Vrijwaring en waarschuwing: Dergelijke projecten zoals in dit geval het vervangen van de distributie van een M30/S38 motor vereist vaardigheden die normaliter ver boven het niveau van een zelfsleutelaar uitstijgen. Dat is ook het geval voor ‘young-professionals’ die ook al hebben ze een afgeronde monteursopleiding, eerst het nodige inzicht en begrip moeten ontwikkelen om aan deze motoren te werken. Daarbij komt dat vanwege de veiligheid een aantal voorwaardes worden gesteld zoals de beschikbaarheid van de juiste middelen en veiligheidsvoorzieningen. Het gebruik van de gegeven informatie is dan ook uitsluitend voor eigen risico.
Nu even voor de leukigheid even een zijsprong naar werkwijze binnen ICT omgevingen. Binnen de Agile/Scrum methode zijn de begrippen ‘Epic’ en ‘Story’s’ vast ingeburgerd. Nou is deze methode vnl. bedoeld voor software ontwikkelingen die haaks staat op de klassieke Waterval methode, maar binnen mijn werk combineer ik beide waarbij met Agile/Scrum een bepaalde structuur biedt voor projectplanningen, immers je kunt niet alles voorzien en de Agile methodiek biedt een bepaalde mate van flexibiliteit…..
Kijk ik naar het E32 project, dan is de ‘Epic’ niet de E32….. Nou ja, het behoudt ervan wel, maar dat is meer een programma. In dit geval is het project de ‘Epic’ en zo zijn de binnen Agile/Scrum methodiek toegepaste begrippen ook daarbuiten toepasbaar. Een ‘story’ is dan eigenlijk een taak binnen een project. Zo had ik voor zaterdag drie ‘stories’ op de lat staan:
1. Correctie positie nokkenas t.o.v. krukas (10min)
2. Plaatsen motortakel tussen voorschermen (30min)
3. Verwijderen van het motor-subframe (60min)
4. Uitbouw van de carter-pan (60min)
Een story of een taak, eigenlijk maakt het niet uit, maar in een multidisciplinaire IT/OT omgeving leidt dat tot een wereld van verschil, maar mits goed toegepast versterken ze elkaar. Om met het eerste ‘story’ te beginnen.
Ik heb de krukas 360 graden verdraait zodat de TDC markering op het nokkenas tandwiel in het juiste kwadrant staat. Op de foto zie je een z.g. parallax tussen de groen en de rode lijn. Idealiter moet de groene lijn op de rode lijn staan. Op de foto is dat niet waar te nemen, maar in werkelijkheid is dat wel het geval. Het verschil is te klein om je druk om te maken. Ondanks dat de eerste zuiger (nagenoeg) bovenin staat, mag de ketting verwijderd worden omdat de beide kleppen gesloten zijn.
Daarna was het de taak om de motortakel tussen de voorschermen te plaatsen. Normaal kan je de haak vooraan de motor gebruiken (zie foto boven), maar aangezien het distributiedeksel ook los moest was dat geen optie. Daarom heb ik de motor opgehangen aan de beide motorsteunen, hetgeen bij het uitbouwen van het subframe nog eens van pas kwam (zie verderop).
Met de motor in de takels, is het veilig om het subframe uit te bouwen. Daarvoor zijn de volgende stapjes nodig. M.u.v de vierde en vijfde items is dat recht toe rechtaan.
1. Loskoppelen van beide motorlagers (verwijderen van beide 17mm moeren)
2. Demontage onderste draagarmen van de voorwielophanging
3. Loskoppelen Pitman-arm
4. Loskoppelen stuurhuis.
5. Losdraaien subframe bouten
Het stuurhuis zit met twee bouten aan het subframe vast. Een verticale bout die vrij eenvoudig te verwijderen is en een horizontale M12 bout die met een losse moer vastgezet wordt. Deze moer is alleen te bereiken indien (1) het motorlager is verwijderd of (2) de motor een centimeter of twee omhooggetrokken wordt. Dat kan makkelijk met de motortakel. Daarna is het een kwestie van het losdraaien van de zes (M10) subframe bouten.
Note: Te zien aan de vorm van deze bouten zijn dit rekbouten voor eenmalig gebruik, dus nooit hergebruiken
Deze zes bouten zitten vast gebout in de voorste chassisbalken. Aangezien daar altijd water staat is het schroefdraad natuurlijk behoorlijk gecorrodeerd, ergo met een normale ratel van een half inch krijg je ze echt niet los, daarvoor heb je een wring-sleutel met een lengte van minimaal een meter nodig. Als alles los is, kan het subframe verwijderd worden. Aangezien deze op de achterste boutposities met pasbussen in de chassisbalken zit trek je die er natuurlijk niet zomaar onderweg.
Waarschuwing: Doordat de auto weer laag staat wordt de valhoogte beperkt en daarmee ook het persoonlijke risico als je onder de auto staat. Vertrouw namelijk nooit op het materiaal zonder dat te controleren. Wat je niet wilt is dat door een materiaal of handelingsfout de motor naar beneden dondert terwijl jij eronder staat!!
Het makkelijkst is om het gewicht van de motor zijn werk te laten doen en hier komt de motortakel dus weer van pas! Door simpelweg de twee verstelmoeren van beide ophangpunten te verdraaien kan je gecontroleerd de motor laten zakken totdat je ene centimetertje clearance tussen het subframe en de chassis balken hebt. Het subframe is er dan nog niet uit, maar verder wil je de motor niet laten zakken, dus deze ‘takelen’ we nu weer omhoog.
Het laatste zetje geven we door het subframe van bovenaf los te tikken. Daarvoor gebruiken we het lange stuk hout op de voorlaatste foto. Deze heb ik van bovenaf op het subframe geplaats. Een paar klapjes met de hamer is voldoende om het subframe los te tikken zonder deze of de chassis balken te beschadigen.
Note: Voor die tijd hebben we wel gezorgd voor iets zachts om de circa twintig centimeter valhoogte op te vangen, maar het subframe is in principe sterk genoeg.
Nu het subframe uit de weg is, is er voldoende ruimte om de karterpan uit te bouwen!
Voor het zover is moeten we eerst de vier volgende sub-taakjes uitvoeren.
1. Los koppelen PAS pomp (boven-en onderzijde)
2. Loskoppelen A/C pomp (onderzijde)
3. Loskoppelen van de connector naar de olieniveau sensor.
4. Loskoppelen van de montagepunten van de olieleidingen naar de 4HP24 (alleen auto’s met automatische versnellingsbak)
5. Loskoppelen van de montagepunten van de olieleiding naar de niveauregeling (alleen auto’s met niveauregeling)
Verder is het verwijderen van een hele hoop M6 boutjes en een viertal uitwendige TORX bouten (E10) aan de versnellingsbak zijde. De carter-pan komt nu vanzelf los, maar de leiding naar de niveauregeling zit nog in de weg om hem uit te bouwen.
Note:Zonder het volledig losnemen van de PAS pomp is het onmogelijk om de carter-pan te laten zakken.
Door de PAS-pomp zodanig te laten zakken komt er voldoende ruimte vrij om de carter-pan te verwijderen. Daarmee worden de oliepomp en de krukas zichtbaar.
Voor de leeftijd en de kilometerstand ziet het karter er nog mooi schoon uit.
De volgende stap is nu het uitbouwen van het onderste distributiedeksel. Daarmee komt de gehele distributie vrij te liggen en kunnen we deze vervangen. Het plan is omdat nog voor het einde van het jaar afgerond te hebben.