E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #12198  door Philippe6
 
-> 14 juli 2015


Ondertussen weer wat dingen aan de E34 gedaan om hem nog wat beter te zetten. :)

* De achterlichten vervangen door betere exemplaren.

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding


* Ik meende altijd dat de fan niet veel lucht door het interieur blies en dat komt meestal door een verstopte pollenfilter.
Dus een nieuwe gehaald en aan de vervelende klus begonnen, ambetante plek om te sleutelen!

Afbeelding

Afbeelding

Om er dan achter te komen dat een E34 van mijn bouwjaar geen pollenfilter heeft! :o >:(

Afbeelding
 #12199  door Philippe6
 
-> 14 juli 2015


* Rubbers rond de deurklinken vervangen door nieuwe.
Ook een vervelend klusje aangezien die rubbers (mede door het koude weer van toen) niet veel meegaven.
Uiteindelijk een goede truuk gevonden om ze te monteren door ze eerst te verwarmen met een haarföhn.

Afbeelding

Via dat gat in de deur, kan je een haakje naar achteren trekken waardoor de deurklink (lijst) los komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(deze zit niet 100% goed omdat ik toen nog niet de juiste manier had gevonden om ze te monteren, de andere 3 zitten beter)


* Iets wat me ook al super lang stoorde, is dat de bestuurderszetel scheef stond. Blijkbaar een bekend probleem bij de elektrische zetels van de E32's/E34's.

Afbeelding

Via marktplaats een 'specialist' gevonden en die heeft de zetel uit elkaar gehaald en gefixt.
Maar waarschijnlijk dat er door die reparatie te veel kracht op het frame van de rugleuning is gekomen. Hier zat reeds een scheur in maar na de reparatie kraakte het frame bij elke beweging. Maw, om u aan dood te ergeren!! :censor:

De boosdoener.

Afbeelding

(rugleuning gans kunnen demonteren om die barst te laten lassen)

Afbeelding

En gelukkig terug kraakvrij nu!

Afbeelding
 #12201  door Philippe6
 
-> 14 december 2015


We naderen het einde van het jaar weer en volgens mij houdt de 535i niet echt van deze periode. De laatste weken heb ik weer meer aan de auto gewerkt dan dat ik ermee heb kunnen rijden heb ik de indruk, net zoals vorig jaar.. :|

Hieronder een opsomming van de werken:

* Voorste stabilinken vervangen omdat één oude was versleten en voor een hels geklop vooraan zorgde.

Afbeelding


* De ophangingsrubbers van de uitlaat, van Schmiedmann en minder dan een jaar geleden geplaatst, moeten vervangen omdat deze weeral door waren gescheurd! Ditmaal toch maar de originele bij BMW gehaald.

Afbeelding

* Fan schokte nogal hard omdat de V-riem wat verduurd was, gelijk 3 nieuwe riemen gemonteerd.
Riem; waterpomp & alternator / servo pomp / airco pomp.

Afbeelding

* De grote ophanging rubbers van de achteras aan de carrosserie waren versleten waardoor heel de achteras verschrikkelijk hard kraakte bij manoeuvreren/achteruit een greppel inrijden.
Deze heb ik door een garagist laten vervangen.

* Oppervlakkige roest aan een remleiding aangepakt; opgeschuurd, ontvet, behandeld met roestvormer en uiteindelijk een dikke grondlaag erover gezet.

* Eind november naar de keuring geweest.

Afbeelding

Afgekeurd voor mijn linkse koplamp, lichtbeeld was een bolletje ipv een 'rechte lijn' terwijl ik zo geen verschil zag tussen linker en rechter koplamp..
Wel zagen de koplampen er wat dof uit.

Afbeelding

Afbeelding

Dus besloten om de koplampen in zijn geheel te demonteren en dan te inspecteren en te reinigen.
Op een zaterdagmiddag aan begonnen om zo voor maandagochtend zéker klaar te zijn omdat het mijn daily nog steeds is.
 #12202  door Philippe6
 
-> 14 december 2015


Afbeelding

Maar zoals gewoonlijk moest er weer iets mis gaan; met het lostrekken van een connector aan de achterkant van de koplamp, iets te veel kracht gezet met als gevolg..krak..

