E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #12187  door Philippe6
 
-> 3 november 2014


Eén van de opties op deze wagen is 'zetelverwarming'. Coole optie voor een auto uit 1988 en leuk voor in de winter maar als de verwarmingselementjes kapot zijn, heb je er ook niets aan. :lol: Enkel de rugverwarming van de passagierszetel werkte nog bij aankoop.
4 Nieuwe verwarmingselementjes bij de BMW-dealer gekocht (hennig duur trouwens!! :o ) en aan het karwei begonnen.

Eerst de zetels gemonteerd -> ideaal moment om het tapijt nog eens grondig te reinigen.

Afbeelding

Om dan de volledige lederen bekleding van de zetels te demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de demontage wel nog enkele keren gedacht 'Als dat nog maar ooit in orde komt!' . :o

Nieuwe matje! 8)

Afbeelding

Het oude matje zit vast gestikt aan de voering en dus ook aan het leder dus het plaatsen van de het nieuwe matje is geen plug&play.

Afbeelding

De reden waarom het oude matje niet meer werkte.

Afbeelding

Stuk van het oude matje weggeknipt.

Afbeelding

Nog hier en daar moeten knippen in de voering om het nieuwe matje te plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

(En dit 4x, voor beide rug- en zitvlakken)

Terug monteren.

Afbeelding
 #12188  door Philippe6
 
-> 3 november 2014


Afbeelding

Afbeelding

Het zitvlak van de bestuurderszetel.

Afbeelding

Hier was het matje blijkbaar al ooit vervangen, stak een matje uit 1994 in.
Dus het eerste matje had het maar 6 jaar vol gehouden! :shock:

Afbeelding

De superhandige tang om de bekleding terug vast te maken aan de zetel, zonder zou ik er niet aan beginnen.

Afbeelding

De zetel terug volledig gemonteerd en het leder nog eens gereinigd en behandeld met producten van swissvax. :D

Afbeelding

Beide zetels in de auto geplaatst met werkende zetelverwarming nu! :love:
Enkel heeft de bestuurderszetel kuren; vaak moet ik de schakelaar verschillende keren aan- en uitzetten eer de zetel warm wordt. Volgens mij is die schakelaar niet meer goed, moet ik nog eens uitpluizen.

Afbeelding
 #12189  door Philippe6
 
-> 3 november 2014


Begin september op vakantie geweest, natuurlijk met de E34! :D
via Oostenrijk naar Italië en terug via Zwitserland en een klein stukje Frankrijk.

Afbeelding

In totaal 3000km's gereden op 8 dagen tijd en de E34 heeft dat zeer goed gedaan, perfecte cruisekar! 8)

Het koffer goed volgeladen, nog net groot genoeg met de gastank.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ergens op de Stelviopass..

Afbeelding

Afbeelding

Op de Plöckenpass, tussen Oostenrijk en Italië.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nog altijd super content van de aankoop, vorig jaar in december.
Sindsdien al een 29d km's gebold waarvan een dikke 20d op gas.. so far, so good. :P Hopelijk kan ik er nog lang meer rondbollen!

Overzichtje van de tankbeurten voor de geïnteresseerden.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611732.html?page=2
 #12190  door Philippe6
 
-> 13 januari 2015


Reeds een dik jaar in mijn bezit en nooit problemen gehad met de E34, altijd positief over geweest maar de voorbije 2 maanden heb ik er mijn peren toch mee gezien, in de komende post(s) ga ik er niet veel goeds over kunnen vertellen! :verymad:

Begin november merkte ik dat de motor wat meer moeite had om warm te starten, koudstart 's morgens en gewoon rondrijden was geen probleem. Enkele weken later zelfs niet meer warm willen starten maar na een kwartiertje wachten startte de motor weer alsof er niets aan de hand was.. Het leek alsof de motor verzoop en daardoor weigerde te starten. Enkele dagen later gemerkt dat gas geven tijdens het warmstarten hielp en zo nog een tijdje rondgereden. (meer lucht in cilinder -> het te veel aan naft kan toch nog ontbranden)
Eind november had ik een week verlof dus kon ik het eens deftig bekijken, ondertussen had ik al veel gegoogled en het meestvoorkomende probleem zou zijn; falende benzinedrukregelaar, kapotte temperatuursensor of een lekkende injector.
Benzinedrukregelaar is gemakkelijk te testen door het vacuumdarmpje los te trekken en te kijken als er benzine in zit of dat het buisje fel naar benzine ruikt. Dat had ik al getest maar was het dus niet.

