Beste E34-liefhebbers,
Sinds een drietal weken heb ik een "nieuw" motorblok in mijn wagen, 520i Touring uit '94, laten leggen.
Bij het vorige motorblok was immers de distributieketting gebroken tijdens onze vakantie in Frankrijk afgelopen zomervakantie.
Het ruilblok had vier jaar stil gelegen, maar startte van de eerste maal en rijdt prima.
Al moet ik zeggen dat de eerste twee keer dat ik op de autosnelweg reed de auto hevig begon te schokken boven 100km/h.
Toen ik een tijdje later in de file stond kroop de temperatuur helemaal in het rood. Ik heb de wagen toen onmiddellijk aan de kant gezet en gecontroleerd of de radiator niet lekte, maar dat was niet het geval. Ik kon ook mijn hand nog makkelijk op het motorblok leggen, dat voelde niet extreem warm aan.
Een minuut later startte ik de wagen en de temperatuur was ineens weer op peil.
Ik ben toen diezelfde dag nog langs de garage gereden en daar dachten ze aan een luchtbel in het koelcircuit. Ze hebben de luchtbel er toen proberen uit te knijpen, hebben wat koelvloeistof bijgevuld en wat ventieltjes gecontroleerd.
Ik dacht dat de fout zou opgelost zijn, maar gisteren en vandaag moest ik weer over de autosnelweg.
In de heenweg kroop de temperatuur weer een drietal keer in het rood, telkens als ik moest filerijden. Maar als ik de auto dan aan de kant zette en opnieuw startte is de temperatuur ineens weer op peil.
Vandaag op de terugweg kroop de temperatuur ook meermaals in het rood terwijl ik 120km/h reed. Het vreemde is wel dat de temperatuur maar voor een minuutje in het rood blijft en dan vanzelf weer zakt als ik rij. Wanneer ik dan weer in de file sta, dan zakt de temperatuur niet vanzelf, dan moet ik de motor stilleggen en herstarten. Bij zo'n herstart is de temperatuur dan instant weer op peil.
Het probleem lijkt dus enkel op te duiken tijdens lange afstandsritten (meestal pas na 30-40km) en voornamelijk bij filerijden.
Op zo'n moment dat de temperatuur in het rood staat merk ik niet echt een verschil in prestaties, de motor lijkt gewoon goed te draaien.
Het is wel vervelend, ik durf er voorlopig geen lange afstanden meer mee rijden.
O ja, ik merk overigens wel dat dit motorblok ook veel sneller op temperatuur is dan mijn vorige. Bij de vorige moest ik toch wel 10-15 km rijden voordat de temperatuur in het midden stond. Bij dit blok is dat al na 2-3km.
Wie heeft dit al is meegemaakt of weet wat deze vervelende fout veroorzaakt?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Nick
Sinds een drietal weken heb ik een "nieuw" motorblok in mijn wagen, 520i Touring uit '94, laten leggen.
Bij het vorige motorblok was immers de distributieketting gebroken tijdens onze vakantie in Frankrijk afgelopen zomervakantie.
Het ruilblok had vier jaar stil gelegen, maar startte van de eerste maal en rijdt prima.
Al moet ik zeggen dat de eerste twee keer dat ik op de autosnelweg reed de auto hevig begon te schokken boven 100km/h.
Toen ik een tijdje later in de file stond kroop de temperatuur helemaal in het rood. Ik heb de wagen toen onmiddellijk aan de kant gezet en gecontroleerd of de radiator niet lekte, maar dat was niet het geval. Ik kon ook mijn hand nog makkelijk op het motorblok leggen, dat voelde niet extreem warm aan.
Een minuut later startte ik de wagen en de temperatuur was ineens weer op peil.
Ik ben toen diezelfde dag nog langs de garage gereden en daar dachten ze aan een luchtbel in het koelcircuit. Ze hebben de luchtbel er toen proberen uit te knijpen, hebben wat koelvloeistof bijgevuld en wat ventieltjes gecontroleerd.
Ik dacht dat de fout zou opgelost zijn, maar gisteren en vandaag moest ik weer over de autosnelweg.
In de heenweg kroop de temperatuur weer een drietal keer in het rood, telkens als ik moest filerijden. Maar als ik de auto dan aan de kant zette en opnieuw startte is de temperatuur ineens weer op peil.
Vandaag op de terugweg kroop de temperatuur ook meermaals in het rood terwijl ik 120km/h reed. Het vreemde is wel dat de temperatuur maar voor een minuutje in het rood blijft en dan vanzelf weer zakt als ik rij. Wanneer ik dan weer in de file sta, dan zakt de temperatuur niet vanzelf, dan moet ik de motor stilleggen en herstarten. Bij zo'n herstart is de temperatuur dan instant weer op peil.
Het probleem lijkt dus enkel op te duiken tijdens lange afstandsritten (meestal pas na 30-40km) en voornamelijk bij filerijden.
Op zo'n moment dat de temperatuur in het rood staat merk ik niet echt een verschil in prestaties, de motor lijkt gewoon goed te draaien.
Het is wel vervelend, ik durf er voorlopig geen lange afstanden meer mee rijden.
O ja, ik merk overigens wel dat dit motorblok ook veel sneller op temperatuur is dan mijn vorige. Bij de vorige moest ik toch wel 10-15 km rijden voordat de temperatuur in het midden stond. Bij dit blok is dat al na 2-3km.
Wie heeft dit al is meegemaakt of weet wat deze vervelende fout veroorzaakt?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Nick