Afbeelding


Afbeelding

Broze kunststof. Ondertussen was het al zaterdagnamiddag en besloten om de koplamp te reinigen met water en fijn schuurmiddel, goed te laten drogen en zo terug te monteren om er maandag toch maar mee naar het werk te kunnen rijden.
De koplamp in het motorruim wel moeten 'ophangen' met een bandje zodat hij ongeveer goed hing qua hoogte. :D

Met het demonteren van het lampje in de linker koplamp gezien dat het lampje scheef in de behuizing zat omdat de gebogen beentjes die hem vastklemmen hun veerkracht hadden verloren. Dus eigenlijk had ik de hele unit niet te hoeven demonteren maar nu zijn ze ineens gereinigd ook. En dit was dan waarschijnlijk ook de reden van het slechte lichtbeeld en de afkeuring. De beentjes met de hand bijgebogen zodat de lampje terug vast zit.

Een week zo rondgereden om niet alles terug te moeten monteren en weer demonteren om de koplamp het weekend erop te fixen.

Afbeelding


* Die week wilde de auto 's avond op een keer niet starten vanwege een platte batterij, na amper een 10h stil te hebben gestaan! Gelukkig wel thuis.
Batterij een nachtje laten opladen en met een auto van mijn ouders gaan werken.

Afbeelding

Volgende avond auto willen starten maar batterij was nog steeds plat!
Dan de batterij laten testen, bleek deze gewoon kapoet te zijn..
Originele BMW-batterij, geplaatst in augustus 2011 en volgens de factuur die ik er nog van heb, heeft deze €180 gekost. En na een goede 4 jaar al een laadcel kapot! Moest ik deze zelf hebben gekocht bij BMW, ik ging er eens mee terug.

Afbeelding

Dus maar een nieuwe gaan halen en ervan verschoten hoeveel zo een (zware, 88Ah) batterij kost!
13,75V Met stationair draaiende motor, lijkt toch OK te zijn.

Afbeelding


* Ondertussen een 2ehands koplamp gevonden voor mijn E34, deze zijn enkel tussen '87 en '89 geleverd dus vrij zeldzame HELLA-koplamp.

Afbeelding

Maar toch besloten om eerst te proberen de kapotte koplamp te lijmen en moest dit niet lukken, de 2ehands koplamp te monteren.
De linker koplampunit weer gedemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

2 Componentenlijm voor kunststof, ruikt zoals het er uit ziet, chemisch! Maar hecht verbazend goed, armpje leek goed vast te zitten dus de koplamp zo terug gemonteerd.

Afbeelding
 #12203  door Philippe6
 
Afbeelding


Lampen weer super helder, duidelijk merkbaar verschil op de baan in het donker!

Afbeelding

Afbeelding

Lichten laten afstellen en vandaag terug naar de keuring gegaan.

Afbeelding

Blanco gekeurd! 8)


Op naar de volgende problemen..
 #12204  door Philippe6
 
-> 22 december 2015


Midden oktober heb ik de kleppen ook nog gesteld tijdens het algemene onderhoud (olie, oliefilter + bougies), bewust met meer kleppenspeling dan voorgeschreven; 0,33mm ipv 0,3mm om te testen of dit een gunstig effect zou hebben op het rijgedrag. Wat dus niet het geval is, enkel tikken de kleppen nu wat harder dan normaal.
Aangezien ik vakantie heb, vandaag de kleppen terug op 0,3mm willen stellen.

Afbeelding

De luchtinlaat, viscokoppeling met fan en kleppendeksel gedemonteerd, ondertussen al bijna routinewerk! :D

Afbeelding

En nu we toch zo ver waren, ook eens gecontroleerd of de timing van de nokkenas tov de krukas nog wel goed is.
Dit kan je nagaan door de krukas zo te verdraaien dat de markering op de trillingsdemper overeenkomt met de markering op het onderste distributiedeksel, dus als de 2 onderstaande groene lijntjes gelijk staan. Dan staat cilinder 1 in zijn bovenste dode punt.

Afbeelding

En als dat is, zou het tandwiel van de nokkenas als volgt moeten staan.

Afbeelding

2 Bouten van het nokkenastandwiel moeten parallel staan tov de cilinderkop en de dowel moet in het 3e kwart staan.
Maar aangezien het bovenste distributiedeksel bij mij nog gemonteerd is, kan ik niet naar de stand van de bouten kijken. Ik heb een merkteken op de nokkenas gebruikt.

_____________________________________________________________________________________________

Ik ben omgekeerd tewerk gegaan, eerst de nokkenas goed gezet zodat ik naderhand kan kijken of de 2 streepjes van de krukas overeen komen.