Tijdens mijn verlof begonnen aan het demonteren van de injectoren om deze te laten testen.

Afbeelding

Tijdens het demonteren nog gemerkt dat de verdeelkap + rotor aan vernieuwing toe waren.

Afbeelding

Afbeelding

Enkele uurtjes later (LPG-injectoren en toebehoren zitten tamelijk in de weg om de benzinerail te demonteren! :verymad: ) had ik de injectoren van de motor af.

Afbeelding

Het viel me al direct op dat 1 injector verdacht nat stond van de naft! Lekkende injector??

Afbeelding

Afbeelding

De injectoren verder gedemonteerd en laten testen, reinigen en voorzien van nieuwe O-rubbers bij een bedrijf in de buurt.
De injectoren gaan afhalen en deze waren goed bevonden dus daar zou het niet aan liggen.. :frown:
Of misschien dat er eentje vuil was en daarom gek deed?

Afbeelding

Nieuwe rotor + verdeelkap en ineens (voor de zekerheid) ook 2 nieuwe temperatuursensoren (ECU + dashboard) aangekocht.

Afbeelding

Een falende temperatuursensor zou de ECU kunnen wijsmaken dat de motor altijd koud is waardoor er altijd teveel naft wordt ingespoten..

Afbeelding
 #12191  door Philippe6
 
-> 13 januari 2015


Nieuwe temperatuursensoren monteren op het thermostaathuis.

Afbeelding

Aangezien de hele luchtinlaat gedemonteerd was, het kleppendeksel nog even gedemonteerd om te zien als de banjobouten van de olierail nog goed vast zaten (in juni nog vervangen).

Afbeelding

De geteste en goed bevonden injectoren terug op de benzinerail gemonteerd.

Afbeelding

En daarna het geheel terug op de luchtinlaat gemonteerd.

Afbeelding

De volgende brandstofleiding nog moeten vervangen omdat deze gesneuveld was tijdens het demonteren.
Wilde deze eerst vervangen door een standaard recht stuk benzineleiding maar dat ging niet omdat deze dichtknikt in de bocht.. Dus een nieuwe voorgevormde benzineleiding bij BMW moeten bestellen.
-> 2 dagen en €25 verder :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen waren we al een dag of 5 verder maar alles toch nog tijdens mijn verlof kunnen doen.

Afbeelding

Vol hoop een testritje gemaakt maar zonder succes, eenmaal warm niet meer te starten zonder gas te geven.
Alles voor niets gedaan! :twisted:

Nog een 2 weken rondgereden met het probleem totdat de motor plots zeer vreemd deed op de terugweg van mijn werk. Superslecht gasrespons, zeer slecht stationair draaien op niet alle 6 de cilinders en extreem naar benzine ruiken!
Ik was op een 4km van mijn gasboer dus hem direct gebeld en hij zei me naar hem te rijden. Met veel moeite aan 30km/h en een naftwolk dat uit de uilaat kwam, een dik half uur later -gelukkig!- aangekomen bij de gasboer met 7l benzine minder in de tank! :?: :?: :?:
Samen een deel zaken nagekeken; bougies, ontsteking, uitlaatgassen gemeten (kwam quasi pure naft uit de uitlaat) en de inlaat zat ook vol naft tijdens het demonteren. Er was dus iets serieus fout met de inspuiting van de benzine. De injectoren waren de hoofdverdachten maar die waren 2 weken ervoor nog getest geweest dus die moesten wel goed zijn!
Uiteindelijk de motor op LPG laten draaien (bolde daar al iets beter op), het relais van de benzinepomp uitgetrokken zodat er geen naft meer naar voren werd gepompt en zo naar huis gereden. De gasboer had het te druk om alles in detail na te kijken.
4 Dagen later begon het kerstverlof dus dan maar zoeken naar de oorzaak van het probleem..

Volgende hoofdverdachte was de ECU, deze zou de injectoren natuurlijk nog fout kunnen aansturen waardoor een injector blijft openstaan.. De ECU gedemonteerd maar natuurlijk niets aan te zien, dan een andere ECU gaan halen om deze uit te sluiten en vrij snel een andere ECU gevonden, wel een M1.3 ipv de M1.1 ECU die in mijn E34 zit maar dat zou plug&play zijn en tevens een upgrade van mijn motormanagement.

