E34Forum.nl

 #11138  door Lohran
 
Jawel.. Ik overweeg LPG G3! :mrgreen: Ik weet het, niet iedereen is er fan van. Maar ik had voor aanschaf mezelf beloofd om het te overwegen als de brandstofkosten toch wel hoog zijn. Nou weet je bij een V8 dat ze hoog zijn.. Maar blijkbaar rijd ik er ook wat meer mee dan ik dacht. Het is lang geleden dat ik de auto pakte om gewoon voor het plezier even te rijden :mrgreen: Maar uiteraard scheelt het ook als ik een keer een weekendje weg wil en natuurlijk met de wintersport in januari.

Maar wie heeft er ervaring met inbouw en systemen? Ik heb 3 offertes binnen met verschillende prijzen. Graag zou ik horen of iemand er ervaring mee heeft of wat anders nuttigs mag ook. Klepsmeersysteem wordt niet aan- of afgeraden, meer: baat het niet schaadt het niet. Dus dat zou ik er wel bij nemen, puur voor de zekerheid.

Autoservice V/d Waals
- Dichtbij (Wieringerwaard)
- Klinkt goed (autoliefhebber, oa. BMW)
- Vogels VSI systeem incl. vacuüm gestuurd klepsmeersysteem, vulnippel achter tankklep, ringtank
- 2850 euro incl. 3 jaar garantie

Autobedrijf Postma
- Wat verder weg (Damwoude FR)
- Oa. BMW specialist (zegt ervaring te hebben met mijn 4.0 V8, de enige van de 3)
- Vogels VSI systeem incl. sequentieel gestuurd klepsmeersysteem, vulnippel achter tankklep, ringtank
- 2545 euro incl. 3 jaar garantie

Adrie Schouden
- Wat verder weg (Heerenveen FR)
- Positieve ervaringen op internet
- Systeem heeft 'ie niet genoemd, maar ik gok ook een Vogels dan
- 2450 tot 2650 euro (geen idee of dat met klepsmeersysteem is)

De bovenste 2 hebben tot nu toe de voorkeur. Het verschil van 300 euro vind ik behoorlijk en is dus positief voor Postma. Postma reageerde heel snel en zegt dus ervaring te hebben met BMW V8.

Sowieso gaat de auto eerst nog naar Offenga om 'm technisch goed te krijgen/na te kijken. Maar hoe eerder de gasinstallatie er in hoe eerder ik het terugverdiend heb natuurlijk. Met een verbruik van 1 op 7 gaat dat aardig snel. De brandstof is nu niet zo heel duur, maar als je de gasprijs bekijkt scheelt het toch nog 90t (in Belgie zag ik dat LPG zelfs maar 39t kost). Met mijn huidige kilometrage (zo een 1200 per maand) zou ik bijna 30% besparen (100 euro per maand, dat is incl. de extra belasting en ruimte voor de benzine die alsnog getankt moet worden). Dus dan zou ik rond 2 jaar de installatie er uit kunnen hebben.
 #11152  door ivo
 
Ik zou even goed kijken en info inwinnen adhv je auto papieren, je krijgt dan wel een G3 installatie maar je krijgt 'm hoogstwaarschijnlijk niet als G3 op kenteken.
De V8 loopt prima op gas, ken diverse mensen met een V8 (E34,E32 en M62 E39/38) waar het een prima systeem is. Wat is omslagpunt trouwens, met die km's moet je wel ff met de auto doorrijden schat ik zo in wil je het eruit halen als je de installatie meeneemt.

Schouten hoor ik goede verhalen van op het 7 forum, div. forumleden hebben daar een installatie in laten bouwen.
Verder zou ik Henk Boertien nog eens vragen waar hij mee komt, die biedt div. systemen en merken aan en doet veel BMW.
 #11153  door Lohran
 
ivo schreef:Ik zou even goed kijken en info inwinnen adhv je auto papieren, je krijgt dan wel een G3 installatie maar je krijgt 'm hoogstwaarschijnlijk niet als G3 op kenteken.
De V8 loopt prima op gas, ken diverse mensen met een V8 (E34,E32 en M62 E39/38) waar het een prima systeem is. Wat is omslagpunt trouwens, met die km's moet je wel ff met de auto doorrijden schat ik zo in wil je het eruit halen als je de installatie meeneemt.

