Ik rij sinds november 2011 een E39/2 530i Touring van 11/2003, een van de allerlaatste dus. Destijds met 139k km gekocht van een voormalige Duitse BMW dealer die nu in klassiekers handelt (o.a. 507, M1, GT40, W198 e.d.). Daar hebben we nu 60k km bij opgereden. Die zijn zeker niet probleemloos geweest, maar niets wat niet opgelost kon worden en zeker geen drama.
- 6/2012: Slotmechanisme achterklep vervangen (microswitch defect)
- 9/2012: Nieuwe radiator, waterpomp, expansievat, multiriemen en bijbehorende mechanische spanrollen.
- 11/2012: Vacuumslangetjes vervangen (oude waren uitgedroogd)
- 4/2013: Airbag-detectie systeem rechter voorstoel gerepareerd (connector kapot getrapt door kind)
- 5/2013: Karter ventilatie (PCV) vervangen (slangen + klep)
- 6/2013: DISA klep gerepareerd (revisieset van German Automotive Solutions)
- 7/2013: Voorste remklauwen gereviseerd (nieuwe zuigers, afdichtingen)
- 8/2013: Nieuwe ontluchtingsnippel van het koelreservoir (kosteloos vervangen door BMW Mobile services in Ulm)
- 10/2013: Klepdekselpakking vervangen (plus bijhorende kleinkraam)
- 11/2013: Stabilisator linkjes voor en achter en draagarm linksachter vervangen
- 11/2013: Druksensor remsysteem vervangen.
- 11/2013: ABS/DSC+T control unit gerepareerd (AC-tronix)
- 12/2013: Oliefilterhuis + bijbehorende druksensoren vervangen (defecte terugslagklep)
- 3/2014: Premium service van de 5HP19 @177k km bij ZF-Dortmund
- 8/2014: Kachelkraan, thermostaat, temp. sensoren + waterslangen vervangen
- 12/2014: PAS-reservoir en bijbehorende slangen naar de koeler vervangen
- 10/2015: Airbag-detectie systeem rechter voorstoel gerepareerd (connector kapot getrapt door kind)
De motor zweet wat olie bij de karterpan, maar zolang het verbruik zo laag is als het nu is (0,1ltr / 1000km) laat ik dat mooi voor wat het is. Aankomende vrijdag gaan we wel een andere draagarm linksachter vervangen.
Verder veel onderhoud, bijvoorbeeld iedere 10000km verse motorolie, bougietjes, diverse remblokjes, een set zomerbanden, een tweetal achterbanden, de nodige filters en wat al niet meer)
Al met al niet echt schokkend vindt ik zelf. Ben er ook heel blij mee en als het mogelijk is houdt ik hem nog een jaar of tien. De E61 is geen verbetering (zeker het interieur niet) en de F11 heeft alleen maar fluitjes blazende viercylinders waar ik niet op zit te wachten.