Afbeelding

Andere ECU gemonteerd maar nog steeds geen verbetering. :verymad:
Dan zakte me de moed helemaal in de schoenen en besloten om professionele hulp in te schakelen (23 dec) maar zoals ik al vreesde zaten alle BMW-filialen en andere BMW-garages in de buurt stampvol geboekt tot begin januari, daar kon en wou ik niet op wachten.

Omdat ik echt geen idee meer had wat het zou kunnen zijn, begonnen om wat meters bij elkaar te zoeken en basis zaken na te meten om zo dingen uit te kunnen sluiten. Via via al gehoord dat het de koppakking wel eens zou kunnen zijn :o dus om te beginnen een compressietest uitgevoerd om deze hopelijk uit te kunnen sluiten!!
Eenvoudige compressiemeter op het internet gekocht voor €25 en de compressie van het blok nagemeten.

Afbeelding

Compressie zou tussen 9-10 bar moeten zitten, gemeten waardes;
9.6 / 9.2 / 9 / 9.7 / 9 / 9.7
Zou dus in orde moeten zijn, gelukkig.

Afbeelding
 #12192  door Philippe6
 
-> 13 januari 2015


Tijdens het demonteren van de bougies voor de compressietest weeral gemerkt dat 1 bougie nat stond van de benzine. :o
De 3e van rechts, 3e cilinder.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de benzinedruk gemeten voor de benzinerail, deze zou constant op 3 bar moeten staan en zou amper druk mogen verliezen na het uitzetten van de motor. Zelfs na enkele dagen moet de druk nog +/-3 bar zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Tijdens het draaien van de motor was de druk mooi 3bar maar na het stilleggen van de motor daalde de druk enorm snel tot 0,5bar om uiteindelijk naar 0bar te gaan. Tis ook te horen hoe slecht te motor klonk. :yikes: :yikes: :yikes:
Extern was er geen benzine lek en er kwam nog steeds bijna pure benzine uit de uitlaat.. Dan MOET het toch iets met de injectoren zijn. En na het stilleggen van de motor worden de injectoren niet meer aangestuurd dus kan er ook geen injector elektronisch open blijven staan.
Dus maar weer alle injectoren gedemonteerd om deze nog maar eens te onderzoeken, wist toch al hoe het moest dus ging de 2e keer al pakken sneller. :D Zag er wel enorm tegenop om weer buiten op de oprit in de vrieskoude te moeten sleutelen, bepaalde dagen zelfs bij -4°C gesleuteld.
En ook de injector van de 3e cilinder stond nat van de benzine, net als de bougie van deze cilinder! Deze injector gekenmerkt met plakband, opnieuw naar het bedrijf geweest dat mijn injectoren, de maand ervoor, reeds had getest en hen gevraagd om ze nogmaals te testen. Ook verteld dat ik de injector met plakband rond verdacht vond.
De jongen terug de werkplaats in om de injectoren te testen en een paar minuten later kwam hij zeggen dat er iets mis was met een injector. Ik mee de werkplaats in, wou het nu wel met mijn eigen ogen zien!

[youtube][/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=5ch-ut8 ... 08YIsfPizg

En inderdaad, de injector van de 3e cilinder (meest linkse in het filmpje) bleef constant open staan en spoot veel meer benzine dan de 5 andere. Ik superblij dat ik eindelijk de oorzaak van het probleem wist maar langs de andere kant ook verveeld omdat ik de injectoren al had laten testen en ik daarna tegen iedereen die me heeft geholpen heb gezegd dat de injectoren getest zijn geweest en dus ook in orde moesten zijn. NIET DUS! Het had me een hele boel ellende, tijd en geld bespaard als ik direct wist dat 1 injector niet meer goed functioneerde.

Dan besloten om ineens 6 nieuwe injectoren te kopen om safe te zijn in de toekomst en omwille van het ongemak nog een fikse korting gekregen op de aankoopprijs.

Afbeelding

Vervangmodel van de originele met een heel andere spuitkop.

Afbeelding

Afbeelding

Weeral alles terug in elkaar gezet..

Afbeelding

Voor de veiligheid alle 6 de bougies vernieuwd en de olie ververst + filter vervangen omdat de motorolie zelfs al serieus naar benzine rook!