Schouten hoor ik goede verhalen van op het 7 forum, div. forumleden hebben daar een installatie in laten bouwen.
Verder zou ik Henk Boertien nog eens vragen waar hij mee komt, die biedt div. systemen en merken aan en doet veel BMW.
G3 op kenteken is mogelijk, dit is door alle 3 bevestigd. Boertien heb ik inderdaad ook gelezen, maar Emmen is een behoorlijk eind rijden, als er dan ook goede dichterbij zitten.. Nu begin ik wel weer te twijfelen met Adrie :migreren:

Omslagpunt weet ik niet precies, maar de kilometers worden sowieso een stuk goedkoper. Met 1200km per maand is het dus ongeveer 2 jaar (ligt er aan wat de totale prijs dus wordt). Maar ik verwacht nog wel iets meer te gaan rijden (ook omdat het dan goedkoper is). Afgelopen zomer heb ik bijv. in 2 weken 4000km gereden met vakantie, tot nu toe elk jaar zoiets qua kilometers gedaan. En in januari ga ik nog op wintersport. Voorheen reed ik richting de 20/25.000km per jaar, maar doordat ik nu vooral in het buitenland werk hoef ik vaak maar 1 of 2x per week naar het werk en terug, dus het is iets minder geworden.
 #11156  door danny-ex-touringE34
 
"Boertien heb ik inderdaad ook gelezen, maar Emmen is een behoorlijk eind rijden"

Hoi Lohran. Er is dan altijd iets te regelen, ik woon in Emmen.
Of het in kms scheelt: Heeft, zover ik weet, ook een filiaal in Wezep bij Zwolle.
Heb mijn LPi G3(525 '92) van Vialle en G3 op kenteken. Intussen dik 220.000kms mee gereden zonder noemenswaardige problemen.
Groeten, Danny
Laatst gewijzigd door danny-ex-touringE34 op 13 dec 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 #11162  door Lohran
 
dannytouringE34 schreef:"Boertien heb ik inderdaad ook gelezen, maar Emmen is een behoorlijk eind rijden"

Hoi Lohran. Er is dan altijd iets te regelen, ik woon in Emmen.
Of het in kms scheelt: Heeft, zover ik weet, ook een filiaal in Wezup bij Zwolle.
Heb mijn LPi G3(525 '92) van Vialle en G3 op kenteken. Intussen dik 220.000kms mee gereden zonder noemenswaardige problemen.
Groeten, Danny
Bedankt voor je ervaring! Goed om te lezen :mrgreen:
Heb het liever wat dichterbij, voor als ik terug moet voor onderhoud of garantie. Ik werk als internationaal koerier en als ik een dag vrij moet nemen kan me dat bijv. een rit van 3 dagen kosten :D
 #11180  door Alex Kroeze
 
1 op 7 is wel veel.Ik doe 1 op 8.5 met gecombineerd stads en snelweg verkeer.Ik rij 15 km naar mijn werk dus die V8 wordt nauwelijks warm.

