De condensor is inmiddels vervangen. Ook meteen de droger vernieuwd en de elektronische ventilator die op de condensor gemonteerd wordt. Vacuümtest doorstond die daarna prima en zowaar stroomde er weer koude lucht de cabine in. Maar toch, in de maanden daarna, viel me op dat de airco erg onregelmatig werkte.
Op weg naar Zuid-Spanje (waar ik inmiddels woon) was dat natuurlijk geen pretje. Dus onderweg een keer de bedrading gecheckt en daar viel me op dat de bedrading van de stekker die naar de temperatuurschakelaar van de ventilator gaat er niet te best bij lag. Maar als ik via de stekker de bedrading kort sloot ging de fan wel degelijk draaien. Dus daar zat het probleem niet. Vervolgens merkte ik dat als ik de stekker weer terug in de temperatuurschakelaar stak en hard drukte, de compressor wel aansloeg. Maar zodra ik de stekker losliet sloeg de compressor meteen weer af.
Omdat ik onderweg was heb ik dit probleem tijdelijk opgelost met, jawel, een tie wrap.
Eenmaal thuis in Spanje eerst bij Epmans Export een vervangende stekker besteld en deze erin gezet (de oude viel van ellende uit elkaar), maar dat loste het probleem niet op. Eergisteren dan maar die temperatuurschakelaar losgedraaid en de contactpunten goed schoongemaakt en zowaar gisteren een volledig werkende airco. En dat is wel zo prettig hier.
Overigens snap ik nog steeds niet waarom de airco niet aanslaat als die verbinding niet goed is. De schakelaar is dicht tot een kvs-temperatuur van 91 graden. Dan schakelt die, via een relais, naar de lage stand van de ventilator. En bij 99 graden schakelt die op naar het hoge standje. Maar blijkbaar speelt deze stekker ook een rol als de kvs nog koud is. Ook als je hem loskoppelt weigert je airco simpelweg. Zit er dan een soort controle in het systeem die checkt of de kring gesloten is? Maar de kring is toch sowieso onderbroken als die schakelaar dicht is (dus bij een kvs van minder dan 91 graden)?
Verder recent ook nog in Nederland, vlak voor mijn vertrek naar Spanje, mijn brandstofleidingen vervangen (zie daavoor
https://e34forum.nl/forum/viewtopic.php?p=28679) en die twee pitman armpjes achter.
Inmiddels de eerste Spaanse APK keuring glansrijk doorstaan, maar het echte werk volgt binnenkort als de auto op Spaans kenteken wordt gezet. Omdat het een oudje is, is er geen 'homologatie' beschikbaar. Dus moet er voor de auto hier een soort goedkeuringsattest worden opgesteld door een beëdigde ingenieur. En dan is het de vraag of het nog op tijd lukt, want als je te laat bent moet je invoerrechten over je eigen auto gaan betalen. Hopelijk over de dagwaarde dan maar!