E34Forum.nl

 #15363  door Machiel
 
Bingo! Het was de brandstofpomp. Wat een heerlijke rust nu in de auto! Heel blij dat het nu is opgelost, want het was echt voorbij het stadium van "lichtjes irritant" de laatste weken.

Matthijs, hartelijk dank weer voor je hulp!
 #15366  door ivo
 
Vaak is dat ook een teken dat de pomp bijna aan zijn einde is.
Zo stond ik met de E39 een keer en een kapote brandstofpomp om 23u op de vluchtstrook met de kids in de auto, en dat is niet grappig...

Mooi dat het opgelost is!
 #15367  door Machiel
 
Bah, te vroeg gejuicht... Vanochtend was die rammel er weer. Maar bij warme motor/uitlaat wel veel minder dan de afgelopen weken. En gisteren terug van Zevenhuizen naar huis was het dus helemaal weg. Irritante puzzel, hoor.

Morgen mag die naar de APK. Een buurman die bij de BMW garage werkt (en zelf ook een E34 gehad heeft) neemt hem dan mee. Wellicht hoort hij wat het is. Anders van het weekend maar weer eens eronder kruipen. Wordt (helaas) vervolgd, dus.

Edit: hieronder een niet al te best filmpje ter hoogte van de tank met het geluid dat ik bedoel. Vanaf 10 seconden hoor je die rammel het best.

https://youtu.be/z7bAJrPqdCU
 #15369  door ivo
 
Er zit een hitteschild langs je tank.
Links aan de tank en aan de voorkant van de tank ter hoogte van de achteras, die willen wel eens lostrillen. Controleer die eens.
Ook boven de uitlaat zitten de hitteschilden nog wel eens los.

Maar geluid lijkt me de pomp afgaande op filmpje...
 #15371  door Machiel
 
Die hitteschildjes langs de tank heb ik nog niet gecontroleerd. Alleen die langs de uitlaat. Goede tip!

Op het filmpje overigens mijn oude pomp. Maar het gerammel klonk vanochtend met de nieuwe pomp hetzelfde.
 #15374  door Machiel
 
Eerste gok BMW garage: tussenschotje ergens in de uitlaat. Maar ook zij hebben het probleem dat als die warm is geworden, je het gerammel vaak niet meer hoort.

Een optie is nog om een paar deukjes in de demper te slaan, maar dat doe ik liever als ik zeker weet dat daar het probleem zit.

APK was geen enkel probleem trouwens!
 #15547  door Machiel
 
Mijn dealer heeft met meerdere man en mbv een stethoscoop een nieuwe poging gedaan om de oorzaak van het rammelgeluid te vinden. Helaas zonder echt succes. Zij constateerden net als ik dat:

-je het geluid binnen in de auto beter hoort als erbuiten
-het geluid vooral hoorbaar is bij gas loslaten in een bepaald toerengebied (<2000 toeren)
-het niet de brandstofpomp is
-maar dat het geluid wel heel erg veel lijkt op het geluid van een kapotte stuurpomp.

De stuurpomp zelf is echter absoluut geen verdachte, maar er is nog een ander soortgelijke hydraulisch pomp actief, namelijk de ATF-pomp in de versnellingsbak. Die zou het dus ook kunnen zijn, maar zij konden me dat niet met zekerheid zeggen.

Mijn vraag is nu: hoe kun je de staat van de ATF pomp controleren? Wat zijn bijvoorbeeld nog meer symptomen als die gebrekkig functioneert? In november heeft mijn automaat overigens een grote beurt gekregen bij ZF in Delfgauw, maar ik weet niet of die ook de staat van de ATF pomp controleren.

En ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of gas loslaten iets specifieks met die ATF pomp doet, waardoor je het eventuele defect dan beter zou horen.