Afbeelding

En dan de motor vol hoop gestart en terug een normaal motorgeluid gehoord, superblij! :love:

Uitstappen en naar de motor gaan om alles te checken, lijkt er een vreemd geluid van de waterpomp te komen alsof het lager niet meer goed is. Terwijl de pomp een 2,5jaar geleden nog vervangen zou zijn geweest?
Een probleem komt ook nooit alleen hé! Dus nog een nieuwe waterpomp monteren en hij zou er weer lang tegen moeten kunnen.
En als we dan toch het KVS moeten aflaten en de fan etc. moeten demonteren, kunnen we beter ook ineens een nieuwe thermostaat steken. :)
 #12193  door Philippe6
 
-> 13 januari 2015


Enkele dagen later begonnen aan het laatste karwei, kar opkrikken, KVS aflaten, fan demonteren, koelslangen loskoppelen en dan de waterpomp losdraaien. Deze zit vast met 6 boutjes op het motorblok dus daar kan niet zoveel misgaan zou je denken.
1e boutje los, 2e , 3e en 4e ook. 5e zat wat stroef en KNAK, bout over! f*ck! :help: 6e dan nog maar losgedraaid zodat de pomp er al af kon.
Net in die onderste uithoek waar het minste plaats is, moest de bout afbreken. Die bout laten steken en de nieuwe pomp met 5 bouten vastzetten leek me geen goed idee.

Afbeelding

Afbeelding

Zaten we met dat probleem..
Weinig plaats, kort stukje dat uitsteekt om op te werken en met niets los te krijgen..
Nog een industriële hitteföhn geleend om het schroefdraadhuis te verwarmen maar zelfs na een half uur warmstoken op 600°C niet los te krijgen! :twisted:

Uiteindelijk de E34 laten afslepen naar een werkhuis van iemand in de buurt die de bout met een vlam en veel moeite heeft losgekregen. Daar dan ook alles terug gemonteerd met 6 nieuwe boutjes om de waterpomp vast te zetten!

Afbeelding

Oude pomp.

Afbeelding

En de nieuwe gemonteerd.

Afbeelding

Met de nieuwe thermostaat blijft het temperatuurmetertje ook beter in het midden dan voorheen.
Het gekke geluid van de waterpomp is nu weg dus op naar het volgende probleem, rechter koplamp deed niets meer. Meestal is het lampje zelf kapot dus deze vervangen maar zonder resultaat, nog steeds kwam er geen licht uit de rechterkoplamp! :x :x
Stekker van de behuizing losgemaakt, spanning gemeten -> 11,6V dus goed. Weerstand van lampje + behuizing gemeten en waren ook goed.. :help:
Uiteindelijk met hulp van een kameraad en wat zoekwerk erachter gekomen dat een soldering op de printplaat van de LCM (Light control module, wist zelfs niet dat een E34 zoiets had) niet meer zo fris was.

Afbeelding

Verbinding laten bijwerken en nu werkt de koplamp ook weer.

Afbeelding

Ondertussen al een dikke week aan het rijden sinds bovenstaande problemen met de motor maar ik vind dat de motor nog steeds wat ruw bolt, stationair niet zeer stabiel (vooral op koude motor) en toerental zakt af en toe iets te diep terug naar mijn goesting tijdens het terugschakelen of uitbollen. Dat moet ik nog verder onderzoeken maar we zijn toch weer terug aan het bollen. :D
 #12194  door Philippe6
 
-> 13 januari 2015


En dan nog wat positiever nieuws van tijdens de voorbije maanden, we zijn de 222.222km gepasseerd.

Afbeelding

En ik heb mijn eigen verlost van die verschrikkelijke houten versnellingspook.

Afbeelding

Afbeelding

Op zoek naar een setje wintervelgen + banden ben ik bij het volgende setje uitgekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Originele E34 M5 velgen (geen breedset) met quasi nieuwe winterbanden. Jammer genoeg zitten er geen turbines of throwing stars bij, die volgen misschien nog wel ooit.
Gezien het zwarte hart van de velgen en de 5 grote spaken, ideale wintervelgen!


Nog een korte opsomming wat er de voorbije 2 maanden is vernieuwd aan de 535i;

* 2 Nieuwe temperatuursensoren (voor ECU en dashboard)
* 6 Nieuwe benzine injectoren
* Nieuwe rotor + verdeelkap
* Nieuwe benzineleidingen voor en na de benzinerail
* Nieuwe waterpomp en thermostaat
* Verse KVS + olie
* Nieuwe bougies en oliefilter
* Andere versnellingspook
* Set wintervelgen + banden

Uiteindelijk blij dat ik alles zelf (met hier en daar wat hulp) heb kunnen oplossen. Moest ik naar een BMW-dealer zijn geweest met deze problemen had het een dure rekening geweest en vooral zuur omdat ik het uiteindelijke probleem zelf reeds op het spoor was vanaf het begin, moesten ze die injectoren direct goed hebben getest.

Hopelijk kunnen we nu weer effe verder!!
 #12196  door Philippe6
 
-> 11 februari 2015

philippe6 schreef: Ondertussen al een dikke week aan het rijden sinds bovenstaande problemen met de motor maar ik vind dat de motor nog steeds wat ruw bolt, stationair niet zeer stabiel (vooral op koude motor) en toerental zakt af en toe iets te diep terug naar mijn goesting tijdens het terugschakelen of uitbollen. Dat moet ik nog verder onderzoeken maar we zijn toch weer terug aan het bollen. :D
Ivm vorige quote, na wat opzoekwerk dacht ik dat de katalysator mogelijk verstopt zou zitten. Dit zou kunnen door een te veel aan onverbrande benzine die door de katalysator gaat waardoor de temperatuur te hoog wordt en de katalysator smelt..

http://www.freeasestudyguides.com/catal ... eated.html

Vorige week een ophangingssetje voor de uitlaat bij Schmiedman besteld om in het weekend de katalysator eens te demonteren om deze te controleren.

Afbeelding

Afbeelding

Uit voorzorg een volledige set gekocht omdat er wel eens wat bouten durven te sneuvelen bij het losdraaien van een oude uitlaat.
En ik moest sowieso 2 ophangingsrubbers van de uitlaat vervangen die in dit setje zitten, de 2 kleine.

Het demonteren van de katalysator ging vrij vlot, tot we de laatste 2 moeren wouden losdraaien waar de downpipe aan het uitlaatspruitstuk vast zit..
Beide studs overgedraaid.

Afbeelding

Afbeelding

Met veel moeite de afgebroken studs uit het uitlaatspruitstuk gekregen en deze studs vervangen door 2 draadstangen, net deze zaten weer niet in dat setje.

Via de achterzijde van de katalysator was de binnenstructuur nog net te zien en deze zag er gewoon goed uit.
De voorzijde konden we niet zien maar door er perslucht door te blazen, was het duidelijk dat deze niet verstopt zat.
De motor ook nog gestart zonder uitlaat (wat een kabaal!! :shock: maar liep slecht omdat de lambdasonde niet was aangesloten.

Een beetje teleurgesteld dat de katalysator nog in orde was (ironisch genoeg) deze terug gemonteerd.

Daarna nog wat getest en een kameraad (die me ook had geholpen met de uitlaat) vond dat de motor beter bolde als de gasklepsensor niet was aangesloten..
De sensor klikte wel nog wanneer de gasklep volledig toe ging en was ook goed bevonden bij het doormeten.
Testritje gedaan met de gasklepsensor niet aangesloten -> stationair draaide de motor te hoog en hij bleef ook te lang in toeren hangen bij het gas lossen maar de motor draaide tijdens het rijden veel zuiverder en trok duidelijk mooier! 8) Dit MOEST het probleem gewoon zijn!

Maandag direct een nieuwe gasklepsensor besteld bij BMW, kostelijk grapje :shock: maar wou wel snel en zeker een goede hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

'T is terug een zaligheid om ermee te rijden nu, de motor trekt mooi en continu door tot de begrenzer en trekt duidelijk beter door, zowel in lage als hoge toeren! :love:
Waarschijnlijk stuurde de ECU verkeerde signalen naar de injectoren omdat deze een foutief signaal van de gasklep kreeg? ECU heeft gedacht dat de gasklep steeds toe was, ook tijdens het gasgeven? In ieder geval, het lag aan een onderdeel waarvan ik dacht dat het 'levenslang' zou meegaan en zeker niet de geest zou geven voor 226d km's.

Gezien alle problemen die ik de laatste maanden heb gehad, lijkt het alsof ze met elkaar te maken hebben hoewel dit niet logisch is..
Injector die blijft hangen, waterpomp die rammelt, gasklepsensor slecht.. :twisted:

What's next?