E34Forum.nl

 #11555  door Machiel
 
In de handleiding van mijn 525i staat als tip dat je de automaat in standje 4 - Prise-directe moet zetten "als in stand D herhaaldelijk tussen 5 en 4 wordt geschakeld". Is dit een manier om de lock-up te forceren? Ik dacht altijd dat 4 betekende: bak schakelt op tot maximaal de 4e versnelling.
 #11556  door Frank87
 
Een prise direct is een versnelling met 1:1 ratio. Bij de E34 automaat met 5 versnellingen is dat inderdaad de 4.

In deze versnelling werkt de lockup niet. In principe is de automaat wel ontworpen om ook in de 4 in lockup te kunnen maar dat is niet ingeprogrammeerd.

De lockup werkt bij de 5HP automaat alleen maar in 5.

De lockup is een verbinding tussen het pomp en turbinewiel van de koppelomvormer om het laatste beetje slip weg te nemen. Je auto rijdt dan zuiniger. Je merkt bij het rijden met een automaat dat je de toeren wat kunt laten dansen zonder dat je accelereert. Dat is de slip die je in je omvormer hebt en dat maakt het rijden wat lekkerder. Die slip is comfortabel maar kost dus brandstof. Als je eenmaal uitgeaccelereerd bent, zit je in de 5 op 100 km/u of hoger. Dan zie je je toeren nog iets terugvallen en is met die vaste verbinding dat laatste beetje slip weggenomen. Dan rij je ongeveer 7% zuiniger. Je merkt dan bij zachtjes gas geven dat je een directe verbinding hebt zoals dat bij een handbak zou zijn. Geef je meer gas, schiet de auto uit de lockup en misschien ook terug naar 4 indien nodig.
 #11557  door Machiel
 
Helder, bedankt! Op zich wel jammer. Ik rij vaak op 80 km/h wegen. Dan zou het toch best handig kunnen zijn om de lock-up handmatig te kunnen aanzetten. Scheelt toch wel wat in het verbruik.
 #11559  door MV525i
 
Frank87 schreef:Een prise direct is een versnelling met 1:1 ratio. Bij de E34 automaat met 5 versnellingen is dat inderdaad de 4.

In deze versnelling werkt de lockup niet. In principe is de automaat wel ontworpen om ook in de 4 in lockup te kunnen maar dat is niet ingeprogrammeerd.

De lockup werkt bij de 5HP automaat alleen maar in 5.
Nou heb ik altijd gedacht dat die lockup zowel in 4 als 5 werkt:
Test-525ia24v-3.jpg
Rechterkolom ongeveer midden in het stuk:

"Die im vierten und fünften Gang wirksame Wandlerüberbruckungskupplung...."

Niet dus?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #11561  door Frank87
 
De versnellingsbak kan het maar de computer bepaalt of het moet gebeuren of niet.

Ik heb nu 3x een BMW gehad met deze bak.. de 5HP18.. 2x een 3.0 V8 en 1x een 2.8 R6 (M52).

Bij alle drie de auto's, ging de bak nooit in de 4 in lockup.. zelfs niet als ik expres onder de 90 bleef rijden.

Dus technisch gezien kan het... ik zou het signaal kunnen vervalsen door een schakelaar op de kabelboom te maken. Dan kan je vanaf het interieur de lockup zelf bedienen. Zo ging dat vroeger ook bij de eerste overdrives.

Maar automatisch, heb ik het bij een 5 bak niet zien gebeuren.
 #11562  door MV525i
 
Thanks Frank, weer wat bijgeleerd.
 #11565  door Frank87
 
Voor de liefhebber:

Afbeelding

Die vijf onderdelen links zijn de solenoides die het schakelen van R-1-2-3-4-5 regelen. Afhankelijk van welke combinatie aan en uit staat, heb je een bepaalde versnelling. Als alles uit staat, heb je standaard de 4. Daarom, in de noodloop of zonder EGS, staat de bak altijd in de 4.

Dan zie je boven nog 2 solenoides staan. Rechtsboven is de druksolenoide die de druk in het brein regelt. Deze is altijd actief.
Linksboven zie je de lockup solenoide. Als die geactiveerd wordt, gaat de lockup aan.

In principe kan deze solenoide altijd aan of uit. Alleen bij 1-2-3 ben je sowieso aan het optrekken dus hoeft hij niet aan. In de 5 na het uit accelereren gaat er een signaal naar die solenoide zodat de lockup aan gaat. Dat signaal kun je in principe zelf vervalsen om hem aan te zetten wanneer jij wil.

Zo zie je dus dat als de EGS is geprogrammeerd om NOOIT in de 4 lockup te doen, dit dus ook nooit zal gebeuren. Zouden wij EGS chips helemaal custom kunnen mappen, zouden we best de lockup al snel in de 4 aan kunnen laten gaan.
 #11567  door MV525i
 
Ik ben zo'n liefhebber. :P

Goeie, duidelijke uitleg.

Rest me nog 1 vraag en dat is waarom BMW er voor gekozen heeft die lockup in de 4 niet toe te passen.

Ik weet dat die gasten overal een reden voor hebben.....
 #11568  door Machiel
 
Interessant!

Nog even opgezocht wat prise directe eigenlijk betekent: directe aandrijving, zegt Google Translate. Toch een wat verwarrende term, wat mij betreft.
 #11569  door Frank87
 
Dat kan te maken hebben met de wijze waarop de auto's gebruikt worden.

In de 4 zit je op zon moment dat je of nog iets harder gaat en toch meteen naar 5 gaat (en dan lockup).. Of je moet vaart minderen en je gaat weer naar 3 of moet sowieso uit de lockup.

Bij de 4 die lockup is het gewoon net niet. Zelden sta ik een tijdje in de 4 dat ik denk "had ik nu even die lockup". Op een 80 weg ga je al snel ook in de 5 en als je in een bochtige landweg zit, is lockup ook niet de optie door het gerem.

Ook is het zo dat met de lockup de toeren weer verlaagd worden. Als ik in de 4 2.000 RPM maak, en ik zou lockup krijgen, gaat dat naar 1600. Dat is misschien weer te weinig toeren.

Lockup is iets wat er op moet als je klaar bent met accelereren en je gaat nu een lang stuk consequent rechtuit rijden. Het is een echte snelwegoptie.

De term prise direct is een combo tussen prise-as en directe aandrijving. Er vindt dan geen versnelling / vertraging plaats. De prise as is de ingaande versnellingsbak as.. De direct wil dus zeggen dat je meteen door naar achteren gaat zonder aanpassing.