E34Forum.nl

 #11432  door ElektroNick
 
Beste E34-liefhebbers,

Sinds een drietal weken heb ik een "nieuw" motorblok in mijn wagen, 520i Touring uit '94, laten leggen.
Bij het vorige motorblok was immers de distributieketting gebroken tijdens onze vakantie in Frankrijk afgelopen zomervakantie.

Het ruilblok had vier jaar stil gelegen, maar startte van de eerste maal en rijdt prima.
Al moet ik zeggen dat de eerste twee keer dat ik op de autosnelweg reed de auto hevig begon te schokken boven 100km/h.
Toen ik een tijdje later in de file stond kroop de temperatuur helemaal in het rood. Ik heb de wagen toen onmiddellijk aan de kant gezet en gecontroleerd of de radiator niet lekte, maar dat was niet het geval. Ik kon ook mijn hand nog makkelijk op het motorblok leggen, dat voelde niet extreem warm aan.
Een minuut later startte ik de wagen en de temperatuur was ineens weer op peil.

Ik ben toen diezelfde dag nog langs de garage gereden en daar dachten ze aan een luchtbel in het koelcircuit. Ze hebben de luchtbel er toen proberen uit te knijpen, hebben wat koelvloeistof bijgevuld en wat ventieltjes gecontroleerd.

Ik dacht dat de fout zou opgelost zijn, maar gisteren en vandaag moest ik weer over de autosnelweg.
In de heenweg kroop de temperatuur weer een drietal keer in het rood, telkens als ik moest filerijden. Maar als ik de auto dan aan de kant zette en opnieuw startte is de temperatuur ineens weer op peil.

Vandaag op de terugweg kroop de temperatuur ook meermaals in het rood terwijl ik 120km/h reed. Het vreemde is wel dat de temperatuur maar voor een minuutje in het rood blijft en dan vanzelf weer zakt als ik rij. Wanneer ik dan weer in de file sta, dan zakt de temperatuur niet vanzelf, dan moet ik de motor stilleggen en herstarten. Bij zo'n herstart is de temperatuur dan instant weer op peil.

Het probleem lijkt dus enkel op te duiken tijdens lange afstandsritten (meestal pas na 30-40km) en voornamelijk bij filerijden.

Op zo'n moment dat de temperatuur in het rood staat merk ik niet echt een verschil in prestaties, de motor lijkt gewoon goed te draaien.

Het is wel vervelend, ik durf er voorlopig geen lange afstanden meer mee rijden.

O ja, ik merk overigens wel dat dit motorblok ook veel sneller op temperatuur is dan mijn vorige. Bij de vorige moest ik toch wel 10-15 km rijden voordat de temperatuur in het midden stond. Bij dit blok is dat al na 2-3km.

Wie heeft dit al is meegemaakt of weet wat deze vervelende fout veroorzaakt?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Nick
 #11436  door Frank87
 
Dit kun je prima zelf doen.

Je zorgt dat de voorkant van de auto hoger staat (maar hoeft niet perse)

Je draait de dop van het radiateurvat en vult hem helemaal met koelvloeistof. Teveel maakt niet uit. Dan draai je de dop er weer op.

Je start de auto met de kachel op maximaal warm en maximaal blazen

Je laat de auto gewoon stationair lopen

Na een tijdje gaat de thermostaat open en zal de koelvloeistof volledig circuleren

Je gebruikt nu de ontluchtingsschroef op de slang die aan de bestuurderszijde boven naar de radiateur loopt. Deze draai je een stukje open. Hier komen luchtbelletjes uit. Dan ben je aan het ontluchten. Als er een stroompje water uitkomt, draai je hem weer even dicht. Dit is een klein plastic schroefje.

Wat ook kan, is dat je de dop van de radiateur er gewoon aflaat. Je moet dan zelf constant bijvullen als het niveau een beetje zakt.

Beter blijf je tijdens het ontluchten gewoon vullen.. ook al ga je boven de max. Teveel koelvloeistof wordt door een auto vanzelf verbruikt of weggegooid.
 #11439  door epmans
 
heren technici: kan een sensor ook nog foute waarden doorgeven? Omdat TS namelijk aangeeft dat hij alleen hoeft te herstarten om de meter weer op juiste positie te hebben, terwijl het water niet zó snel kan afkoelen.
Ik lees het als een reset van die sensor.
 #11441  door Frank87
 
Niet perse omdat die sensor bij een luchtbel ook direct kan uitslaan.

Sowieso zou ik eerst de ergste risicos willen aanpakken. Oververhitting leidt tot kopschade dus eerst zeker weten dat dat niet zal gebeuren.
Een luchtbel kan ook betekenen dat op een plek of rond een zone de motor heel warm wordt. Nog steeds kun je dan je hand op een andere zone leggen maar dan kun je juist motorschade op die ene warme zone krijgen.
Met de hand je motor aanraken zegt dus nog niet zoveel.

Dan inderdaad wat Epmans zegt, je weet zeker dat je temperatuur op orde is maar de meting is fout. Dan ga je idd die sensor doen.

Als je daarna nog wat hebt, wordt het goed nadenken.

Verder vraag ik me af hoe de motor is gemonteerd. Is de waterpomp + thermostaat meteen vervangen? Je zou zeggen van wel. Als de motor al x jaar op de plank stond, zou het best zo kunnen zijn dat de oude thermostaat niet goed meer zou werken.
Laatst gewijzigd door Frank87 op 15 nov 2015, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 #11442  door ivo
 
Luchtbellen in het koelsysteem of een slechte waterpomp. Waarbij ik eerst zou kijken of er lucht in zit.
Sensor kan je uitsluiten door 'm kort te sluiten, meter moet uitslaan. Weerstand meten van de sensor kan je ook doen, is snel gedaan en dan kan je die uitsluiten.
 #11445  door ElektroNick
 
Aha, er zijn dus toch nog mogelijkheden.
Ik ben wel in het bezit van een multimeter dus ik zou de sensor wel kunnen doormeten. Maar waar zit die juist? Ik heb geen idee hoe zoiets eruit ziet.
Hoeveel Ohm zou ik moeten meten als de sensor nog in orde is?

Overigens is de thermostaat en de waterpomp niet vervangen. Bij de garage hebben ze wel alle opbouwdelen van mijn oude motor gehaald en op het ruilblok gezet. Van de oude onderdelen waren ze immers zeker dat die allemaal nog recent hebben gewerkt. De opbouwdelen van het ruilblok hebben ze denk ik allemaal weggegooid.

En indien ik koelwater wil bijvullen om te ontluchten, maakt dat dan uit welk type? De garage heeft er een groene vloeistof in gedaan.
Moet ik dan ook een fles groene vloeistof kopen (is er een specifiek type vereist voor dit type motor?).
Ik heb hier wel nog een grote bidon gedemineraliseerd water staan, mag ik dat ook gebruiken om bij te vullen?
 #11468  door JerunK
 
Je had het ook over snel in het rood lopen tijdens filerijden. Ik zou je viscofan even checken.
Eerst motor op temperatuur brengen/tijdje stationair laten draaien. Is het blok goed op temperatuur en ook de retourleiding van de radiateur richting thermostaat lekker warm, dan zou de visco mee moeten gaan draaien, de lucht die dan door de radiateur wordt aangezogen moet aan de motorblokzijde eveneens warm aanvoelen. Op dat moment moet je de fan met een opgerolde krant niet meer tegen kunnen houden (als het blok nog koud is kan dat wel omdat de visco dan nog niet meedraait). Is het blok goed op temperatuur en de retourleiding ook warm en je kunt de visco met een opgerolde krant nog steeds makkelijk tegenhouden, dan is je viscokoppeling waarschijnlijk overleden.