E34Forum.nl

 #15567  door ivo
 
De oliepomp in de bak kan je niet controleren of zien als enkel een oliewissel is gedaan.
Maar je kunt niets zien zonder de bak uit elkaar te halen.

Ik zou eens het verhaal voorleggen aan ZF, een belletje en je weet meer.
 #15571  door Machiel
 
Belletje naar ZF staat zeker in de planning, die bel ik morgen even. Maar ik blijf er toch (eigenwijs) bij dat het geluid ergens linksachter van onder vandaan komt, niet uit het midden.

Hopelijk dit weekend even op de brug zetten en dan goed luisteren.
 #15579  door Machiel
 
Zojuist uitgebreid met een monteur van ZF gesproken. Een echte specifieke controle van de werking van de pomp doen zij niet. Behalve dan een algemene testrit van ongeveer 10 minuten.

De ATF-pomp moet het hardst werken bij hoge toeren en veel vermogen. Maar het geluid verdwijnt bij mij juist boven de 2000 toeren. Ook het geluid dat hij omschreef als je pomp niet goed is komt niet overeen met het geluid dat ik hoor. Kortom, ik voer de pomp als verdachte maar weer af.
 #15580  door Frank87
 
Dacht ik al. Een ATF pomp moet je ook altijd horen. Kapot is kapot. Cavitatie is cavitatie.

Denk een brug en stethoscoop. Dan stap voor stap componenten uitsluiten.
 #15585  door Machiel
 
Het lijkt toch echt uit de benzinetank te komen. Pomp zelf draait soepeltjes, maar toch lijkt het zeurende geluid uit de tank te komen. Ik probeer zo een youtube filmpje hier te linken.
 #15594  door Theo
 


^ Doorspoelen naar 6.00 en luisteren wat hij zegt.

Wellicht zit je filter inderdaad verstopt en draait de pomp op de toppen van zijn kunnen om de benzine erdoorheen te persen. Mocht je je filter vervangen, dan zou het grappig zijn als je hem open maakt en de binnenkant laat zien hier op het forum. Ben benieuwd.
 #15598  door Machiel
 
Ai, vergeten om het oude filter open te knippen. Maar verschil is inderdaad goed te zien op die video!

Vanochtend met Matthijs dus het filter vervangen en meteen ook een lekke brandstofslang. Heeft helaas niet geholpen wat betref het zeurende geluid. Maar wat we nu wel weten is dat het ergens in de brandstoftoevoer zit. Als het geluid zich voordeed voelde Matthijs duidelijk het (nieuwe) filter trillen. Het geluid zelf lijkt door de pomp gemaakt te worden. Het kan natuurlijk dat mijn nieuwe pomp hetzelfde mankement heeft als mijn oude pomp, maar die kans acht ik klein.

Dus verdenken we nu de drukregelaar. Wellicht verklaart dat dan ook waarom je het gebrom vooral bij gas loslaten hoort. Omdat de kosten te overzien zijn bestel ik maar zo'n drukregelaar.

Bedankt weer, Matthijs!
 #15599  door Machiel
 
Weer wat geleerd:

A noisy fuel pump may mean it is worn out and possibly on its way to leaving you stranded. But, it could also just be a pump that is being operated improperly. As stated above, if the pump is starved for fuel—it will make noise. Also, if there is not enough back-pressure, that could cause it to make noise, too. The back pressure in the fuel supply system is controlled by the fuel pressure regulator, which keeps the fuel supply at around 35psi. So, if you have a noisy pump and are trying to figure out why—you need to make sure there is no obstruction on the intake side and proper back pressure on the outlet side. So, before you condemn a noisy fuel pump, be sure these two criteria are met.