Afbeelding

En dan moet het platte vlak vooraan op de nokkenas ook naar boven wijzen.

Afbeelding

Dan terug naar de markeringen op de trillingsdemper / distributiedeksel gekeken..

Afbeelding

+/- 3,5cm Verschil tussen de streepjes dus de nokkenas loopt na op de krukas. :o
Dit heb ik nog enkele keren gedaan om te controleren of het wel zo is, want dit is redelijk veel toch wel!
De ketting zou wat rek kunnen hebben, maar 'nooit' zoveel en de ketting en het nokkenastandwiel zien er op zich nog goed uit.

Als een kettinggeleider gebroken zou zijn, had ik het waarschijnlijk wel gehoord aan de motor en zou ik het misschien zelfs al kunnen zien van bovenuit.

Nu is het wel zo, dat in juni 2012 de cilinderkop gedemonteerd is geweest (tijdens het bezit van de vorige eigenaar) omdat er iets mis was met de cilinderkop. Vermoedelijk is de ketting toen verkeerd gelegd?
Om zo een offset te krijgen, moet de ketting al 1 à 2 tanden zijn versprongen op een tandwiel wat straf zou zijn.

Afbeelding
(totaal een factuur van €1638,14! :o )


Dit zou ook wel kunnen verklaren waarom de gasrespons niet super is, de motor iets inhoudt en er stationair te weinig vacuüm aanwezig is!? Vanaf dat ik de wagen had, zeiden mensen al dat de motor wat 'tam was gereden' maar omdat ik van een E28 520i kwam en omdat ik nog nooit met een andere 535i heb gereden, leek me dit waarschijnlijk normaal.

Deze namiddag al enkele onderdelen besteld zodat ik het bovenste distributiedeksel kan demonteren om het nokkenastandwiel te demonteren en juist terug te monteren. Tevens kan ik dan hopelijk wat beter in de distributie kijken om te zien of voor de rest alles nog goed is. De Gehele distributie demonteren en vernieuwen is nu nog wat overdreven.
Zo gaan we ons deze vakantie toch alweer niet vervelen.
 #12205  door Philippe6
 
-> 26 december 2015


Ondertussen hebben we, tussen de familiefeesten door, weer verder gesleuteld.

Als eerst de kleppen terug op 0,3mm gesteld.

Afbeelding

Hier gebruik ik altijd onderstaande tabel voor om te weten wat ik allemaal heb gemeten/gesteld.

Afbeelding

De ontsteking voor op de nokkenas gedemonteerd.

Afbeelding

Krukassensor gedemonteerd, KVS afgelaten zodat het thermostaathuis los kan worden gedraaid en het bovenste distributiedeksel gedemonteerd, welk op de koppakking rust!

Afbeelding

Nu is de stand van de boutjes in het nokkenastandwiel ook zichtbaar voor de afstelling van de timing.

Afbeelding

De afwijking in timing, goed zichtbaar nu.

Afbeelding

Daarna de tijdmarkeringen van de trillingsdemper eens goed gezet en gekeken hoeveel de nokkenas foutief verdraaid staat.

Afbeelding

Toch 'maar' +/-10°.

Afbeelding

Daarna de kettingspanner gedemonteerd en de verdere staat van de distributie nagekeken.

Afbeelding

Afbeelding
 #12206  door Philippe6
 
-> 26 december 2015


De kettinggeleider die onder spanning wordt gezet door de kettingspanner lijkt normale slijtage te hebben na 240k km's.

Afbeelding

De vaste kettinggeleider, voor zover ik kon zien leek alles ook in orde en is deze zeker niet afgebroken.

Afbeelding

De krukas rondgedraaid en ondertussen het tandwiel van de krukas nagekeken op beschadigingen of ontbrekende tandjes? Maar voor zover ik het kon zien, leek alles in orde.

Afbeelding

Alle contactvlakken van het bovenste deksel met de cilinderkop goed zuiver gemaakt en opletten dat er niets in de distributie valt.

Afbeelding

Afbeelding

En nu de spanning van de ketting is, kan het tandwiel gedemonteerd worden.

Afbeelding

Het nokkenastandwiel.

Afbeelding

Precies toch lichtjes beschadigd hier en daar en de ketting lijkt aan afdruk na te hebben gelaten in het tandwiel..

Afbeelding

En het tandwiel juist terug gemonteerd zodat de bouten haaks/parallel op de cilinderkop staan; de nokkenas stond dus 1 tand verkeerd, zie de groene markeringen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding