E34Forum.nl

 #9189  door Alex Kroeze
 
Een makkie wordt het niet :evil:

De fan is er af dat ging makkelijk.Echter is er al 1 bout waar de waterpomp mee vast zit afgebroken en ik zit nu te klooien om de onderste poulie er af te krijgen.Ik vraag me ook af als die er af is of ik er dan wel bij kom want daar zit dat grote tandwiel nog.Of komt die er mee af als de poulie los is?????

Ik voel daar een grote moer zitten.Daar heb ik al geen gereedschap voor..........

Alex
 #9191  door Theo
 
Als alle boutjes eruit zijn lijkt die poelie (trillingsdemper) vaak nog vast te zitten, maar dan zit hij door jarenlange rommel vastgeklemd. Voorzichtig rondom wat tikken, duwen en trekken.

Voor het terugmonteren lekker opfrissen en hij glijdt er zo weer op.
 #9192  door Alex Kroeze
 
Theo.

Bedankt ik was ook al even aan het kijken maar deze had ik nog niet gevonden.Die afgebroken schroef dat wordt uitboren zeker?

Alex
 #9193  door Theo
 
Dat kan twee kanten op.

Als er nog een stukkie uit steekt kun je misschien met een hoop WD 40 nog wat bereiken. Boutjes kunnen ook ineens wat losser zitten als het te demonteren onderdeel er eenmaal af is.

Bij dat inbusboutje van remschijven is dat altijd zo. Als die van binnen dol draait, denk je de klos te zijn, maar als je dan de kop eraf hebt geboord en de remschijf is er eenmaal af kun je dat boutje vaak met duim en wijsvinger eruit draaien omdat de spanning eraf is.

Het kan nog goed komen, wellicht heb je mazzel en draai je hem zo los als de hele waterpomp eraf is.
 #9194  door Theo
 
En met uitboren moet je extreem voorzichtig zijn. De bout is van ijzer en het blok van aluminium. Boor je fout dan heb je een probleem.

Persoonlijk zou ik dan proberen de pomp te monteren met de resterende vijf bouten en kijken wat er gebeurt, maar goed, dat valt uiteraard onder de afdeling prutswerk.
 #9196  door epmans
 
Het probleem is natuurlijk al dat het alu en ijzer is. Maar dat er uit halen kan ook nog met een schroef met tegendraadse draad er in, maar dat heeft Alex ws niet in zn gereedschapskistje liggen (ik ook niet!). Moet de schroef nog altijd los komen uiteraard.
Wat een eenvoudig klusje lijkt, is door de benodigde gereedschappen en tegenvallers, toch eigenlijk niks voor een 'hobbyboer'.
Succes Alex.
 #9197  door Alex Kroeze
 
De waterpomp is er in ieder geval af.Schroef steekt nog een stukje uit en ik wil eens proberen met twee moeren die tegen elkaar vast draaien en dan kijken of het lukt om het draadeind er uit te krijgen.Lukt dat niet dan gaan we verder kijken.

Als je er een bout minder in doet wordt de kans op lekkage wel aardig groter.Ook de opmerking van Ivo met de O ringen gaat nog spannend worden.Die buizen liggen los onder de luchtinlaat door en als die O ringen aan de andere kant er net zo uit zien als die uit de waterpomp dan ben ik bang dat ik daar toch wel een probleem ga krijgen.

Alex
 #9205  door Alex Kroeze
 
Nou hij zit weer in elkaar en het water stroomt er niet uit :D Ondertussen een rondje gereden en alles werkt weer naar behoren.Ik heb de stappenmotor en gasklep ook direct even gereinigd en dat verschil is wel te merken.

Nu er morgen maar even onder kijken of ie echt dicht is.Ik heb blauwe Loctite gebruikt en de pakking uiteraard er tussen.Die bout heb ik nog even geprobeerd uit te boren maar dat is onbegonnen werk.Het is dus "prutswerk" geworden maar als ie dicht is vindt ik het wel best........

Alex
 #9206  door Bo652
 
Als het werkt, dan werkt het. :D
Dus ik hoop het voor je.
Maar was dus nog wel aardig wat werk.