In de handleiding van mijn 525i staat als tip dat je de automaat in standje 4 - Prise-directe moet zetten "als in stand D herhaaldelijk tussen 5 en 4 wordt geschakeld". Is dit een manier om de lock-up te forceren? Ik dacht altijd dat 4 betekende: bak schakelt op tot maximaal de 4e versnelling.
Een prise direct is een versnelling met 1:1 ratio. Bij de E34 automaat met 5 versnellingen is dat inderdaad de 4.
In deze versnelling werkt de lockup niet. In principe is de automaat wel ontworpen om ook in de 4 in lockup te kunnen maar dat is niet ingeprogrammeerd.
De lockup werkt bij de 5HP automaat alleen maar in 5.
De lockup is een verbinding tussen het pomp en turbinewiel van de koppelomvormer om het laatste beetje slip weg te nemen. Je auto rijdt dan zuiniger. Je merkt bij het rijden met een automaat dat je de toeren wat kunt laten dansen zonder dat je accelereert. Dat is de slip die je in je omvormer hebt en dat maakt het rijden wat lekkerder. Die slip is comfortabel maar kost dus brandstof. Als je eenmaal uitgeaccelereerd bent, zit je in de 5 op 100 km/u of hoger. Dan zie je je toeren nog iets terugvallen en is met die vaste verbinding dat laatste beetje slip weggenomen. Dan rij je ongeveer 7% zuiniger. Je merkt dan bij zachtjes gas geven dat je een directe verbinding hebt zoals dat bij een handbak zou zijn. Geef je meer gas, schiet de auto uit de lockup en misschien ook terug naar 4 indien nodig.