beetje uit het oog verloren.. Ondertussen is er het één en het ander gebeurd, zal alles eens oplijsten.

Al vrij snel heb ik al die lelijke stickers + M-embleem van de achterkant verwijderd.

Afbeelding

Veel cleaner.
Alsook het M-embleem vooraan in de grill.

Afbeelding

De motor een onderhoudsbeurt gegeven.
Motorolie, oliefilter, luchtfilter, ruitenwisservloeistof bijgevuld, verse koelvloeistof op gedaan en nieuwe bougies gestoken.

Afbeelding

Ruitenwissers vervangen door deze maar deze fiepen jammer genoeg ook nogal hard..

Afbeelding

De dempers van het kofferdeksel vervangen door 2 nieuwe, nu blijft deze weer openstaan.

Afbeelding

Wanneer de wagen enkele minuten stilstaand stationair draaide, liep de motor wat warm..
Eerste verdachte is dan de viscokoppeling. En inderdaad, ik kon deze zelfs met mijn vingers doen stoppen terwijl de motor (warm) draaide. :o
Nieuwe gekocht van Behr/Hella, normaal een goede dus!

Afbeelding

Verschil is duidelijk merkbaar als ik langs de motor sta terwijl de kap open staat!
En voorlopig geen last meer gehad van de motor die warm loopt.
Standaard staat het metertje meestal wel al 2mm over het midden, wat me niet zint!

Old vs. nieuw.

Afbeelding

En dan de laatste en tevens de grootste/duurste aanpassing aan de wagen
Zoek het verschil! :)

Afbeelding






De (bruikbare) kofferruimte is wat kleiner geworden.

Afbeelding

Jawel.. Een gastank met een inhoud van 85L! ;D

Afbeelding

In het interieur is er enkel een knopje ingebouwd om te switchen tussen naft en LPG.

Afbeelding

Amper zichtbaar..

Afbeelding

En als laatste het motorruim..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een LPI-systeem van 'AEB' geworden, de computer is dan weer van 'KING'.
Gasinjectie, dus geen (amper) vermogenverlies en extra verbruik + geen kans op backfires zoals bij een conventioneel gasdampsysteem wel mogelijk is.
Tot dusver heel content van de installatie! Starten gebeurt op naft, als de motor een bepaalde temp. behaalt (49° meen ik) schakelt hij automatisch om naar LPG indien de schakelaar op LPG staat. Terug overschakelen naar naft en daarna eventueel terug naar LPG gaat nog altijd terwijl ik aan het rijden ben.

Sinds aankoop van de wagen al een 9d km's gereden en de 200d km's gepasseerd.

Afbeelding

Op naar de 300d! :P

Gemiddeld verbruik op naft is 11,6L/100km, op LPG 12L/100km.
Dus quasi verwaarloosbaar op LPG (€0,5/L).

Tot zover de werkjes.. wordt vervolgd! ;)
 #12179  door Philippe6
 
-> 2 juni 2014


De rechter mistlamp was gebarsten, al bij aankoop.

Afbeelding

Vervangen door een 2ehands mistlamp (zowel LH + RH).

Afbeelding

De 2 voorste rubberen lijstjes waren deftig aan het roesten en staken me al lang de ogen uit.

Afbeelding

2 Nieuwe exemplaren gekocht bij BMW. :)

Afbeelding

Sinds vorige oliewissel alweer 10d km's erbij op de teller gezet dus de olie + oliefilter gewisseld.
Samen met alle andere vloeistoffen die nog niet waren ververst. (enkel servo olie niet vervangen, die ziet er nog heel fris uit)
Transmissie olie, rem- en koppelingsvloeistof en sperolie.

Afbeelding

De snuit ook wat lager gelegd met Eibach veren. (-35/-30)
Achterste veren zijn niet geplaatst omdat ik vrees dat hij vanachter dan iets te laat gaat liggen door het extra gewicht van de gastank.
Op zijn originele achterste verven hangt hij al laag genoeg, zou eigenlijk iets hoger mogen zelfs.. Misschien dat de Eibach verlagingsveren voor een touring ideaal zijn voor mijn sedan? (ooit..)

Afbeelding

Afbeelding

Overzichtje van de verlagings standen.
Van links naar rechts; standaard, pas verlaagd en na een paar weken rijden.

Afbeelding

Véééél beter imo!
Ondertussen staat de E34 ook terug op zijn standaard 15" BBS velgen met vanachter 2 nieuwe banden.

Afbeelding
 #12180  door Philippe6
 
-> 2 juni 2014


Enkele weken geleden moest ik de E34 voor een nachtje achterlaten op de parking van mijn werk.
's Anderendaags met naar huis rijden rook ik een lichte gasgeur in de wagen en wanneer ik stil stond voor een rood verkeerslicht werd het erger. :o
Gewoon door gereden naar huis en thuis de motorkap toch maar eens geopend om de leidingen te checken.
En tot mijn grote verbazing zag ik het volgende.

Afbeelding

Allemaal kleine puntjes in de dunne leiding.
En laat dit nu net de gasleiding tussen de verdamper en de injectoren zijn! :o :o

Afbeelding

Alsof iemand de leiding met een naald heeft bewerkt. Alle andere leidingen waren onaangetast.
Telefoontje naar de gasboer gedaan en hij zei met dat het hoogstwaarschijnlijk een steenmarter is geweest.
Volgende dag naar de installateur gereden (op naft dan wel! :P) en op 10min tijd was de leiding vervangen en het probleem van de gasgeur opgelost.


Verder nog een deurpaneel dat los hing, vast gekit.

Afbeelding


En van het voorbije, verlengde weekend, gebruik gemaakt om de E34 eens grondig te poetsen.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst de wagen twee keren grondig gewassen.

Afbeelding

Daarna de lak gekleid, gewaxt en allerhande delen grondig gepoetst.

Afbeelding

Front gedemonteerd om te poetsen.
Ivm een E28 en een E30 is zo een E34 wel veel ingewikkelder opgebouwd.
Ipv schroefjes zitten er vaak van die vervelende kunststof weerhaakjes, die na bepaalde tijd ook wel eens durven breken.

Afbeelding

De banden schoongewreven en ingespoten met een Swissvax product.

Afbeelding
 #12182  door Philippe6
 
-> 2 juni 2014


En tot slot heb ik me vandaag geamuseerd met het reinigen van de achterbank.

Afbeelding

Deze lag nog onder de achterbank. :)

Afbeelding

Het laatst een lederreinigingskitje van Swissvax gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht precies wel eens gebeuren!
Zo vuil leek die ook weer niet, gemonteerd. :P

Afbeelding

En terug gemonteerd..

Afbeelding


Sinds deze week heb ik ook een barst in mijn voorruit en ze wordt steeds langer en langer! :o
Dus dringend op zoek gaan naar een vervangruit!

Afbeelding



To be continued..
 #12183  door Philippe6
 
-> 22 juni 2014


Enkele weekends geleden de rest van het interieur eens grondig gepoetst, te beginnen met de voorste zetels.

Afbeelding

Was ook wel eens nodig.. :o

Afbeelding

Daarna het tapijt onder handen genomen.

VOOR
Afbeelding

NA
Afbeelding

Het voorste deurpaneel dat los hing terug vast gekit na een eerdere mislukte poging. :)

Afbeelding

Alle oude silicoon verwijderd (kutwerkje!) en daarna de hoekjes vastgezet met pattex.

Afbeelding

En naderhand het paneel zelf gelijmd met TEC 7.

Afbeelding


Aangezien de eerste 10.000km's op LPG achter de rug zijn, de bougies vervangen en de klepspeling eens nagemeten ivm meer slijtage van de kleppen. (LPG is droger + warmere verbrandingstemp.)

Afbeelding

Afbeelding

Eerste keer dat ik kleppen zou stellen van een motor, principe is niet al te moeilijk maar de uitvoering ervan viel al bij al toch tegen!
Klepspeling moet zowel bij in- als uitlaat 0,3mm zijn en was telkens kleiner dan de 0,3mm. Dus excenterplaatje losgedraaid en ingesteld op de 0,3mm, zo klep per klep, cilinder per cilinder in de ontstekingsvolgorde (waarom eigenlijk?). Totdat ik terug bij de eerste cilinder was en de speling namat.. geen 0,3mm maar meer of minder, zowel bij cilinder 1 als 2, 3.. Soms was de speling bij het nameten te groot (voelmaatje van 0,33 paste ertussen), soms paste het voelmaatje van de 0,3mm er zelfs niet meer tussen. VREEMD!
Zo alle kleppen een paar keer ingesteld totdat alle inlaatkleppen goed waren, de uitlaatkleppen varieerden nog steeds bij het nameten.
Enkele uren ??? verder waren ook alle uitlaatkleppen ongeveer juist afgesteld en besloten verder te gaan..
Hoe nauw komt het eigenlijk bij afstellen? Is bv. 0,33mm of 0,28mm ook nog OK? Want een verschil van 0,02/3mm is echt niets!
 #12184  door Philippe6
 
-> 22 juni 2014


M30 Motoren hebben het gekend probleem dat de 2 banjobouten van de oliebaar onder het kleppendeksel wel eens los durven komen met alle gevolgen vandien. (slechte olietoevoer aan nokkenas en dus ook extra slijtage)
Aangezien het kleppendeksel er toch af was, deze ineens vervangen door exemplaren met een patch op met telkens 2 nieuwe rondellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bougies na 10.000km's op LPG, precies toch wat wit.. :P

Afbeelding

En alles terug samengebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motor bolt nu even goed/slecht al voorheen en tikt niet echt meer of minder volgens mij. Dus zal wel in orde zijn? :)
Op naar de volgende werken..

[youtube]http://youtu.be/7E7_DuLEz98[/youtube]
 #12185  door Philippe6
 
-> 3 november 2014


Weeral 12.000km Verder sinds vorige update, tijd voor een update'je. :)

Sinds aankoop heb ik altijd al gezegd dat ik ooit een zonnerollo voor vanachter wilde, omdat het 'dik' staat en ook wel handig is in de zomer. 8)
Op marktplaats een manuele 2ehands zonnerollo op de kop kunnen tikken dat nog goed werkt. Enkel was de hoedenplank in een andere kleur en nogal fel verbleekt door de zon.
Eerste plan was om de 2ehands hoedenplank op te frissen maar uiteindelijk mijn eigen hoedenplank voorzien van een sleuf voor het zonnerollo.

Afbeelding

Afbeelding

De bekleding van die hoedenplank die al deels los zat kwam nog veel verder los door het snijden van de sleuf.
Terug vastgeplakt met lijm.

Afbeelding

Het zonnerollo gemonteerd, paste gelukkig mooi. 8)

Afbeelding

De haakjes vlak gemaakt en opgeschuurd.

Afbeelding

En daarna met 2-componentenlijm van Bison vastgelijmd aan het dak.

Afbeelding

Afbeelding

En alles terug gemonteerd, achterbank moet gedemonteerd worden om de hoedenplank eruit te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


8-)