Tussen alle zakelijke en prive afspraken door heb ik afgelopen weekend de tijd gevonden om de motor van de E32 van nieuwe drijfstanglagers te voorzien. De nieuwe schalen waren namelijk vorige week al geleverd.
Note: Het vervangen van drijfstanglagers mag worden vergeleken met een open hart operatie. Deze bijdrage is dus ook niet bedoeld als een ‘howto’ om drijfstang lagers te vervangen. Toegegeven, het is in principe niet moeilijk, maar het gaat te ver om elke stap te beschrijven. Bovendien is dit klusje niet zonder risico en dus zeker niet geschikt voor een gemiddelde zelfsleutelaar of professional.
BMW levert de lager-schalen in twee kleurcoderingen. De blauw gecodeerde lager-schalen zitten altijd boven gemonteerd terwijl de rode lager-schalen onderin gemonteerd worden. Bij de revisie van de M88 kreeg ik geel gecodeerde lager-schalen…. Voor deze maakt de positie niks uit. Waarom dat zo is weet ik niet. Zowel de blauwe als de rode lager-schalen hebben beide onderdeel nummers op de lager-schalen staan. Wellicht dat de coating verschillend gespecificeerd is?
Voor montage van een nieuwe lager-schaal voorzien we deze eerst van een laagje smeermiddel.... in dit geval gewoon minerale 15W40 inloopolie. Ik had hier graag Liqui Moly LM48 willen toepassen, maar dat is op dit moment nergens verkrijgbaar. Bovendien is 15W40 ook meer dan goed genoeg. We moeten voor de eerste start toch eerst oliedruk opbouwen om voldoende olie rond te pompen zodat deze via de daarvoor bestemde kanalen in de krukas ook de lagers bereikt.
Bij de M30 is het plaatsen van de bovenste ‘blauwe’ lager-schaal een beetje gefriemel aangezien de drijfstangbouten in de weg zitten. De truc is om de nieuwe lager-schaal er van onderen op te zetten en deze dan 180 graden langs de kruk-tap te duwen. Het nieuwe lager kan dan aan weerszijden met de vingers op zijn uiteindelijke plek in de drijfstang worden geduwd waarbij er op gelet dient te worden dat de uitsparing in het lager op de juiste plek komt te zitten. Daarna even aandrukken (een klein schroevendraaiertje is dan handig tot het lager-schaal precies past. Daarna kan de drijfstang met de hand naar beneden getrokken worden totdat deze om de kruk-tap heen valt
Daarna is het de beurt aan de onderste ‘rode’ schaal. Het plaatsen daarvan is een stuk makkelijker. Daarbij voorzien we het lager van een vers laagje 15W40 om bij de eerste start te voorkomen dat er metaal-metaal contact optreedt.
Daarna plaatsen we het onderste deel van de drijfstang waarbij we er ons natuurlijk wel van overtuigen dat deze de juiste oriëntatie heeft en bij de juiste cilinder hoort. Daarbij plaatsen we natuurlijk nieuwe moeren die voordat ze op moment vastgezet worden eerst geleidelijk worden vastgedraaid. Juist het feit dat dit een (55Nm) aanhaalmoment (en niet zoals bij een S14/M88/S38 een hoekverdraaiing) geeft aan dat deze rekbouten NIET voorbij hun rekgrens worden gebruikt. Daarom gebruik ik ze opnieuw.
Waarschuwing: Bij het abusievelijk verkeerd plaatsen van de onderste drijfstanghelften is een volgende motorschade in geprogrammeerd.
Nadat de bouten netjes op moment zijn vastgezet draaien we de motor eerst een keer rond voordat we met de volgende drijfstang beginnen. Dan weten we zeker dat er geen montagefout heeft opgetreden. Tijdens de eerste slag voel je een ietsje weerstand (de lagers zetten zich), maar daarna moet de motor vloeiend ronddraaien. Van begin tot eind kan je de lagers van een enkele drijfstang in ongeveer 15-20 minuutjes vervangen.
Na dit spelletje zes keer herhaald te hebben dacht ik dit feestje af te kunnen ronden, echter toen ik het zesde nieuwe ‘blauwe’ lager uit de verpakking haalde werd ik getrakteerd op een verrassing. De vraag is hoe deze door de kwaliteitscontrole van meneer Mahle is gekomen..... maar goed, deze lager-schaal durf ik natuurlijk niet te plaatsen dus BMW krijgt het vriendelijke verzoek om een tweetal nieuwe exemplaren te leveren (just in case). Het is jammer dat ik daardoor dit verhaaltje niet heb kunnen afronden, maar goed…. Het plaatsen van nieuwe lager-schalen is het werk niet, die zitten er binnen een kwartiertje wel in.
We hebben de oude lager-schalen nu wel mooi op een rijtje. Goed te zien is dat de bovenste schalen behoorlijk wat te lijden hebben gehad. Die van de tweede cilinder lijkt er het slechtst aan toe.
Last but not least; De rechter voorband van onze 530iT is het slachtoffer geworden van een sloddervos die een schroef op de weg heeft achtergelaten? Hopelijk is dit te fixen, maar daar mag Arno een uitspraak over doen.