Het issue van het in backorder staan van onderdelen raakt natuurlijk meer mensen. Zo had ik hierover ook contact met Ivo Christov die tegen hetzelfde aanliep. Tijdens mijn wintersport vakantie kreeg ik een berichtje van hem dat hij de spanstukken voor de M30 motoren geleverd had gekregen; dat kwam overeen met het mailtje van Broekhuis BMW dat ik even daarvoor ontving, dus ik heb snel mijn vader maar een seintje gegeven om de onderdelen in Almelo op te halen. Met de levering van de plunjer en met name het nieuwe spanstuk kunnen we weer verder met de E32.
Als eerste hebben we de kunststof geleiderail geplaatst. Deze zit op twee studs die ieder in het blok geschroefd worden. De onderste stud wordt voorzien van een witte lagerbus waartegen later het spanstuk voor de oliepomp ketting wordt gespannen. De geleiderail nog niet borgen! Dat gebeurt pas als het spanstuk voor de oliepomp ketting is gemonteerd.
Note: In principe is het plaatsen van de kunststof geleiderail kinderlijk eenvoudig, met name als de cilinderkop gedemonteerd is. Echter, als dat niet het geval is, zit het uitstekende deel van de cilinderkoppakking in de weg. Het is onmogelijk om de geleiderail te plaatsen zonder dit uitstekende deel op te rekken. Dat fixen we later wel weer, desnoods door het plaatsen van een nieuwe cilinderkoppakking (LOL).
Daarna wordt het nieuwe spanstuk gemonteerd (deze stond lang in backorder). Ondanks dat de oude niet versleten was, is het verschil tussen oud-en nieuw goed te zien.
Montage van het nieuwe spanstuk voor de distributieketting is eveneens appeltje-eitje.
De beide kettingen hebben inmiddels een week of vijf in de minerale olie liggen te weken. Daardoor zijn alle rollers en link-pinnetjes mooi doorweekt in de olie waardoor de slijtage bij het voor de eerste keer ronddraaien van de motor minimaal zal zijn.
Als eerste wordt de ketting voor de oliepomp geplaatst direct gevolgd door het spanstuk voor deze ketting. Voor het plaatsten van het spanstuk moet de witte geleiderail iets gelift worden. Daarna kan deze net als de beide spanstukken met de circlipjes geborgd worden.
Vijf minuutjes later zit ook de distributieketting zelf op zijn plek!!
De volgende stap is het monteren van de oliepomp. Deze moet gereviseerd worden, maar dat loopt nog! Vooralsnog zijn we echter een paar stapjes verder.
Als eerste hebben we de kunststof geleiderail geplaatst. Deze zit op twee studs die ieder in het blok geschroefd worden. De onderste stud wordt voorzien van een witte lagerbus waartegen later het spanstuk voor de oliepomp ketting wordt gespannen. De geleiderail nog niet borgen! Dat gebeurt pas als het spanstuk voor de oliepomp ketting is gemonteerd.
Note: In principe is het plaatsen van de kunststof geleiderail kinderlijk eenvoudig, met name als de cilinderkop gedemonteerd is. Echter, als dat niet het geval is, zit het uitstekende deel van de cilinderkoppakking in de weg. Het is onmogelijk om de geleiderail te plaatsen zonder dit uitstekende deel op te rekken. Dat fixen we later wel weer, desnoods door het plaatsen van een nieuwe cilinderkoppakking (LOL).
Daarna wordt het nieuwe spanstuk gemonteerd (deze stond lang in backorder). Ondanks dat de oude niet versleten was, is het verschil tussen oud-en nieuw goed te zien.
Montage van het nieuwe spanstuk voor de distributieketting is eveneens appeltje-eitje.
De beide kettingen hebben inmiddels een week of vijf in de minerale olie liggen te weken. Daardoor zijn alle rollers en link-pinnetjes mooi doorweekt in de olie waardoor de slijtage bij het voor de eerste keer ronddraaien van de motor minimaal zal zijn.
Als eerste wordt de ketting voor de oliepomp geplaatst direct gevolgd door het spanstuk voor deze ketting. Voor het plaatsten van het spanstuk moet de witte geleiderail iets gelift worden. Daarna kan deze net als de beide spanstukken met de circlipjes geborgd worden.
Vijf minuutjes later zit ook de distributieketting zelf op zijn plek!!
De volgende stap is het monteren van de oliepomp. Deze moet gereviseerd worden, maar dat loopt nog! Vooralsnog zijn we echter een paar stapjes verder.