Mijn ervaringen met gas zijn van lang geleden en niet met een BMW.Wel en dat zal niet veranderd zijn als ie op benzine niet goed loopt (en ik beweer niet dat het zo is maar die 1 op 7 zegt misschien wel iets) dan zal het goed krijgen op gas ook lastig zijn?
 #11182  door Icebrain
 
Lohran schreef:
dannytouringE34 schreef:"Boertien heb ik inderdaad ook gelezen, maar Emmen is een behoorlijk eind rijden"

Hoi Lohran. Er is dan altijd iets te regelen, ik woon in Emmen.
Of het in kms scheelt: Heeft, zover ik weet, ook een filiaal in Wezup bij Zwolle.
Heb mijn LPi G3(525 '92) van Vialle en G3 op kenteken. Intussen dik 220.000kms mee gereden zonder noemenswaardige problemen.
Groeten, Danny
Bedankt voor je ervaring! Goed om te lezen :mrgreen:
Heb het liever wat dichterbij, voor als ik terug moet voor onderhoud of garantie. Ik werk als internationaal koerier en als ik een dag vrij moet nemen kan me dat bijv. een rit van 3 dagen kosten :D

Probeer ABK autogas eens in Alkmaar is voor jou in de buurt...?
 #11212  door Lohran
 
Alex Kroeze schreef:1 op 7 is wel veel.Ik doe 1 op 8.5 met gecombineerd stads en snelweg verkeer.Ik rij 15 km naar mijn werk dus die V8 wordt nauwelijks warm.

Mijn ervaringen met gas zijn van lang geleden en niet met een BMW.Wel en dat zal niet veranderd zijn als ie op benzine niet goed loopt (en ik beweer niet dat het zo is maar die 1 op 7 zegt misschien wel iets) dan zal het goed krijgen op gas ook lastig zijn?
Hij gaat ook eerst naar Offenga voor technische controle, zoals ik in de openings post zei :mrgreen: Maar ik vind verbruik altijd lastig te vergelijken, want de omstandigheden zijn nooit hetzelfde. Ik heb vrij veel korte ritjes gereden ook (minder dan 5km), maar ook weer langere naar het werk. Ik wil geregeld wel even de V8 horen, dus er wordt af en toe wat meer gas gegeven :D Zodra hij warm is uiteraard. Op Spritmonitor.de van de e34 540i is het gemiddelde 1 op 7,7, dus ik heb nog wat werk er aan. Laatste tank was 1 op 7,2. Zitten nu wat kleinere/smallere wielen op 16" (winterbanden). Viscokoppeling zit ook vast, geloof dat dat ook niet positief is daarvoor. Uiteraard staat dat ook op de lijst voor Offenga.

Icebrain schreef:
Lohran schreef:
dannytouringE34 schreef:"Boertien heb ik inderdaad ook gelezen, maar Emmen is een behoorlijk eind rijden"

Hoi Lohran. Er is dan altijd iets te regelen, ik woon in Emmen.
Of het in kms scheelt: Heeft, zover ik weet, ook een filiaal in Wezup bij Zwolle.
Heb mijn LPi G3(525 '92) van Vialle en G3 op kenteken. Intussen dik 220.000kms mee gereden zonder noemenswaardige problemen.
Groeten, Danny
Bedankt voor je ervaring! Goed om te lezen :mrgreen:
Heb het liever wat dichterbij, voor als ik terug moet voor onderhoud of garantie. Ik werk als internationaal koerier en als ik een dag vrij moet nemen kan me dat bijv. een rit van 3 dagen kosten :D

Probeer ABK autogas eens in Alkmaar is voor jou in de buurt...?
Dat is inderdaad niet al te ver, ik ga eens kijken, thanks!
 #11698  door bmw4love
 
Heb een 540i op lpg maar geen g3 omdat auto's voor 94 geen g3 zouden kunnen krijgen op kenteken.
Systeem wat ik heb is omvl dream XXI, werkt heel goed.
Ingebouwd bij Vogels en koste zo'n 1400 euro.
Ik start op benzine en na max. 1km schakeld hij om naar gas.
Rij ongeveer 1 op 7,5 op lpg, meestal binnendoor.

Door een vaste viscokoppeling verbruik je zo 5 a 10% meer brandstof.
 #11699  door epmans
 
Ik heb een 530iaT van '93 op lpg g3. Betaal nu 113 pmnd. Raar hoor, of komt t omdat ie is geïmporteerd? Weet niet of ie op benzine of gas land binnenkwam.