E34Forum.nl

 #10675  door Bas
 
Hallo ik heb een bmw 520i uit 93automaat.
Hij rijdt prima maar bij een snelheid bij 90 kph gaat hij happert en schokken als je gas bij geeft is het weer goed!
Wat kan dat wezen?
 #10676  door Frank87
 
Als het de motor is en deze hapert dus:
Bougies, bobines, luchtmassameter, ingaande lucht temperatuursensor, gaskleppositiesensor, koelvloeistoftemperatuursensor.

Trek even de stekker van je Luchtmassameter af en ga kijken of je het dan ook hebt. Als je die stekker los trekt, gaat de motronic in een noodprogramma lopen en zal hij al die sensoren niet gebruiken. Je verbruik is dan even wat hoger maar zo kun je kijken of een van je sensoren gaar is.

Let op: Het lostrekken van de LMM en dan geen klacht krijgen, betekent NIET dat de luchtmassameter slecht is. Het betekent dat een van bovengenoemde sensoren slecht is.


Daarna zou ik kijken hoe de lockup van de automaat werkt. Als deze niet meer goed werkt, kan dat ook vibraties geven. Ook dit is te testen zonder dat meteen iets vervangen hoeft te worden. Kijk of je bij normaal acceleren probleemloos in de 5 komt (tel de versnellingen) en of je daarna de toeren nog iets terug ziet vallen. Je zit dan in de lockup. Een soort 6e versnelling. Als dit bijna gevoelloos gaat en meerdere keren probleemloos gaat, is de lockup in orde.

Is er verder iets met de automaat of werkt deze perfect?


Als het de motor niet is maar de trilling komt uit de koets:
Dan trilt dus je hele karosserie of je stuur. In dat geval moet je dragende delen van de voor en achtertrein controleren. Hier een foto van de dragende armen:

Afbeelding

Een of meerdere armen zijn dan slecht
 #10678  door Bas
 
Nou ja ik hem in de sportstand doe is alles goed!
Zodra in E stand bij 90 schokt hij behoorlijk.
Is net een nieuwe luchtmassa op gekomen.
Liep heel beroerd!
 #10679  door Speedy
 
Hallo,

Weet niet waar je vandaan moet komen. Maar mogelijk kan uitlezen wat helderheid geven.
 #10681  door Speedy
 
Als het goed is ben ik van 22-10 tot 27-10 in groningen voor mijn werk.
 #10682  door Bas
 
Oke u hebt dat uitlees spul eventueel?
Dan houden we wel ff contact eventueel
 #10683  door Frank87
 
Bas schreef:Nou ja ik hem in de sportstand doe is alles goed!
Zodra in E stand bij 90 schokt hij behoorlijk.
Is net een nieuwe luchtmassa op gekomen.
Liep heel beroerd!
In de sport gaat hij niet in de 5. Pas heel laat (boven 160). Het zou dus best iets met de automaat kunnen zijn. Vanaf de 90 gaan ze in de lockup. Belangrijk is dat uit te sluiten.
 #10923  door Speedy
 
ik heb de spullen bij me. zit in een hotel in groningen. ik hoor het wel.
 #10929  door epmans
 
Na de duistere kofferbakdeals op donkere parkings, zijn er nu hotels dates? :mrgreen: