-> 26 december 2015
De bestelde delen gaan afhalen bij BMW; 2 pakkingen voor de zijkant van het deksel, veer van de kettingspanner, plunjer, afdichtingsring voor de plug van de spanner en kogeltjes voor in de plunjer.
Volgens de onderdelentekening van BMW lijkt het alsof er tussen de veer en de plunjer van de kettingspanner een kogeltje moet zitten. Deze had ik bij het demonteren van mijn kettingspanner niet gevonden dus dacht ik dat dit mogelijk de reden was waarom de ketting verkeerd lag.. De kettingspanner zou niet genoeg op druk komen omdat de olie door de plunjer heen wordt gepompt omdat het kogeltje de opening in het uiteinde van de plunjer niet zou dichten. Waardoor de ketting niet strak wordt gehouden en mogelijk een tand zou kunnen verspringen op een tandwiel!?
Ook past dat kogeltje perfect in de conische zijde van de veer, welke omgekeerd gemonteerd zat op de motor!
En omdat je deze per 25 moet kopen bij BMW en deze quasi niets kosten maar ineens 25 kogeltjes aangekocht.
TOTDAT ik bij het vergelijken van de oude & nieuwe plunjer iets hoorde rammelen in de nieuwe plunjer.
Nu zit dat kogeltje blijkbaar ingebouwd in een kamertje vooraan in de plunjer. Als je op de achterkant blaast, blokkeert het kogeltje de opening, zichtbaar op de foto en kan je niet meer doorblazen. Zo bouwt de olie dus de druk op in de plunjer en de veer dient enkel om de ketting deels op spanning te houden wanneer de motor niet draait of voor tijdens het starten dus als er geen oliedruk aanwezig is.
Dit ook eens geprobeerd op de oude plunjer en daar werkte het kogeltje ook nog dus tot daar mijn theorie waarom de ketting een tand verkeerd ligt..
De nieuwe kettingspanner gemonteerd en ontlucht.
Dit doe je door het kamertje waar de kettingspanner de geleider raakt, te vullen met olie en deze zolang in te duwen en los te laten totdat alle lucht uit de kettingspanner is en de ruimte zich met olie heeft gevuld.
Geleidelijk aan voel je ook dat er steeds meer en meer druk op de spanner komt te staan.
(Wat je ook kan doen en wat ik ook nog heb gedaan, is de spanner gewoon monteren en alvorens 'echt' te starten, de motor gewoon rond laten gaan op de startermotor tot de oliedruk in de motor is opgebouwd en het olielampje in het dashboard uit gaat; ontsteking loskoppelen en relais van brandstofpomp demonteren).
En de plug op moment gezet; een leiding van de aircopomp zat hier wel redelijk in de weg, vandaar het kniegewricht.
Het bovenste distributiedeksel goed zuiver gemaakt.
De boutjes ervan alvast klaar gezet en voorzien van kopervet.
De plaatsen waar pakkingen komen voorzien van 'pakkingen pritt' zodat deze mooi blijven zitten tijdens de montage.
De bestelde delen gaan afhalen bij BMW; 2 pakkingen voor de zijkant van het deksel, veer van de kettingspanner, plunjer, afdichtingsring voor de plug van de spanner en kogeltjes voor in de plunjer.
Volgens de onderdelentekening van BMW lijkt het alsof er tussen de veer en de plunjer van de kettingspanner een kogeltje moet zitten. Deze had ik bij het demonteren van mijn kettingspanner niet gevonden dus dacht ik dat dit mogelijk de reden was waarom de ketting verkeerd lag.. De kettingspanner zou niet genoeg op druk komen omdat de olie door de plunjer heen wordt gepompt omdat het kogeltje de opening in het uiteinde van de plunjer niet zou dichten. Waardoor de ketting niet strak wordt gehouden en mogelijk een tand zou kunnen verspringen op een tandwiel!?
Ook past dat kogeltje perfect in de conische zijde van de veer, welke omgekeerd gemonteerd zat op de motor!
En omdat je deze per 25 moet kopen bij BMW en deze quasi niets kosten maar ineens 25 kogeltjes aangekocht.
TOTDAT ik bij het vergelijken van de oude & nieuwe plunjer iets hoorde rammelen in de nieuwe plunjer.
Nu zit dat kogeltje blijkbaar ingebouwd in een kamertje vooraan in de plunjer. Als je op de achterkant blaast, blokkeert het kogeltje de opening, zichtbaar op de foto en kan je niet meer doorblazen. Zo bouwt de olie dus de druk op in de plunjer en de veer dient enkel om de ketting deels op spanning te houden wanneer de motor niet draait of voor tijdens het starten dus als er geen oliedruk aanwezig is.
Dit ook eens geprobeerd op de oude plunjer en daar werkte het kogeltje ook nog dus tot daar mijn theorie waarom de ketting een tand verkeerd ligt..
De nieuwe kettingspanner gemonteerd en ontlucht.
Dit doe je door het kamertje waar de kettingspanner de geleider raakt, te vullen met olie en deze zolang in te duwen en los te laten totdat alle lucht uit de kettingspanner is en de ruimte zich met olie heeft gevuld.
Geleidelijk aan voel je ook dat er steeds meer en meer druk op de spanner komt te staan.
(Wat je ook kan doen en wat ik ook nog heb gedaan, is de spanner gewoon monteren en alvorens 'echt' te starten, de motor gewoon rond laten gaan op de startermotor tot de oliedruk in de motor is opgebouwd en het olielampje in het dashboard uit gaat; ontsteking loskoppelen en relais van brandstofpomp demonteren).
En de plug op moment gezet; een leiding van de aircopomp zat hier wel redelijk in de weg, vandaar het kniegewricht.
Het bovenste distributiedeksel goed zuiver gemaakt.
De boutjes ervan alvast klaar gezet en voorzien van kopervet.
De plaatsen waar pakkingen komen voorzien van 'pakkingen pritt' zodat deze mooi blijven zitten tijdens de montage.