E34Forum.nl

 #10525  door Coach
 
Het gaat om de bak in mijn E36, maar in principe kan het ook in een E34 gebeuren.
Het volgende is aan de hand. De automaat moet voornamelijk vanuit stilstand steeds 'denken' voordat hij aangrijpt. Dat probleem speelde al langer en ik dacht dat het aan de bak lag. Die is nu vervangen, maar het probleem is er nog steeds. Vooral als ik 'stop-and-go' situaties heb dan doet ie dat. Ik geef gas, de auto blijft staan en ineens pakt ie 'm en dan gaat ie pas. Bij deze 'nieuwe' bak doet ie precies hetzelfde als bij de vorige. Dus het lijkt me, dat de bak een verkeerd signaal krijgt. Als ik eenmaal rij dan heb ik het niet; dus de bak slipt ook niet. Waar kan dit aan liggen?
Het gaat - voor de volledigheid - om een 325i (gechipt) met een ZF 8HP15 bak.
 #10528  door Coach
 
Volgens mij niet; zat een koppelomvormer bij die nieuwe bak.
Even gecheckt; de nieuwe die bij de nieuwe bak hoort zit er in.
 #10543  door Frank87
 
Heb je bij de bakwissel gewoon een complete bak incl. brein gewisseld?

Met live uitlezen kun je kijken of bij stilstand de juiste solenoïdes spanning krijgen. Dan zou je 1 meteen moeten werken tenzij beide bakken van binnen gaar zijn.
 #10545  door Coach
 
Alles is compleet gewisseld. Uitlezen gaat niet bij een E36 uit 1993; althans niet met de universele apparatuur van de garage.
 #10546  door Speedy
 
Ik kan wel eens een poging wagen met BMW DIS. Voor status opvragen met de wagen wel even op bokken dan.
 #10548  door Theo
 
Cees schreef:olie peil ff nalopen
Ik denk hetzelfde als Cees.

Mijn E34 is een meester in het verzinnen van 'toevaligheden'. Het zal me niks verbazen als jouw oude bak en je nieuwe bak allebei 'toevallig' te weinig olie hadden.
 #10549  door Frank87
 
Ik denk niet dat het het oliepeil is. De eerste versnelling is heel makkelijk voor de automaat. Er hoeft maar weinig te worden aangekoppeld. De R bijvoorbeeld, heeft meer olie nodig dan de 1. Dat zou dus betekenen dat ook je R niet goed functioneert.

Heb je een nieuwe omvormer er op gezet? Bij oude omvormers kan soms de stator iets meebewegen (mag niet). Dan krijg je niet de juiste koppelvergroting en rijdt hij dus trager weg.
 #10550  door Theo
 
Frank87 schreef:Ik denk niet....
Meten is weten mannen, je moet 110% zeker weten dat het oliepeil in orde is voor je verder gaat lopen kloten. Hoe je het ook wendt of keert, een automaat is een vaag ding waar niet iedereen mee bekend is, wellicht heeft de monteur verkeerd gepeild (ook bij je oude bak).

Daarna is het aan de techneuten om te zeggen wat het vervolg is.