Als het de motor is en deze hapert dus:
Bougies, bobines, luchtmassameter, ingaande lucht temperatuursensor, gaskleppositiesensor, koelvloeistoftemperatuursensor.
Trek even de stekker van je Luchtmassameter af en ga kijken of je het dan ook hebt. Als je die stekker los trekt, gaat de motronic in een noodprogramma lopen en zal hij al die sensoren niet gebruiken. Je verbruik is dan even wat hoger maar zo kun je kijken of een van je sensoren gaar is.
Let op: Het lostrekken van de LMM en dan geen klacht krijgen, betekent NIET dat de luchtmassameter slecht is. Het betekent dat een van bovengenoemde sensoren slecht is.
Daarna zou ik kijken hoe de lockup van de automaat werkt. Als deze niet meer goed werkt, kan dat ook vibraties geven. Ook dit is te testen zonder dat meteen iets vervangen hoeft te worden. Kijk of je bij normaal acceleren probleemloos in de 5 komt (tel de versnellingen) en of je daarna de toeren nog iets terug ziet vallen. Je zit dan in de lockup. Een soort 6e versnelling. Als dit bijna gevoelloos gaat en meerdere keren probleemloos gaat, is de lockup in orde.
Is er verder iets met de automaat of werkt deze perfect?
Als het de motor niet is maar de trilling komt uit de koets:
Dan trilt dus je hele karosserie of je stuur. In dat geval moet je dragende delen van de voor en achtertrein controleren. Hier een foto van de dragende armen:
Een of meerdere armen zijn dan slecht